طبیعت تبریز افسانه‌ای است از این رو پیشنهاد می‌کنیم با ما همراه باشید و از پرطرفدارترین جاذبه‌های طبیعی تبریز که حتما باید دید، بدانید.

پرطرفدارترین جاذبه‌های طبیعی تبریز که حتما باید دید!

سلام نو _ سرویس گردشگری: عاملی که تبریز را منحصربه‌فرد کرده، جغرافیای آن است. تبریز در استان آذربایجان شرقی قرار دارد و در نتیجه آب‌وهوای خنک‌تری دارد و توپوگرافی متنوع آن شامل کوه‌ها،‌ آتشفشان‌های خاموش و دریاچه‌های یخچالی می‌شود. این تفاوت فرهنگی و جغرافیایی از همان جاده‌ی مرکز ایران به‌سمت تبریز مشهود است.

چند جاذبه طبیعی پرطرفدارتر در تبریز

کوه‌های آلاداغ لار

این کوه‌های رنگی فقط در چند نقطه از دنیا نظیر ژئوپارک ژانکی در چین و کوه‌های آسانگیت در پرو وجود دارند. وجود این کوه‌ها در چین را ناشی از میلیون‌ها سال فشرده‌شدن و اکسیده‌شدن مواد معدنی و ماسه سنگ می‌دانند. احتمالاً همین اتفاق در سایر موارد مشابه در دنیا نیز افتاده و این کوه‌های شگفت‌انگیز را به کیک بزرگی با لایه‌های رنگی تبدیل کرده است.

بسیاری از گردشگران ایرانی و خارجی از وجود چنین جاذبه‌ای بی‌خبر هستند،‌ هرچند علاقه‌مندان به عکاسی و بازدیدکنندگان آن برای تماشای این کوه‌های زیبا به‌سمت تبریز حرکت می‌کنند؛ زیرا کوه‌های آلاداغ لار که به کوه‌های رنگین‌کمانی مشهورند، در ۲۵ کیلومتری شمال‌شرق شهر تبریز واقع شده‌اند.

پرطرفدارترین جاذبه‌های طبیعی تبریز که حتما باید دید!

اینجا بهترین مکان برای توقف و برپاکردن بساط پیک‌نیک است، هنگام پیاده‌روی احساس می‌کنید که به سیاره‌ی دیگری رفته‌اید و در حال راه‌رفتن روی مریخ هستید. تماشای این مناظر هنگام پیاده‌روی،‌ گرفتن عکس و فیلم و گشت‌وگذار در روستاهای مخفی نزدیک به آن می‌تواند سفر متفاوتی را برایتان رقم بزند.

گاهی اوقات در میان این کوه‌ها آبراهه‌هایی جریان می‌یابند و انعکاس زیبای این کوه‌ها در آب یکی از شگفت‌انگیزترین تصاویر طبیعت را پیش روی شما قرار می‌دهد. وجود روستاهایی در اطراف این کوه‌ها، وجهه‌ زیباتری به آن‌ها داده‌اند و جالب است بدانید که خانه‌های این روستاها مثل خاک این کوه‌ها رنگی هستند.

در تمام ایام سال می‌توانید به دیدن کوه‌های رنگین‌کمانی بروید. البته در هر زمان با جلوه‌ای خاص روبه‌رو خواهید شد؛ چراکه این کوه‌ها در تابش آفتاب رنگ خاصی پیدا می‌کنند و در پاییز و زمستان با بارش باران و برف، تصویری متفاوت را پیشکش شما خواهند کرد.

تالاب قوری گل

تالاب قوری‌ گل با وسعت ۲۰۰ هکتار در ۴۰ کیلومتری جنوب‌ شرقی تبریز قرار دارد. این تالاب در ارتفاع ۱۸۹۰ متری از سطح دریا واقع شده و دارای طول و عرضی به طول چهار کیلومتر و مساحت ۱۶ کیلومتر است. ژرفای دریاچه در عمیق‌ترین نقطه به ۱۳ متر می‌رسد.

پرطرفدارترین جاذبه‌های طبیعی تبریز که حتما باید دید!

قوری‌ گل در زبان ترکی به معنی تالاب خشک است. این تالاب در نزدیکی بستان‌آباد واقع شده و در ردیف آب‌های راکد آذربایجان به شمار می‌رود. گفتنی است شهر بستان‌آباد در محل شهر باستانی و گمشده «اوجان» بنا شده است. اوجان پایتخت ییلاقی در دوره ایلخانان مغول بوده، که بعدها در اثر حوادث روزگار به‌کلی منهدم شده است.

این منطقه که از جاهای دیدنی استان آذربایجان شرقی محسوب می‌شود، در مسیر ارتباطی جاده ابریشم قرار داشته، همواره پرجمعیت بوده و دارای چمنزارهای وسیع و سرسبز و چشمه‌های آب معدنی است. ازاین‌رو، مرکز این منطقه از ابعاد تاریخی و آبادانی «بستان‌آباد» خوانده می‌شود.

طبیعت تماشایی و پرطرفدار تبریز

کوه سهند

کوه سهند با ارتفاع ۳۷۰۷ متر، یکی از بلندترین کوه‌های آذربایجان و یکی از مهم‌ترین کوه‌های آتشفشانی خاموش ایران به ‌شمار می‌رود و از جاذبه های گردشگری تبریز محسوب می‌شود. دامنه‌های سهند در فصول گرم‌تر پوشیده از ریحان و لاله واژگون است و به‌دلیل انبوهی گیاهان، چمن‌زارها، گلزارها و مراتع، به عروس کوه‌های ایران شهرت دارد.

پرطرفدارترین جاذبه‌های طبیعی تبریز که حتما باید دید!

قله‌های جام، سهند، سلطان، دمیرلی، آغ ‌داغ، موتال داغی، شیر داغی، حرم داغی، گیرو داغی، آتاشان، درویش و کمال از مهم‌ترین قلل رشته ‌کوه سهند محسوب می‌شوند. در تنگه‌های کوهستانی این رشته کوه رودخانه‌های پر آبی به سوی دو آبگیر عمده آذربایجان یعنی دریاچه ارومیه و دره قزل‌اوزن جریان دارند.

گول‌آخور

گول‌آخور یکی از روستاهای زیبا و بکر آذربایجان شرقی با آب و هوایی ییلاقی است که یک آبشار زیبا با نام گول‌آخور را در خود جای داده است. این آبشار با ارتفاعی حدود ۱۲ متر از ۳ چشمه پرآب و خنک از کوه‌های شمالی این روستا سرچشمه گرفته و با شدت به سمت پایین سرازیر می‌شود. خوب است بدانید که این آبشار در حدود ۷۰ کیلومتری غرب ورزقان قرار گرفته است و دسترسی راحتی دارد؛ به طوری که با ماشین می‌توانید تا نزدیکی آن بروید. مسیری هم که باید به صورت پیاده طی کنید تا به آبشار برسید تا حدی مناسب‌سازی شده است.

در نیمه اول سال می‌توانید از مناظر زیبا و آب خنک این آبشار نهایت لذت را ببرید و به تفریحاتی مانند عکاسی، روستاگردی، آب‌تنی، پیک‌نیک بپردازید.

پرطرفدارترین جاذبه‌های طبیعی تبریز که حتما باید دید!

در بازدید از این آبشار نباید انتظار امکانات زیادی را داشته باشید؛ تعدادی آلاچیق، بوفه و سرویس بهداشتی تنها امکاناتی است که به آن ها دسترسی دارید. برای رفتن به این آبشار باید با گذر از ورزقان به طرف خاروانا حرکت کنید و در سه راهی ارزیل، از طریق راه آسفالت به سمت روستای ارزیل بروید. در این مسیر رودخانه زیبای جای حاجیلار شما را همراهی می‌کند. بعد از حدود ۲۰ کیلومتر به روستای زیبای گول آخور می‌رسید. حالا باید از خودرو پیاده شوید و راه را پیاده طی کنید.

کد خبرنگار: ۲۶
۴دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 4
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • آراز IR ۱۷:۴۹ - ۱۴۰۲/۰۱/۱۸
    5 0
    سلام دوستان اگه اومدین شهر تبریز حتماً به آسیاب خرابه درشهر جلفا هم سربزنید.
  • هادی IR ۲۲:۳۹ - ۱۴۰۲/۰۱/۲۲
    2 0
    سلام به شهر اهر و جاذبه های تاریخیش هم سر بزنید
  • قارتال IR ۱۸:۱۵ - ۱۴۰۲/۰۲/۱۰
    1 0
    واقعا تبریز جاهای دیدنی زیاد داره و مخصوصا این کوهای اطراف تبریز که هر کدام نشان از زیبایی طبیعت بکر تبریز را دارد
  • IR ۰۲:۵۱ - ۱۴۰۲/۰۲/۱۲
    1 0
    جاهای دیدنی انقد زیادند که نمیشه نام برد کلیسا خرابه و آسیاب خرابه و حمام کر دشت درجلفا روستای تاریخی کندوان در اسکو،لیقوان دره سی در روستای لیقوان،جنگل های ارسباران،جاذبه طبیعی اهر و کلیبر خلاصه هم از لحاظ گردشگری و سوغاتی همه شهرستانهای آذربایجان شرقی حرفی برای گفتن دارند

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید