فیلسوف دگراندیش چینی، لی زی هو، طبق وصیت خود، مغز خود را منجمد کرده است تا شاید در آینده برای پژوهش‌های فلسفی مورد استفاده قرار گیرد.

مغز فیلسوف چینی؛ یخ‌زده برای آینده

به گزارش سلام نو آنگونه که روزیاتو نوشته است او در نوامبر ۲۰۲۱ در سن ۹۱ سالگی در کلرادو درگذشت. او در طول زندگی‌اش در موسسات تحقیقاتی مختلفی در سراسر جهان کار کرد.

دوستان او اعلام کرده‌اند که خانواده لی در روز مرگ او با یک شرکت سرمازیستی تماس گرفته‌اند. این شرکت مغز او را بیش از دو سال است که در سردخانه نگهداری می‌کند.

لی در مصاحبه‌ای در سال ۲۰۱۰ با یک نشریه چینی وصیت خود را علنی کرد. او اظهار داشت: «گورنوشته‌ای نخواهم داشت. اما مغزم را منجمد می‌کنم. بعد از ۳۰۰ یا ۵۰۰ سال آن را بیرون بیاورید. من به همسر و فرزندم گفته‌ام. بعضی‌ها می‌خواهند به این شکل دوباره زنده شوند، اما من فکر نمی‌کنم که رستاخیز امکان پذیر باشد. من در تلاشم تا ثابت کنم که آیا فرهنگ بر مغز تأثیر می‌گذارد یا خیر، و اینکه آیا می‌توان بقایای فرهنگ چینی را پس از چند صد سال در مغز من پیدا کرد، تا نظریه جی دیان (نهادینه‌سازی) خودم را ثابت کنم».

نظریه جی دیان که او به آن اشاره کرد، استدلال می‌کند که قرار گرفتن یک فرد در معرض تاریخ و فرهنگ ممکن است بر ساختار فیزیکی مغز او تأثیر بگذارد. در سال ۲۰۲۰، قبل از تولد ۹۰ سالگی لی، او دوباره به درخواست غیرمعمول خود اشاره کرد و به همان مجله گفت که ۸۰ هزار دلار به بنیادی که بقایای انسان را منجمد می‌کند، اهدا کرده است.

مغز فیلسوف چینی؛ یخ‌زده برای آینده

لی، نویسنده و فعال اجتماعی چینی، به طرز عجیبی مغز خود را “تا زمانی که علم مغز به اندازه کافی پیشرفت کند” منجمد کرده است. او اعلام کرده است که ۹۵ درصد احتمال دارد که آرزوی او برآورده نشود.

با این حال، برخی از دوستان لی نیز تردید دارند. آن‌ها معتقدند که درخواست او بر خلاف باورهای سنتی چینی است که بر حفظ یکپارچگی بدنی تأکید دارند. مغز لی توسط بنیاد گسترش حیات آلکور در آریزونا، یک سازمان غیرانتفاعی که در حفظ انجمادی بقایای انسانی تخصص دارد، منجمد شده است.

در دهه ۱۹۸۰، تأثیر لی بر دانشجویان چین قابل توجه بود. تاریخ‌دان یو یینگ شی از دانشگاه پرینستون اظهار داشت: “او از طریق کتاب‌هایش نسلی کامل از روشنفکران جوان چینی را از ایدئولوژی کمونیست رها کرد.”

لی در ۱۹۸۹ به حبس خانگی محکوم شد و کتاب‌های او در سرزمین اصلی چین ممنوع شد. پس از مدتی، او به آمریکا رفت و در کالج کلرادو تدریس کرد تا در نهایت در سال ۱۹۹۹ بازنشسته شود.

گفته می‌شود که او به ویژه در اواخر عمر خود پیشرفت‌های علوم مغز را از نزدیک دنبال کرده و امیدوار به پیشرفتی است که به تحقیقات فلسفی کمک کند.

کد خبرنگار: ۲۶
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید