خرید فرش یکی از دغدغه‌های مهم کسانی است که به دکوراسیون منزل خود اهمیت می‌دهند. فرش‌های سنتی و مدرن دودسته کلی از مدل‌های متنوع و گوناگون فرش‌ها هستند که در سال‌های اخیر این تنوع در سبک‌ها و طرح‌ها افزایش بسیاری یافته است.

فرش مدرن بخریم یا سنتی؟ کدام برای خانه ی ما مناسب است

فرش‌ها یکی از مهم‌ترین اجزاء دکوراسیون داخلی خانه‌ها علی‌الخصوص در کشور ایران هستند که می‌توانند رنگ‌ورو و جلوه خاصی را در منازل ایجاد کنند. در سال‌های گذشته تنوع و تعدد طرح‌ها و الگوهای فرش‌های ایرانی، انتخاب بهترین فرش متناسب با خانه را با مشکل مواجه کرده است. فرش‌ها متناسب با نوع دکوراسیون کلاسیک یا امروزی در دسته‌بندی سنتی و مدرن جای می‌گیرند.

خرید فرش متناسب با هر خانه از دغدغه‌هایی است که ذهن بسیاری از افراد را به خود درگیر می‌کند. در این مقاله به تفاوت‌های فرش مدرن و سنتی و مزایای هریک خواهیم پرداخت تا شما عزیزان را در خریدی بهتر یاری کنیم.

فرش سنتی

فرش‌های سنتی ایرانی از دیرباز به‌صورت فرش‌های دستباف با طرح‌های اصیل و رنگ‌های شاد و متنوع، زیبایی ویژه‌ای را در خانه‌ها ایجاد کرده؛ به‌طوری‌که انعکاس نور روز بر رنگ و طرح این فرش‌ها، زندگی را در خانه‌ها به جریان می‌اندازد. نقش‌ها و الگوهای به‌کاررفته در فرش‌ها متناسب با سلیقه افراد و گاهی نیز بسته به منطقه‌ای از کشور که فرش توسط بافندگان آن محدوده بافته می‌شود، متفاوت است.

از محبوب‌ترین و شناخته‌ترین الگوهای فرش دستباف در ایران می‌توان به طرح‌های بته‌جقه‌ای، ترنج، گل‌های شاه‌عباسی، اسلیمی و طرح‌های لچک و خشتی اشاره کرد. فرش سنتی از زمان قدیم مورد توجه بسیاری از افراد قرار گرفته و حتی در بسیاری از مواقع، اقوام خارجی نیز علاقه زیادی به این محصولات نشان می‌دهند.

فرش مدرن

در سال‌های اخیر، سبک کلاسیک در بسیاری از منازل جای خود را به سبک‌های مدرن و ساده داد و دیگر خبری از طرح‌های شلوغ و رنگ‌های شاد و سنتی نبود. فرش‌های مدرن نسبت به فرش‌های سنتی انعطاف بیشتری در هماهنگی با دکوراسیون‌های گوناگون داشته و به همین جهت و ازآنجایی‌که عموماً این فرش‌ها به‌صورت ماشینی بافته می‌شوند، قیمت مناسب‌تری نیز دارند.

فرش مدرن بخریم یا سنتی؟ کدام برای خانه ی ما مناسب است

فرش مدرن و سنتی چه تفاوت‌هایی دارند؟

فرش‌های سنتی و مدرن تفاوت‌های بسیار زیادی به لحاظ پارامترهای مختلف دارند. شناخت دقیق این تفاوت‌ها به شما در انتخاب بهترین محصول ممکن و بهره گیری از آن، کمک شایانی می‌کند. مهم‌ترین این تفاوت‌ها به شرح زیر است:

تفاوت در طرح و رنگ

همان‌طور که پیش‌تر نیز گفته شد، بارزترین مشخصه فرش‌های سنتی، طرح‌ها و رنگ‌های به‌کاررفته در آنهاست. در این نوع فرش‌ها عموماً طرح‌های شلوغ و رنگ‌های متنوع و اصیل ایرانی به کار گرفته شده است که همچون طرح‌های فرش دستباف، هر یک نماد و نشانی از موضوع و مفهوم خاصی همچون الهام‌گرفتن از پدیده‌های طبیعت است. فرش‌های مدرن بر خلاف فرش دستباف، از رنگ‌های خنثی و ساده متنوع و گوناگونی متناسب با هر نوع دکوراسیونی و در هر عرصه‌ای تولید می‌شوند. طرح‌های ساده و کمتر پیچیده این فرش‌ها، خرید آن را برای سلیقه‌های گوناگون در سنین مختلف، امکان‌پذیر می‌نماید. در این فرش‌ها طرح‌هایی مبتنی بر الگوهای انتزاعی نقش بسته‌اند.

تفاوت در چگونگی بافت

فرش‌ها به‌طورکلی در دو روش دستباف و ماشینی تولید می‌شوند. فرش‌های دستباف همچون هر کدام از صنایع‌دستی دیگر، به دلیل توجه بیشتر به جزئیات و زمانی که برای بافت صرف می‌شود، علاوه بر کیفیت بالای فرش و بافت آن، عمر و دوام بیشتری داشته و جزئیات طرح آن به‌خوبی مشخص است. ایجاد طرح‌ها و نقوش ایرانی تنها با روش دستباف جلوه می‌گیرد.

در مقابل، فرش‌های مدرن، غالباً به روش صنعتی و توسط ماشین بافته می‌شوند. این موضوع می‌تواند تولید در تعداد بیشتری را فراهم نماید. ازآنجایی‌که مواد و نوع نخ به‌کاررفته در فرش دستباف و ماشینی متفاوت است، فرش‌های سنتی غالباً جنس لطیف‌تری داشته؛ درحالی‌که در فرش‌های ماشینی از مواد مصنوعی استفاده شده و نرمی و لطافت فرش دستباف را ندارند.

تفاوت در نوع دکوراسیون

برای خرید هر یک از اجزای ساخت دکور، توجه به زمینه و بستر منزل الزامی است. فرش‌های سنتی و مدرن، هر یک مناسب برای نوع خاصی از دکوراسیون داخلی هستند. غالباً در دکوراسیون‌های رسمی همچون دفاتر اداری، خانه‌های مسکونی به سبک مدرن و مواردی ازاین‌قبیل از فرش‌های مدرن با طرح‌های ساده و رنگ‌های خنثی استفاده می‌شود؛ اما در خانه‌هایی به سبک سنتی، اقامتگاه‌های بوم‌گردی، رستوران‌های کلاسیک و... فرش دستباف با طرح‌های سنتی و قدیمی و رنگ‌های شاد متناسب با این نوع از دکوراسیون کاربرد دارد.

تفاوت در قیمت

آخرین مورد از تفاوت‌های فرش مدرن و سنتی، قیمت و هزینه خرید آنهاست. قیمت فرش دستباف باتوجه‌به زمان صرف شده بر نقش جزئیات آن، کیفیت بافت و مواد به‌کاررفته در آن به‌طورکلی نسبت به فرش ماشینی بیشتر است. فرش‌های ماشینی به‌واسطه تولید در کارخانه‌ها با سرعت و در تعداد بیشتری ساخته می‌شود و در نتیجه قیمت آن نیز مناسب‌تر است. علاوه بر این‌ها، ابعاد فرش و نوع آن اعم از قالیچه و یا غیره می‌تواند در قیمت نهایی تأثیرگذار باشد.

سلیقه افراد در این خصوص متفاوت است اما به این نکته باید توجه داشت که درست است که فرش‌های دستباف بیشتر از فرش‌های مدرن قیمت گذاری می‌شوند اما راحتیه آن‌ها نیز بسیار بیشتر است.

فرش مدرن بخریم یا سنتی؟ کدام برای خانه ی ما مناسب است

کدام نوع فرش برای خانه شما مناسب‌تر است؟

با تفاوت‌های فرش سنتی و مدرن به طور کامل آشنا شدیم؛ اما کدام یک برای خانه ما مناسب‌تر است و چگونه انتخاب مناسبی داشته باشیم؟

  • پیش‌ازاین نیز به نقش مهم عامل پس‌زمینه و دکوراسیون وضع موجود اشاره کردیم. بدیهی است که در یک دفتر یا منزل با دکور مدرن و استفاده از رنگ‌های روشن و خنثی، طرح‌های پیچیده اسلیمی و رنگ‌های شاد فرش دستباف نمی‌نشیند. به همین صورت در مکانی با سبک سنتی یا قدیمی، فرش‌های مدرن، جلوه ویژه‌ای نخواهند داشت. پس توجه به عامل دکوراسیون پس‌زمینه را فراموش نکنید.
  • علاوه بر این موضوع روحیه هر شخص با شخص دیگر متفاوت است. هر فرش زیبایی و مزایای مختص به خود را دارد. سلیقه و علاقه شما به مدل سنتی یا مدرن، موضوع دیگری است که بر خرید فرش مناسب تأثیرگذار است. البته این موضوع در کلیت دکوراسیون داخلی خانه شما تأثیرگذار بوده و اکنون نیز در انتخاب فرش اثر به سزایی خواهد داشت.
  • در نهایت توجه به بودجه در نظر گرفته شده برای خرید فرش به دلیل تفاوت قیمتی مدل سنتی و مدرن نیز از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است که به هنگام خرید نباید از آن غافل شد.

جمع‌بندی

خرید فرش یکی از دغدغه‌های مهم کسانی است که به دکوراسیون منزل خود اهمیت می‌دهند. فرش‌های سنتی و مدرن دودسته کلی از مدل‌های متنوع و گوناگون فرش‌ها هستند که در سال‌های اخیر این تنوع در سبک‌ها و طرح‌ها افزایش بسیاری یافته است.

از مهم‌ترین عواملی که به هنگام خرید فرش باید در نظر گرفت، می‌توان به هماهنگی با دکوراسیون زمینه، روحیه و سلیقه شما در انتخاب فرش و بودجه در نظر گرفته شده اشاره کرد. فرش‌های مدرن عموماً از طرح‌های انتزاعی و ساده با استفاده از رنگ‌های خنثی تولید می‌شوند، درحالی‌که با خرید فرش دستباف، مجموعه‌ای از رنگ‌ها و طرح‌های اصیل و با قدمت بالای ایرانی را به منزل خود می‌آورید. برای خرید انواع فرش دستباف اصیل ایرانی همچون فرش دستباف تبریز می‌توانید به فروشگاه بزرگ فرش آریاس مراجعه نمایید.

از سوی دیگر در بخش زیر ما به ۵ فرش دستباف پرفروش اشاره کرده ایم که میتوانید با مراجعه به لینک روبرو نسبت به خرید آن اقدام نمایید.

  1. فرش دستباف ابریشم

 https://arias.ir/product-category/handmade-carpet/handmade-silk-carpets/

  1. فرش دستباف تبریز

  https://arias.ir/product-category/handmade-carpet/tabriz-handmade-carpet/

  1. فرش دستباف قم

https://arias.ir/product-category/qom/

  1. فرش دستباف نایین

https://arias.ir/product-category/handmade-carpet/naein/

  1. فرش دستباف جفت

https://arias.ir/product-category/handmade-carpet/pair-carpets/

کد خبرنگار: ۹
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید