۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۱۰:۵۰
کد خبر: 55517328

رئیسی به منظور افتتاح سد «قیزقلعه سی» خداآفرین آذربایجان‌شرقی وارد فرودگاه تبریز شد.

رئیسی وارد تبریز شد

به گزارش سلام نو به نقل از برنا، سیدابراهیم رئیسی، امروز به اتفاق «الهام علی‌اف» رئیس‌جمهور جمهوری آذربایجان طرح مشترک سد قیزقلعه سی را افتتاح می کنند.

استاندار آذربایجان شرقی درباره مهمترین برنامه‌های رئیس‌جمهور در سفر به تبریز گفت: در راستای اقداماتی که در دولت سیزدهم برای تأمین آب پایدار به‌ویژه تأمین آب کشاورزی در نظر گرفته شده، سد قیزقلعه‌سی به عنوان یکی از افتخارات مهندسان کشورمان در عرصه بین‌الملل، توسط رؤسای جمهور ایران و آذربایجان فردا افتتاح خواهد شد.

مالک رحمتی همچنبن از ارائه گزارش کار پروژه‌های کریدور ارس، خط لوله انتقال میعانات نفتی از تبریز به ارومیه و کیفی‌سازی محصولات پالایشگاه تبریز و چند پروژه دیگر نیز در حوزه نفت خبر داد و گفت: در سفر رئیس جمهور، گزارشی از روند کار این پروژه‌ها را به ایشان ارائه خواهیم کرد تا از کمک و مساعدت دولت بهره‌مند شده و با سرعت بیشتری این پروژه راهبردی را پیش ببریم.

وی همچنین خاطرنشان کرد: سفر رئیس جمهور، سفر استانی نیست و صرفاً برای افتتاح است و به‌خاطر آن محدودیت‌هایی لحاظ شده و برنامه دیگری در استان نخواهیم داشت.

«قیزقلعه سی» یک سد تنظیمی بوده و به‌اتفاق سد خداآفرین نزدیک به دو میلیارد مکعب آب را در سال تنظیم خواهد کرد. این سد متعلق به دو کشور ایران و آذربایجان است و دو کشور تقریبا به صورت 50-50 در احداث آن مشارکت داشته‌اند و 74 هزار هکتار از اراضی کشاورزی منطقه و استان‌های آذربایجان شرقی و اردبیل از آن بهره‌مند خواهند شد. این پروژه که اجرای آن 9 سال پیش به تصویب رسید با سرمایه‌گذاری 5 هزار میلیاردی از سوی ایران همراه است و کانال انتقال 138 کیلومتری بدون هیچگونه هدررفت آب به مقاصد هدف خواهد رساند.

تامین آب شبکه خداآفرین، تامین برق به میزان ۲۷۰ گیگاوات ساعت در سال و تنظیم آب سالیانه به میزان ۲ میلیارد مترمکعب برای ایران و جمهوری آذربایجان از جمله اهداف ساخت سد قیزقلعه‌سی به شمار می‌رود.

کد خبرنگار: ۲۸
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید