۳۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۱۰:۱۰
کد خبر: 55517638

همراه باشید و درباره راز بقا در برابر بلایای طبیعی و داستان ۸۰۰۰ ساله یک دهکده بیشتر بدانید.

کشف باورنکردنی در زیر آب

به گزارش سلام نو آنطور که ایسنا نوشته است در حالی که تغییرات اقلیمی در دنیای امروز به تهدیدی جدی تبدیل شده است، کاوش در بقایای باستانی دریچه‌ای به سوی گذشته می‌گشاید و رازهای بقا در برابر بلایای طبیعی را فاش می‌کند.

روستای هابونیم شمالی: گواه انعطاف‌پذیری انسان

حدود ۶۲۰۰ سال قبل از میلاد، در منطقه‌ای که امروزه خاورمیانه نامیده می‌شود، آب و هوا به شدت تغییر کرد. خشکسالی طاقت‌فرسا، مردم را وادار به ترک خانه‌هایشان کرد. اما در این میان، داستانی از بقا و انعطاف‌پذیری در روستای هابونیم شمالی رقم خورد.

روستای هابونیم شمالی که اکنون در اعماق آب مدیترانه غرق شده است، در اواسط دهه ۲۰۱۰ کشف شد. حفاری‌های این روستا که در دوران قرنطینه کووید انجام شد، اولین کاوش باستان‌شناسی در این منطقه بود.

شواهدی از تمدنی کهن

باستان‌شناسان با استفاده از روش‌های مختلف، از جمله لایروبی، نمونه‌برداری رسوب، فتوگرامتری و مدل‌سازی سه‌بعدی، این روستای غوطه‌ور در آب را مورد مطالعه قرار دادند. آنها شواهدی از زندگی انسان در این مکان، از جمله سفال، ابزار سنگی، وزنه‌های تور ماهیگیری، معماری خانه‌ها و بقایای حیوانات و گیاهان را کشف کردند.

تاریخ‌گذاری و رمزگشایی از گذشته

تاریخ‌گذاری رادیوکربن نشان داد که قدمت این روستا به دوران نوسنگی اولیه سفال، یعنی زمانی بین اختراع سفال و رویداد ۸۲۰۰ ساله، باز می‌گردد. شواهد کشف‌شده نشان می‌دهد که مردم هابونیم شمالی در دوران نوسنگی سفالی پسین، به دلیل خشکسالی و بالا آمدن سطح دریا، این روستا را ترک کرده‌اند.

راز بقا: تغییر شیوه زندگی

محققان معتقدند که انعطاف‌پذیری و تغییر شیوه زندگی، کلید بقا در برابر بلایای طبیعی برای مردم هابونیم شمالی بوده است. به نظر می‌رسد که آنها با تغییر اقتصاد خود از کشاورزی به فرهنگ و تجارت دریایی، توانسته‌اند از بحران ۸۲۰۰ ساله جان سالم به در ببرند.

یافته‌های ارزشمند باستان‌شناسی

آسف یاسور لانداو، نویسنده ارشد این مطالعه، می‌گوید: "مطالعه ما نشان می‌دهد که جامعه نوسنگی سفالی اولیه در هابونیم شمالی انعطاف‌پذیری قابل توجهی داشته و توانسته در برابر بحران ۸۲۰۰ ساله مقاومت کند."

درس‌هایی از گذشته برای آینده

دانشمندان هنوز در تلاشند تا علت دقیق رویداد ۸۲۰۰ ساله را کشف کنند. اما تمرکز اصلی آنها بر این است که چگونه تمدن‌ها می‌توانند در زمان‌های بحرانی نه تنها دوام بیاورند، بلکه پیشرفت کنند.

کشف فعالیت‌های اجتماعی در هابونیم شمالی، مانند سفالگری و تجارت، نشان‌دهنده انعطاف‌پذیری جوامع اولیه نوسنگی است. این فعالیت‌ها پایه و اساس تشکیل جوامع شهری در آینده را بنا نهاده‌اند.

هابونیم شمالی، گواهی بر قدرت انعطاف‌پذیری انسان در برابر بلایای طبیعی و یادآوری این نکته است که با خلاقیت و تغییر می‌توان بر چالش‌های بزرگ غلبه کرد.

کد خبرنگار: ۲۶
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید