مازندران یکی از استان‌های زیبای ایران است که زیبایی‌های فراوانی را در خود جای داده است. یکی از شهرهای زیبای این استان ساری است که به واسطه زیبایی‌هایش گردشگران بسیاری را به سمت خود کشانده است.آبشار بولا یکی از مناطق بکر و گردشگری این شهر است.

آبشار تمام خزه‌ای ایران در ساری

سلام نو - سرویس گردشگری: طبیعت شمال کشور، به‌دلیل موقعیت جغرافیایی خاص، سرشار از مناطق بکر و زیبا است. این مناطق در دل جنگل‌های سرسبز پنهان هستند. با کمی جست‌وجو و دقت می‌توانیم با آن‌ها بیشتر آشنا شویم و به‌عنوان مقصد سفر خود انتخاب کنیم. آبشار بولا از حیث زیبایی زبانزد است.

منطقه حفاظت شده بولا با مساحت ۳۷۵۹۲ هکتار در استان مازندران در مسیر جاده قائم شهر – تهران واقع شده است. آبشار تمام خزه ای بولا نیز در این منطقه در استان مازندران واقع شده است. طبیعتی که این آبشار در آن جاریست، آرام و سرسبز است و جایی است که می ‌توانید ساعت ‌ها در سکوت از صدای آب و جنگل لذت ببرید.

آبشار تمام خزه‌ای ایران در ساری

پوشش گیاهی آبشار

پوشش گیاهی منطقه آبشار بولا بسیار دیدنی است. اطراف این آبشار پوشیده از شمشاد، توسکا، بلندمازو، گلابی وحشی، گیلاس وحشی، آلوچه، ممرز، بوته‌ها و علف‌های بومی است. علاوه بر این‌ها، جوامع راش توس در منطقه دیده می‌شوند.

گونه‌های جانوری متنوعی در منطقه بولا زندگی می‌کنند، که از میان آن‌ها می‌توان به خرس قهوه‌ای، پلنگ، گرگ، شغال، شوکا، مرال، بز، پازن، سمور، گراز، روباه، کبک، تشی و سمندر تاج‌دار، کبک و کبک دری اشاره کرد.

هنگام بازدید از آبشار بولا حتما توجه داشته باشید که به زیستگاه این گیاهان و جانوران آسیب نرسانید. رعایت نکات ایمنی در کمپ زدن هم فراموش نشود. بهتر است با جمع‌های بیش از چهار نفر به منطقه سفر کنید و از پختن غذاهایی با بوی زیاد، به‌خصوص کباب بپرهیزید؛ چون این بو ممکن است توجه حیوانات وحشی را به سوی شما جلب کند.

آبشار تمام خزه‌ای ایران در ساری

موقعیت مکانی

این منطقه در نزدیکی پارک ملی کیاسر و هم ‌مرز با پناهگاه حیات وحش دو دانگه و چهار دانگه و منطقه حفاظت ‌شده پرور میباشد. بخش دودانگه‌ شهرستان ساری و دهستان پشتکوه شهرستان مهدی ‌شهر محل دقیق این منطقه است.

مسیر دسترسی از تهران

تهران را به‌ سوی فیروزکوه ترک کرده و به‌ سمت پل سفید و از آنجا به روستای سنگده بروید. مسیر خاکی را با وسایل نقلیه محلی یا وسیله شخصی ‌تان طی ‌کنید تا به مسیر پیاده ‌روی برسید. در این مسیر کوتاه پیاده روی آبشارهای زیبای بولا و چشمه بولا را خواهید دید. بعد از صرف ناهار در طبیعت منطقه و کمی استراحت، به سمت وسایل نقلیه بازگردید. احتمالا حدود ساعت ده شب به تهران برسید.

آبشار تمام خزه‌ای ایران در ساری

مناسب‌ترین زمان سفر

طبیعت در همه فصول زیبایی‌های خاصی برای عرضه دارد. آبشار بولا هم از این ویژگی مستثنا نیست. برای عموم مردم، با توجه به اقلیم منطقه بولا، بهترین زمان برای سفر، اردیبهشت تا شهریور ماه است. رفتن به آبشار بولا در فصل پاییز و زمستان سخت می‌شود.

فصل بهار در منطقه بولا بسیار تماشایی است. زیبایی‌های این منطقه در فصل بهار به اوج خود می‌رسند. فصل تابستان با هوای خنک و مطبوع، فصل پختگی طبیعت در منطقه بولا است و حضور در این زمان بسیار دل‌چسب و فرح‌بخش است. برای آب‌تنی در کنار آبشار و فرار از گرمای تابستان، سفر به این آبشار گزینه مناسبی است.

کد خبرنگار: ۲۵
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید