۱۸ اردیبهشت ۱۴۰۲ - ۱۹:۰۰
کد خبر: 55435806

سی و سه پل از تماشایی‌ترین جاذبه‌های اصفهان است از این رو با ما همراه باشید تا بدانیم سی و سه پل چند سال قدمت دارد.

سی و سه پل چند سال قدمت دارد؟

سلام نو _ سرویس گردشگری: بسیاری از ما شهر اصفهان را با آثار باستانی، اماکن تاریخی، صنایع دستی و سنتی می شناسیم. این استان در تمام طول سال میزبان تعداد زیادی از گردشگران داخلی و خارجی می باشد. یکی از شاهکارهای معماری و معروف ترین اماکن تاریخی استان اصفهان، سی و سه پل اصفهان بوده که همیشه باعث جلب نظر بسیاری از افراد در تمام دنیا شده است.

سی و سه پل؛ جذاب و تماشایی

در تاریخچه سی و سه پل، برگزاری آیین‌ها و مراسم ویژه‌ای در کنار آن مخصوصا در دوره صفوی، به ثبت رسیده است. آیین خاج شویان که به یادبود غسل تعمید حضرت مسیح است، زمانی توسط ارامنه اصفهان در ماه دی در کنار آن برگزار می‌شده است. آیین دیگری که در کنار سی و سه پل برگزار می‌شده، آیین آب پاشان بوده که در تیرماه و برابر با جشن تیرگان بر پا می‌شده و اهالی با پاشیدن آب به یکدیگر، به شادی می‌پرداختند. سی و سه پل یکی از مهمترین مکان هایی بوده است که جشن نوروز با شکوه فراوان در پیرامون آن برگزار می‌شده است.

سی و سه پل چند سال قدمت دارد؟

فردریک چارلز ریچاردز، هنرمند بریتانیایی، اشاره می‌کند که وقتی از سی و سه پل بازدید می‌کنید، خاطرات همه پل‌ها، از پونته وکیو در فلورانس تا پل‌های لندن، در ذهن شما زنده می‌شود. سی و سه پل طولانی‌ترین پل در بین پل‌های اصفهان و بزرگ‌ترین بنای روی آب در ایران است که طول کل آن ۲۹۷ متر و عرض آن ۱۳۷۵ متر است و بخش‌های بالایی و پایینی خیابان چهارباغ را به هم متصل می‌کند. این پل طولانی ترین پل اصفهان است که حدود ۲.۲ برابر طولانی‌تر و ۳.۵ برابر عرض پل خواجو است. سی و سه در فارسی به معنای تعداد طاق‌هایی است که سطح اول پل را تشکیل می‌دهند. سطح دوم دارای مسیر عابر پیاده با دیوارهایی است که از مسافران در برابر باد و سقوط در آب محافظت می‌کند.

این پل از آجرهای زرد رنگ و سنگ آهک که مصالح معمولی سازه‌های عصر صفوی است، ساخته شده است. طاقچه‌های تشکیل شده توسط طاق‌ها برای نشستن و گپ زدن در حین لذت بردن از منظره شهر عالی هستند. یکی از طاق‌ها مدتی میزبان چایخانه بود اما بعدا بسته شد.

سی و سه پل چند سال قدمت دارد؟

چیدمان دهانه‌ها در این پل و عظمت آن بسیار چشم نواز است. این پل ترکیبی از روش‌های مهندسی به همراه هنرهای معماری است. بازدید از سی و سه پل، هزینه‌ای برای ورودیه ندارد. برای قدم زدن روی آن و تماشای منظره پیرامون آن و زایند رود حدود ۱ ساعت را پیشنهاد می‌کنیم.

برای زمانی که آب زاینده رود جاری است بهترین تفریح در اصفهان می‌تواند قدم زدن روی این پل زیبا باشد. پس خوب است دقت کنید که چه زمانی زاینده رود جاری است و دیدن این مکان را مخصوصا هنگام شب از دست ندهید. وقتی هوا تاریک می‌شود، پل‌ها با صدها لامپ روشن می‌شوند و به زیبایی در آب رودخانه منعکس می‌شوند.

قدمت و سیر تاریخی سی و سه پل

قدمت سی و سه پل اصفهان، مربوط به دوران حکومت شاه عباس اول صفوی می باشد. این بنای تاریخی با نظارت و سرمایه سرداری مشهور از دوران صفوی به نام الله وردی خان صورت پذیرفت. طرح ساخت این پل در سال ۱۰۰۸ هجری که دوازدهمین سال پادشاهی شاه عباس اول بود، در دستور کار قرار گرفت و در سال ۱۰۱۱ توسط الله وردی خان اوندیلادزه گرجی، به پایان رسید.

سی و سه پل چند سال قدمت دارد؟

همچنین یکی از شعرای زمان شاه عباس صفوی که شیخ علی نقی کمره ای نام داشت در یکی از اشعار خود، تاریخ ساخت این پل را سال ۱۰۰۵ هجری گفته است. معماری این پل تاریخی توسط استاد حسین بنا اصفهانی و پسرش که خالق آثاری نظیر مسجد شیخ لطف الله بود، انجام شد. زمان حکومت شاه عباس، اصلی ترین ضلع استان اصفهان مربوط به چهارباغ بود.

این ضلع از دو محور عمود بر هم تشکیل شده بود. در بخشی از تاریخ آمده است که در ساخت پل الله وردی خان و آبادانی خیابان چهارباغ در سال ۱۰۰۵ هجری قمری پایان یافته و تکیه های چهارباغ در سال ۱۰۱۱ هجری قمری ساخته شده اند و در نهایت تمام آن ها مراحل پایان ساختشان در سال ۱۰۲۵ بوده است. این پل در ابتدا دارای ۴۰ دهانه بود که بر اثر گذشت زمان، انحراف آب در اثر کاشت درختان، مسیر آب منحرف شده بود و برخی از دهانه های پل را به حالت متروک درآورد.

سی و سه پل چند سال قدمت دارد؟

سرانجام در سال ۱۳۳۰ شخصی به نام مصطفی خان مستوفی که شهردار اصفهان در آن دوران بود، زمین های که در آن حوالی بود را آزاد کرد و پس از باز کردن مسیر عبوری آب، دیواری را از جنس سنگ در بخش شمالی این پل ساخت. اگر به بازدید از سی و سه پل بروید، بقایای آن هنوز هم قابل مشاهده است. در آن زمان نیز یک مجسمه مجاور پل ساخته شده بود که رضا شاه روی اسبی سوار بود و ۵ متر ارتفاع داست. اما امروزه دیگر اثری از آن وجود ندارد.

کد خبرنگار: ۲۶
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید