گزیدگی توسط نیش زنبور ممکن است برای هر کسی اتفاق افتاده باشد، به خصوص هنگام باغبانی، یا زمانی که در حیاط خانه خود از هوای تازه لذت می برید. عواقب ناشی از نیش زنبور برای همه یکسان نیست. اگر حساسیت شما به نیش زنبور زیاد است، به مراقبت فوری پزشکی نیاز دارید، اما حتی اگر یک واکنش خفیف نسبت به نیش دارید، باید آن را به درستی درمان کنید، تا از بروز مشکلات احتمالی جلوگیری شود. در اینجا، همه چیزهایی که باید در مورد نیش زنبور بدانید، آورده شده است.

نیش زنبور چه علائمی دارد؟

زنبورها معمولاً برای محافظت خود و یا دفاع از لانه شان نیش می زنند. نیش زنبور عسل با درد فوری، تورم خفیف، قرمزی و خارش در محل نیش همراه است.

در صورت حساسیت به نیش زنبور چه اتفاقی می افتد؟

حساسیت به نیش زنبور به دلیل واکنش شدید موسوم به آنافیلاکسی، می تواند جدی و حتی کشنده باشد. ممکن است دچار تنگی نفس، تورم زبان یا لب ها و سفتی در گلو خود شوید،

یا حتی هوشیاری خود را از دست دهید. ممکن است واکنش حساسیتی شدید به نیش زنبور داشته باشید. به خصوص زمانی که توسط زنبورهای زیادی مورد حمله قرار می گیرید. این شانس ابتلا به واکنش آلرژیک به سم را به طرز چشمگیری افزایش می دهد.

مرگ بر اثر واکنش آلرژیک  نیش زنبور بسیار نادر است، اما می تواند رخ دهد. براساس داده های مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری (CDC) ، تقریباً 90 نفر در سال 2017 پس از حمله به یک حشره نیش دار جان خود را از دست دادند.

نحوه درمان نیش زنبور

اگر زنبو عسل شما را نیش زده و آلرژی شناخته شده دارید یا یک واکنش آلرژیک ایجاد شده، فوراً به دنبال مراقبت پزشکی باشید. اگر حساسیت ندارید، هنوز هم مهم است که نیش را با احتیاط درمان کنید. در اینجا نحوه درمان نیش زنبورآورده شده است.

1. منطقه نیش خورده را خوب بشویید

آب گرم و صابون به تمیز کردن زخم کمک می کند.

2. به محل نیش زنبور یخ بمالید

این به کاهش تورم و التهاب کمک می کند. تورم ملایم در محل نیش طبیعی است، اما در صورت مشاهده تورم در سایر قسمت های بدن، باید مراقبت های پزشکی را دریافت کنید.

3. در صورت لزوم داروهای ضد درد و مسکن مصرف کنید

داروهای ضد درد مانند استامینوفن یا ایبوپروفن می توانند به کاهش هرگونه درد کمک کنند.

4. در صورت وخیم تر شدن علائم، به پزشک مراجعه کنید

اگر ناحیه متورم شد و به مرور زمان قرمزتر شد، درد شدیدتر شده یا احساس گرما می کنید، با پزشک خود تماس بگیرید. اگر ناحیه مورد نظر دچار چرک شده یا تب و لرز دارید، به به احتمال زیاد سم وارد پوست تان شده، در این صورت باید آنتی بیوتیک خوراکی یا موضعی مصرف کنید.

کد خبرنگار: ۱
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

پربازدید

پربحث

اخبار عجیب

آخرین اخبار

لینک‌های مفید

***