این دریاچه زیبا، به دلیل نزدیکی به پایتخت، مقصدی محبوب برای طبیعت‌گردان و عاشقان کویر است.

دریاچه نمک حوض سلطان؛ آینه‌ای از زیبایی

به گزارش سلام نو آنطور که الی گشت نوشته است با خنک شدن هوا در پاییز، کویرگردی دوباره رونق می‌گیرد و بسیاری راهی سفر به این سرزمین پهناور و اسرارآمیز می‌شوند. کویر ایران پر از جاذبه‌های منحصر به فرد است، از جمله دریاچه‌های نمکی که در فصل‌های کم‌بارش، چهره‌ای متفاوت به خود می‌گیرند.

یکی از این دریاچه‌های نمکی، حوض سلطان نام دارد که در ۴۰ کیلومتری شمال قم و ۸۵ کیلومتری جنوب تهران واقع شده است.

حوض سلطان، آینه‌ای از آسمان در قلب کویر

در جنوب رشته‌کوه‌های البرز، دریاچه حوض سلطان با ظاهری متفاوت در طول سال خودنمایی می‌کند. در فصل‌های کم‌بارش، کف نمکی این دریاچه به طور کامل نمایان می‌شود و در زمستان، آب باران آن را فرا می‌گیرد. این دریاچه در واقع از دو چاله مجزا به نام‌های حوض سلطان (در غرب) و حوض مره (در شرق) تشکیل شده که با یک آبراه به هم متصل هستند.

داستان شکل‌گیری حوض سلطان

شاید برایتان جالب باشد که بدانید این دریاچه حدود ۱۴۰ سال پیش، در اثر ساخت جاده شوسه تهران به قم شکل گرفته است. حوض سلطان بازمانده‌ای از دریای بزرگ ساوه است و به همین دلیل به آن دریاچه ساوه نیز می‌گویند. رودهای متعددی از جمله رود شور به این دریاچه سرازیر می‌شوند و نمک زیادی از آن استخراج می‌شود. به همین دلیل، جاده‌ای خاکی در میان دریاچه احداث شده تا عبور و مرور برای استخراج نمک آسان‌تر باشد.

قدم زدن روی نمکی که تا افق امتداد دارد

در فصل‌های کم‌بارش، می‌توانید بر روی کف نمکی این دریاچه قدم بزنید. البته اگر قصد دارید تا وسط دریاچه بروید، حتماً از کفش و شلوار مناسب استفاده کنید، زیرا نمک و گل به راحتی از روی لباس و کفش شما پاک نمی‌شوند. همچنین، کلاه آفتاب‌گیر و کرم ضد آفتاب را فراموش نکنید تا در برابر آفتاب سوزان کویر از خود محافظت کنید.

قدم زدن بر روی این سطح نمکی تجربه‌ای هیجان‌انگیز است و بسیاری از افراد ساعت‌ها در آن راه می‌روند تا عرض ۱۶ کیلومتری دریاچه را طی کنند.

دریاچه نمک حوض سلطان؛ آینه‌ای از زیبایی

تنوع زیستی حوض سلطان

اطراف این دریاچه، حیات وحش قابل توجهی وجود دارد. پرندگانی مانند غاز خاکستری و انواع عقاب و حیواناتی مانند خرگوش و روباه در این منطقه به وفور یافت می‌شوند. همچنین حشرات و خزندگان زیادی در این ناحیه زندگی می‌کنند که به حفظ تعادل اکوسیستم منطقه کمک می‌کنند.

علاوه بر این، گونه‌های گیاهی مختلفی مانند درمنه بیابانی، سودا، سالسولا و ... در حوض سلطان وجود دارد. در مجموع، تعداد گونه‌های گیاهی این منطقه به بیش از ۴۰ گونه می‌رسد.

بیش از ۲۴۰ ریز موجود هوازی در حوض سلطان!

یکی دیگر از ویژگی‌های جالب این دریاچه، وجود بیش از ۲۴۰ گونه از ریز موجودات هوازی در آن است. این موجودات که شامل جلبک‌ها و باکتری‌ها می‌شوند، از شرایط ژنتیکی خاصی برخوردارند و می‌توانند در این شرایط شور به زندگی ادامه دهند.

بهترین زمان سفر به حوض سلطان

اگر قصد سفر به این دریاچه را دارید، بهتر است برنامه‌ریزی سفر خود را برای اوایل بهار یا اواسط پاییز انجام دهید. زیرا در تابستان‌ها هوا در کویر به شدت گرم و در زمستان‌ها سرد است.

حوض سلطان، نگینه‌ای در کویر ایران

این دریاچه، مانند آینه‌ای طبیعی در قلب ایران، گوشه‌ای از جاذبه‌های بی‌شماری این کشور را به نمایش می‌گذارد. تماشای انعکاس آسمان در سطح دریاچه، حس و حالی خاص دارد و شما را به یاد دریاچه نمک بولیوی می‌اندازد.

پس اگر به دنبال تجربه‌ای منحصر به فرد و سفری خاطره‌انگیز هستید، حتماً از دریاچه نمک حوض سلطان دیدن کنید.

دریاچه نمک حوض سلطان؛ آینه‌ای از زیبایی

کد خبرنگار: ۲۶
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید