زگیل تناسلی در میان مردان و زنان بسیار رایج شده با ما همراه باشید تا بدانیم از کجا بفهمیم زگیل تناسلی داریم.

از کجا بفهمیم زگیل تناسلی داریم؟ + علایم زگیل تناسلی در مردان و زنان

سلام نو پلاس: معمولا به‌دلایل مختلف برجستگی‌های گوشتی بر روی ناحیه تناسلی مشاهده می‌شود. اگر این برجستگی‌ها گوشتی، صاف یا برجسته، انعطاف‌پذیر و نرم، تکی یا خوشه‌ای باشند زگیل تناسلی محسوب خواهند شد که بر اثر ویروس پاپیلومای انسانی مسری یا همان HPV ایجاد شده‌اند.

راه درمان زگیل تناسلی مردان

زگیل تناسلی مردان (Genital Warts) بیماری عفونی و مسری در مردان است که ناحیه تناسلی و مقعد در مردان را درگیر می‌کند. علت اصلی زگیل تناسلی مردان ویروس پاپیلومای انسانی یا HPV است که ممکن است تا مدت‌ها بعد از ابتلای فرد هم هیچ علائم و نشانه‌ای ظاهر نشود و ویروس پاپیلومای انسانی به‌راحتی به شریک جنسی سالم منتقل شود.

مهم‌ترین راه انتقال ویروس اچ پی وی در مردان رابطه جنسی، رابطه بدون دخول، رابطه جنسی دهانی و مقعدی است.

هیچ روش قطعی برای درمان زگیل تناسلی مردان به طور کامل وجود ندارد، روش‌های درمانی مانند پمادها، کرایوتراپی، لیزر، جراحی و استفاده از محلول‌های اسیدی برای از بین بردن ظاهر زگیل کاربرد دارند که هرکدام را به همراه مزایا و معایب برای شما در ادامه ذکر خواهیم کرد.

با اینکه بسیاری از پزشکان مردان و زنان را به نکات پیشگیری‌کننده زگیل تناسلی دعوت می‌کنند، اما هنوز عده‌ای این توصیه‌ها را نادیده می‌گیرند.

از کجا بفهمیم زگیل تناسلی داریم؟ + علایم زگیل تناسلی در مردان و زنان

کرم، ژل و پماد

کرم، ژل و پماد گروهی از داروهایی هستند که برای درمان زگیل تناسلی در مردان استفاده می‌شوند. تأثیرگذارترین آنها کرم ایمیکیمود، ژل پودوفیلوکس و پماد سینکاتچین هستند. ایمیکیمود کرمی است که فرد مبتلا به زگیل تناسلی آن را روی زگیل‌های خارجی می‌زند تا سیستم ایمنی بدنش را تقویت کند.

از کرم ایمیکیمود ۵% باید قبل از خواب، ۳ بار در هفته و به مدت ۱۶ هفته استفاده کرد. با مصرف کرم ایمیکیمود ۳.۷۵ % به صورت هر شب، روند درمان زگیل تناسلی در مردان به خوبی پیش خواهد رفت. به طور کلی بعد از ۶ تا ۱۰ ساعت که دو کرم ۵% و ۳.۷۵ % روی نواحی تحت درمان قرار داشت، باید آنها را با آب و صابون بشویید. تا زمانی که ایمیکیمود روی پوست شماست از رابطه جنسی خودداری کنید. زیرا می‌تواند تأثیر مراقبتی کاندوم را کم کند.

کرایوتراپی

دومین روشی که برای درمان زگیل تناسلی در مردان وجود دارد، کرایو یا فریز زگیل تناسلی است. فریز کردن نام دیگر این روش درمانی به حساب می‌آید. پزشک با نیتروژن مایع و یک اپلیکاتور با نوک پنبه‌ای یا دستگاه خاصی به نام کرایوپروب، کار فریز کردن زگیل تناسلی را انجام می‌دهد.

فرآیند کرایوتراپی در طی ۱۰ تا ۲۰ ثانیه انجام می‌شود. پزشک برای کرایوتراپی زگیل‌های زیاد یا بزرگ، ابتدا از یک بی‌حس‌کننده موضعی استفاده می‌کند. بنابراین فرد درد کمتری حس می‌کند.

از کجا بفهمیم زگیل تناسلی داریم؟ + علایم زگیل تناسلی در مردان و زنان

درمان زگیل تناسلی در زنان

در حالی که زگیل تناسلی قابل مشاهده، اغلب با گذشت زمان از بین می‌روند، خود ویروس می‌تواند در سلول‌های پوست بیمار باقی بماند. این بدان معنی است که شاید در طول زندگی چندین بار این زگیل‌ها روی آلت تناسلی ظاهر شوند.

بنابراین مدیریت علائم مهم است، زیرا باید از انتقال ویروس به دیگران جلوگیری کرد. زگیل تناسلی می‌تواند به دیگران منتقل شود، حتی اگر زگیل قابل مشاهده نباشد و هیچ علائمی نیز نداشته باشد.

درمان زگیل تناسلی زنان با دارو

یکی از روش‌های درمان HPV زنان با استفاده از انواع داروها مانند پماد، ژل و قرص است. پزشک ممکن است درمان‌های موضعی را تجویز کند. این نوع درمان احتمالاً شامل موارد زیر است:

  • الدارا (imiquimod)
  • پدوفیلین و پودوفیلوکس (کاندیلوکس)
  • تری کلرواستیک اسید یا (TCA)

در واقع می‌توان گفت که داروهایی که نام بردیم، برای درمان موضعی زگیل تناسلی خانم‌ها کاربردی هستند. محبوبیت دارودرمانی به این دلیل است که بسیاری از افراد ترجیح می‌دهند زگیل تناسلی به آرامی و با درد کمتر هنگام درمان از بین برود. به همین دلیل به داروهای مرسومی روی می‌آورند که حتی برای درمان زگیل تناسلی در آقایان هم مورد استفاده قرار می‌گیرد.

از کجا بفهمیم زگیل تناسلی داریم؟ + علایم زگیل تناسلی در مردان و زنان

چند نکته مهم در استفاده از داروهای رفع‌کننده زگیل تناسلی را نباید نادیده گرفت:

  1. بدون مشورت پزشک متخصص از هیچ دارو و پمادی استفاده ننمائید.
  2. مصرف کرم‌ها، پمادها یا ژل‌ها باید طبق برنامه منظمی صورت گیرد. برای مثال از کرم ایمیکیمود ۵% باید قبل از خواب، ۳ بار در هفته و به مدت ۱۶ هفته استفاده کرد.
  3. تا زمانی که این داروها روی محل زگیل و نواحی اطراف آن قرار دارد، باید از مقاربت جنسی خودداری کرد. زیرا به راحتی عامل بیماری‌زا به شریک جنسی منتقل می‌شود.
  4. برای اینکه این داروها به لباس برخورد نکنند، بهتر است از خشک شدن آنها روی زگیل مطمئن شد.

درمان زگیل تناسلی زنان با عمل جراحی

اگر زگیل‌های قابل مشاهده با گذشت زمان از بین نروند، ممکن است برای برداشتن آنها به جراحی جزئی نیاز داشته باشید. پزشک شما همچنین می‌تواند زگیل‌ها را از طریق این روش‌ها حذف کند:

  • کوتر الکتریکی یا سوزاندن زگیل با جریان الکتریکی: در این روش پزشک با استفاده از یک پروب الکترونیکی با ولتاژ پایین زگیل‌های تناسلی خارجی را می‌سوزاند.
  • کرایو یا فریز زیگیل تناسلی: از نیتروژن مایع برای رفع زگیل‌ها به ویژه زگیل‌های تناسلی داخلی استفاده می‌شود.
  • لیزر زگیل تناسلی: یکی از روش‌هایی است که برای رفع زگیل‌های وسیع و بزرگ مورد استفاده قرار می‌گیرد.
  • برداشتن یا بریدن زگیل: در این فرآیند پزشک با تجهیزاتی مانند قیچی، تیغ جراحی، ابزار کوتر کردن و مواد بی‌حسی موضعی تمام زگیل را در یک مرحله جدا می‌کند.
  • تزریق داروی اینترفرون: تزریق اینترفرون برای از بین بردن عوامل عفونت‌زا استفاده می‌شود. به این طریق می‌توان زگیل‌های تناسلی داخلی را از بین برد.

از کجا بفهمیم زگیل تناسلی داریم؟ + علایم زگیل تناسلی در مردان و زنان

از کجا بفهمیم زگیل تناسلی داریم

این عارضه توده‌های برجسته، رنگ پوست یا صورتی و قهوه‌ای رنگی است که در نواحی درگیر با رابطه جنسی در مردان خود را نشان می‌دهد، یعنی آلت تناسلی، بیضه‌ها، مقعد و دهان.

این زائده‌ها گاهی به ‌حدی ریز و کوچک هستند که با چشم دیده نمی‌شوند و از طریق معاینه پزشک باید بفهمیم که زگیل تناسلی داریم یا خیر. بافت زگیل تناسلی نرم است که ممکن است روی ران، کشاله ران و داخل مقعد هم به ‌وجود بیاید.

علائم زگیل تناسلی مردان

پس از آلوده‌شدن به ویروس اچ پی وی، نشانه‌ها و علائم این عارضه طی چند ماه ظاهر می‌شوند. شایع‌ترین علائم این عارضه عبارتند از:

  • ایجاد برجستگی‌هایی شبیه گل‌کلم
  • ایجاد توده‌های کوچک در ناحیه تناسلی
  • خارش و سوزش در ناحیه تناسلی
  • تغییر رنگ ناحیه تناسلی به رنگ قهوه‌ای، گوشتی یا صورتی
  • درد حین رابطه جنسی
  • خونریزی حین رابطه جنسی

در صورت مشاهده هر کدام از این علائم بلافاصله به پزشک مراجعه کنید، چرا که بی‌ اعتنایی به این علائم ممکن است باعث وخیم‌تر شدن اوضاع شود و احتمال بروز علائم سرطان دهان، سرطان آلت تناسلی، سرطان گلو و مری وجود دارد. اگر علائم مشکوک در ناحیه تناسلی مشاهده کردید و احتمال ابتلا به ویروس اچ پی وی در مردان باشد.

از کجا بفهمیم زگیل تناسلی داریم؟ + علایم زگیل تناسلی در مردان و زنان

در برخی موارد ابتلا به ویروس HPV در مردان پزشک به تشخیص و صلاحدید خود نیازی به برداشتن زگیل یا مصرف داروی خاصی نمی‌بیند؛ چرا که برخی از این زائده‌های پوستی بدون درمان خاصی خودبه‌خود برطرف می‌شوند. اما اگر زگیل تناسلی باعث درد، سوزش و خارش شود باید سراغ درمان دارویی یا حتی جراحی رفت. روش‌های رایج برای درمان زگیل تناسلی مردان عبارتند از:

  • دارو درمانی: تجویز ایمیکوید، پودوفیلین، تری‌کلرو استیک، سینکاتچینز
  • جراحی: در مواردی که زگیل بزرگ باشد یا درمان دارویی جواب ندهد.

روش‌های جراحی برای درمان زگیل تناسلی مردان عبارتند از:

  • کرایوتراپی یا انجماد با نیتروژن مایع
  • الکتروکوتر
  • برداشتن زائده‌ها از طریق جراحی با بی‌حسی موضعی یا بیهوشی عمومی
  • درمان لیزری برای زگیل‌هایی که روش‌های قبلی روی آن‌ها تاثیر ندارد.

۱. فریز کردن زگیل تناسلی

در روش فریز کردن زگیل تناسلی یا همان کرایوتراپی، به‌ مدت چهار هفته از نیتروژن مایع برای ازبین‌بردن زگیل استفاده می‌کنند. فرد مبتلا باید چند هفته به‌ صورت مستمر از این محلول روی زگیل‌ها بزند تا توده‌ها به‌ صورت کامل از بین بروند. گاهی کرایو کردن باعث ایجاد واکنش‌های آلرژیک، سوزش و التهاب در فرد مبتلا می‌شود.

۲. پماد برای درمان زگیل تناسلی مردان

یکی از بهترین پمادهای درمان این عارضه، پماد آلدارا ۵ درصد است که با تقویت سیستم ایمنی بدن می‌تواند به درمان زگیل تناسلی مردان کمک کند. بیمار باید هر شب یک لایه نازک از پماد آلدارا را روی موضع آلوده بمالد و بعد از ۶ تا ۱۰ ساعت ناحیه موردنظر را با آب و صابون شستشو دهد. پماد رزورسینول، کرم ایمیکیمود، ژل پودوفیلین و پودوفیلوکس، پماد سینکاتچیز، از دیگر کرم‌ها و پمادهای درمان زگیل تناسلی مردان هستند.

از کجا بفهمیم زگیل تناسلی داریم؟ + علایم زگیل تناسلی در مردان و زنان

۳. قرص زگیل تناسلی مردان

یکی از رایج‌ترین قرص‌های این عارضه، قرص پاورفیت است که برای درمان مردان مبتلا به ویروس اچ پی وی تجویز می‌شود. قرص‌های AHCC بهترین قرص زگیل تناسلی مردان هستند که عبارتند از:

  • قرص کینوکو AHCC پلاتینیوم Quality Of Life
  • قرص کینوکو AHCC طلایی Quality Of Life
  • کپسول هگزایم AHCC ۵۰۰ اشبال شیمی ۳۰ عددی
  • کپسول AHCC اکومکس

۴. بهترین دارو برای زگیل تناسلی مردان

سایمتدین بهترین دارو برای این عارضه است که به ‌شکل خوراکی در دوزهای مختلف به‌ صورت کپسول، قرص، شربت و آمپول عرضه می‌شود. هرچند که شکل قرص سایمتدین رایج‌تر است. قرص لوامیزول هم در رده بهترین دارو برای زگیل تناسلی مردان قرار دارد.

درمان زگیل تناسلی در خانه

برای درمان زگیل تناسلی به دکتر پوست، دکتر عفونی و دکتر ارولوژی مراجعه کنید. برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد زگیل تناسلی در مردان بهتر است با دکتر اورولوژی یا دکتر پوست مشاوره داشته باشید.

درمان خانگی زگیل تناسلی مردان

بهترین کار پس از مشاهده علائم زگیل تناسلی مراجعه به دکتر و شروع درمان طبق تشخیص پزشک است. اما گاهی هم می‌توان به درمان خانگی این عارضه متوسل شد. رایج‌ترین روش‌های درمان خانگی این مشکل عبارتند از:

  • روغن درخت چای به‌صورت خوراکی، موضعی یا داخلی
  • عصاره چای سبز به‌صورت موضعی
  • عصاره سیر به‌صورت موضعی در ناحیه مبتلا به ویروس
  • درمان زگیل تناسلی با سرکه سیب
  • مصرف سبزیجات مانند کلم‌پیچ، کلم‌بروکلی، جوانه کلم بروکسل، گل‌کلم و کلم‌برگ (۴ تا ۵ وعده در روز)
  • اصلاح سبک غذایی و مصرف حبوبات، سبزیجات تیره، خوراکی‌های حاوی آنتی‌اکسیدان، گوشت بدون چربی و غلات
  • پرهیز از گوشت قرمز، نان سفید، پاستا، کافئین و غذاهای فرآوری‌شده
  • مصرف فولات و ویتامین B۱۲

از کجا بفهمیم زگیل تناسلی داریم؟ + علایم زگیل تناسلی در مردان و زنان

درمان زگیل تناسلی مردان با سرکه سیب

سرکه سیب کاربرد زیادی برای درمان خانگی زگیل تناسلی مردان دارد که با خاصیت اسیدی خود شبیه داروهای شیمیایی عمل کرده و ویروس را از بین می‌برد. یک گوش پاک‌کن تمیز، یک تکه پنبه یا گاز استریل را به سرکه سیب آغشته کنید و روی زگیل‌ها بمالید. استفاده از سرکه سیب بیشتر برای زگیل‌های خفیف توصیه می‌شود و در موارد حاد احتمال سوزش، حساسیت، درد و زخم وجود دارد.

درمان زگیل تناسلی مردان با سیر

عصاره سیر می‌تواند باعث ازبین‌رفتن زائده‌های برجسته ناشی از ویروس اچ پی وی در مردان شود. می‌توانید عصاره سیر را مستقیم روی زگیل‌ها بگذارید یا اینکه چند گاز استریل را با سیر و روغن آغشته کرده و مستقیما روی زگیل‌ها قرار دهید. البته درمان زگیل تناسلی مردان با سیر باید مدتی به‌ شکل مستمر انجام شود تا نتیجه بگیرید. درد و سوزش شدید و احتمال آسیب پوستی از عوارض این روش درمان خانگی هستند. نکته مهمی که نباید از یاد ببرید درصد موفقیت پایین روش درمان خانگی زگیل تناسلی مردان با سیر است؛ به‌ عبارتی عوارض این روش به ‌مراتب بیشتر از فوایدش است.

از کجا بفهمیم زگیل تناسلی داریم؟ + علایم زگیل تناسلی در مردان و زنان

کد خبرنگار: ۲۶
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید