کردستان دیدنی‌ها و چشیدنی‌های کم‌نظیری دارد، با ما همراه باشید و بدانید محبوب‌ترین غذاهای محلی کردستان چیست.

محبوب‌ترین غذاهای محلی کردستان چیست؟

سلام نو _ سرویس گردشگری: می خواهیم تعدادی از غذاهای کردستان را معرفی کنیم، غذاهایی خاص با طعمی ناب که از مواد غذایی طبیعی این استان کوهستانی درست می شوند و عطر دیگری دارند. این غذاها همه با مواد اولیه تازه و سبزیجات گیاهی تهیه می شوند و بدون هیچ افزودنی ای بسیار مقوی اند.

چند غذای محلی محبوب در کردستان

شلکینه

شلکینه از آن نان های محلی است که خیلی ها در سفر به دنبالش هستند تا آن را به عنوان سوغاتی بخزند و برای دوستان و آشناهاشون ببرند. این نان خوشمزه را معمولا به تعداد زیاد و بر روی وسیله ای به اسم ساج درست می کنند. ساج ظاهری شبیه ماهی تابه برعکس دارد و بر روی گاز گذاشته می شود تا نان ها بر رویش پخته شوند. برای تهیه این نان از موادی مثل آرد، شیر، زرده تخم مرغ، روغن محلی، شیره خرما یا انگور و زعفران دم کرده استفاده می شود. این نازک بعد از پخته شدن به رنگ طلایی درمی آید و بیشتر خانواده های کردستانی در هنگام مهمانی ها آن را درست می کنند.

محبوب‌ترین غذاهای محلی کردستان چیست؟

خورش ریواس

کوهستانی بودن کردستان باعث شده که سبزی ها و گیاهان خوراکی ترو تازه زیادی داشته باشد؛ سبزی هایی که مردم به دل کوهستان می زنند آن ها را می چینند و در غذاها استفاده می کنند. یکی از این گیاهان خوشمزه و پرطرفدار ریواس است که خورشت آن از غذاهای محبوب این استان است. برای درست کردن این غذا اول پوست ریواس خام را جدا می کنند و آن را همراه گوشت و پیاز می پزند. برای آن که طعم آن را خوشمزه کنند از طعم دهنده هایی مثل نمک، فلفل، نعناع و جعفری هم استفاده می کنند. این غذا مخصوصا باب سلیقه کسانی است که غذاهای ترش دوست دارند.

قایرمه

قایرمه در واقع کنگر سوخاری است و با نگاه کردن به آن در ابتدا شاید باور نکنید که این یکی از غذاهای محلی کردستان باشد چون شباهت زیادی به پیش غذاهای خارجی دارد! این غذا با کنگر درست می شود اما چون کنگر از آن گیاهان نایابی است که بیشتر در ماه فروردین پیدا می شود برای همین در ماه های دیگر سال برای درست کردن این غذا از کرفس استفاده می شود.

محبوب‌ترین غذاهای محلی کردستان چیست؟

البته این غذا به همراه کته و نان خورده می شود تا به یک وعده غذایی کامل تبدیل شود. برای درست کردن قایرمه بعد از پوست کردن و خرد کردن کنگرها (و یا کرفس ها) آن ها را در سسی که غلظتی مثل ماست دارد غوطه ور و سپس سرخ می کنند. سس این غذا با تخم مرغ، آب، زعفران دم کرده، کره و آرد درست می شود.

غذاهایم محلی کردستان، خوشمزه و محبوب

خورش تره کردی

خورش تره غذایی بسیار خوشمزه و لذیذ با دستور تهیه بسیار راحت است که در استان کردستان و کرمانشاه طبخ می‌شود. گوشت چرخ کرده، تره خردشده، پیاز، رب گوجه فرنگی، زرشک، روغن مایع، پودر لیمو و ادویه مواد اولیه تهیه این غذا هستند.

رشته پلو

رشته پلو غذایی است که در مناطق مختلفی از ایران به عنوان غذای سنتی شناخته می‌شود و در میان کردها هم طرفداران خاص خود را دارد. برای تهیه این غذا از رشته پلویی و برنج استفاده می‌کنند. در برخی مواقع این غذا بدون خورش سرو می‌شود و گاهی اوقات گوشت یا مرغ در کنار آن قرار می‌دهند. استفاده از کشمش نیز در برخی نقاط مرسوم است.

محبوب‌ترین غذاهای محلی کردستان چیست؟

گردول‌

برای تهیه گردول ابتدا برنج‌ یا ارزن‌ را در دوغ می‌ریزند و حرارت می‌دهند. پس از پخته شدن آنها، مغز گردو و گیاهان‌ معطر را به آن اضافه می‌کنند تا آماده مصرف شود.

شیش کباب

در کردستان نوع خاصی از کباب طبخ می‌شود که به شیش‌کباب شهرت دارد. برای تهیه شیش‌کباب گوشت گوساله یا گوسفند را در مخلوطی از نعنای تازه، فلفل، زعفران، سیر، پیاز و روغن زیتون می‌خوابانند. این کباب هم بر روی آتش و هم به صورت تابه ای تهیه می‌شود و به هنگام مصرف در کنار آن گوجه فرنگی و جعفری نیز قرار می‌دهند.

بریان کردی

بریان‌ یا کباب‌ کردی غذایی مخصوص جشن‌ها و مهمانی‌هاست که در میان دامداران‌، عشایر و شکارچیان‌ مرسوم است. برای‌ تهیه‌ آن‌ کهره‌ (بره‌ یا بزغاله‌ چند ماهه‌) را ذبح می‌کنند و پس از پوست کندن و تقسیم آن به چند قطعه‌ بزرگ‌ آن را به سیخ‌ دراز آهنی‌ یا چوبی‌ می‌کشند و روی‌ آتش‌، کباب‌ می‌کنند. به جای بره می‌توان از گوشت‌ شکار، کبک‌، تیهو و سایر پرندگان‌ شکاری‌ نیز استفاده کرد.

محبوب‌ترین غذاهای محلی کردستان چیست؟

خورش گیلاخه

به دلیل رویش گیاهی خاص به نام گیلاخه در استان کردستان تهیه خورش از این گیاه رواج دارد. گیاه گیلاخه دو قسمت پیازچه و برگ دارد و پیازچه آن منبع غنی فیبر است. به جز این گیاه از گوشت، پیاز، لوبیا قرمز، لیمو عمانی و تره یا جعفری یا گشنیز نیز در تهیه این غذا استفاده می‌کنند.

کد خبرنگار: ۲۶
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید