۱۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۱۹:۰۹
کد خبر: 55515779

وقتی که حول و حوش یک قرن و نیم پیش کوکاکولا به بازار آمد فقط برای درمان افسردگی و سردرد کاربرد داشت اما سرانجام تبدیل به محبوب‌ترین نوشیدنی جهان شد.

کوکاکولا چگونه محبوب شد؟

به گزارش سلام نو به نقل از اقتصاد نیوز، بدون شک محبوب ترین نوشیدنی قندی در میان مردم ایران به مانند سایر نقاط جهان، محصولات کوکاکولاست؛ اولین شرکت خارجی که بعد از انقلاب در ایران سرمایه گذاری کرد و در سال 1373 قرارداد مهمی در زمینه تهیه و تولید حدود 40 میلیون بطری با آرم این کمپانی امضا شد. اما دیری نگذشت که با وضع تحریم های آمریکا، همکاری متوقف و ایران از امکان دریافت فرمول تولید کوکاکولا محروم شد.

موضوعی که البته به تازگی جزئیات جدیدی از آن هویدا شده است و روزنامه وال استریت با انتشار گزارش مستندی اعلام کرده است که شریک ایرانی این کمپانی مواد اولیه خود را با اجازه و هماهنگی کامل کوکاکولای آمریکا، از طریق نمایندگی ایرلند خریداری می‌کند.

سخنگوی کوکاکولا هم در این باره اعلام کرده است: «برای دریافت‌ها و پرداخت‌ها با طرف ایرانی خود هیچ مشکلی وجود ندارد!» بر اساس این گزارش ، وزارت خزانه‌داری آمریکا در دوره اوباما در سال ۲۰۱۱ به کوکاکولا اجازه می‌دهد با ایران تجارت کند و صراحتاً اعلام می‌کند که مواد اولیه را از طریق نمایندگی ایرلند ارائه می‌دهد.

4RMB20isWFTB

اما آوازه این نوشیدنی محبوب در جهان به قدی گسترش پیدا کرده است که در تقویم جهانی یک روز را به نام آن نامگذاری کرده اند، به همین بهانه نگاهی به تاریخچه کوکاکولا انداخته ایم.

مروری بر تاریخچه کوکاکولا

کوکاکولا (coca- cola) که با نام کوک (Coke) نیز شناخته می شود، یک کارخانه تولیدکننده نوشیدنی است که در حال حاضر سومین شرکت ثروتمند تولیدکننده مواد غذایی در جهان محسوب می‌شود. روز 8 می سال 1886 جان تمپرتون ،داروساز اهل آتلانتا ،شربتی با هدف درمان سردرد وخستگی و افسردگی ساخت که در نهایت تبدیل به محبوب‌ترین نوشیدنی در جهان شد که طرز تهیه‌اش در گاوصندوقی در آمریکا نگهداری می‌شود.

پمبرتون در زمان حیاتش نتوانست از شهرت و محبوبیت این ترکیب جادویی بهره مند شود و قبل از مرگش در سال ۱۸۸۸ حق مالکیت این برند را به آسا کندلر فروخت و این اتفاق نقطه آغاز موفقیت امروزی کوکاکولا بود.

محبوبیت این نوشیدنی تا حدی افزایش پیدا کرد که در جنگ جهانی دوم کوکاکولا به عنوان یک کالا مهم جنگی تبدیل شد و هر سرباز آمریکایی سهمیه مشخصی را برای دریافت آن داشت، این بدان دلیل بود که از این راه سربازان آمریکایی با این نوشیدنی انرژی زا تقویت شوند.

در سال ۱۹۸۵ اتفاق مهمی در تاریخچه کوکاکولا رخ داد و در این سال شرکت به دنبال بررسی ذائقه‌های مشتریان خود و دنبال کردن ذائقه‌های جدید، تصمیم گرفت فرمول ساخت نوشابه‌های خود را تغییر دهد و نوشابه‌های جدید را با عنوان «نیوکوک» (New Coke) روانه بازار کرد؛ اما نیوکوک سرنوشت خوبی نداشت زیرا بسیاری از مشتریان کوکاکولا همان طعم قبلی را می‌پسندید.

راز بزرگ کوکاکولا

راز به مراتب بزرگتر و با اهمیت‌تر کوکا کولا دستور تهیه‌ آن است؛ روشی که تا به امروز تنها عده‌ اندکی از آن خبر دارند و گفته می‌شود در یک گاوصندوق در بانکی در آتلانتا نگهداری می‌شود. ممکن است طعم کوکا کولا در هر کشوری تفاوت‌های جزیی داشته باشد، مثلا کمی‌شیرین‌تر، اما در حالت کلی از یک دستورالعمل برای تهیه آن استفاده شده است.

گرت هارزمن، سخنگوی شرکت "کوکا کولا" در برلین می‌گوید: «کوکا کولا در همه جای جهان طبق فرمول یکسانی درست می‌شود. حتی آبی که برای تهیه آن استفاده می‌شود آب معمولی همان منطقه است که تنها بنا بر استاندارهای کمپانی یکبار دیگر به طور ویژه آماده می‌شود.»

کمپانی "کوکا کولا" هرگز این دستورالعمل را به ثبت نرساند زیرا در آمریکا هر ۲۰ سال یکبار پروانه‌ ساخت انحصاری منقضی می‌شود و برای تمدیدش کمپانی می‌بایست دستورالعمل را علنی در اختیار همگان بگذارد.

بر اساس آمار منتشر شده، بیش از ۹۴ درصد جمعیت جهان این برند را می‌شناسند و کلمه کوکاکولا پس از کلمه «اوکی» (Okay) شناخته‌شده‌ترین کلمه جهان است. گزارش‌ها نشان می‌دهد که بیش از ۹۰ درصد جمعیت جهان لوگوی قرمز و سفید کوکاکولا را می‌شناسند و طبق برآوردهای انجام‌شده افراد به‌طور متوسط هر چهار روز یک‌بار یک نوشابه کوکاکولا می‌نوشند.

حضور کوکاکولا در آیین های مذهبی تا تسکین درد و نظافت

در حال حاضر یک قوطی نوشابه معمولی کوکاکولا با حجم ۳۳۰ میلی‌لیتر دارای ۳۸ گرم شکر و ۵۰ گرم سدیم و ۱۴۰ کالری است و در هر ۱۰۰ میلی‌لیتر از این نوشابه ۹.۸ گرم کافئین وجود دارد. در برخی از مناطق آفریقا کوکاکولا نوشیدنی مراسم خاکسپاری است، در مکزیک از آن در برگزاری آیین‌های مذهبی استفاده می‌کنند و حتی در چین با کوکاکولا برخی غذا می‌پزند.

درباره مضرات این نوشیدنی محبوب بسیار نشیده ایم، اما موضوع جالب این است که بر اساس برخی گزارش ها کافئین موجود در در این نوشیدنی و آن هم در دوزهای کم می‌تواند برای شما مفید باشد. به گفته وزارت کشاورزی ایالات متحده (USDA)، یک قوطی کولا معمولی حاوی 33.5 میلی‌گرم کافئین بوده که حدود سه برابر کمتر از یک فنجان کوچک قهوه است که میتواند در بهبود عملکرد مغز، کمک به تمرکز و تقویت تمرینات ورزشی و کارایی بیشتر کمک کند. همچنین مقدار کم این نوشیدنی میتواند به بهبود هاضمه، افزایش تمرکز ،ارتقا سطح انرژی ، رفع حالت تهوع مفید باشد. عده ای دیگر نیز درباره کاربردهای آن در خانه داری اشاره می کنند مثلا"برق انداختن سکه،پاک کردن روغن و گریس از روی لباس،کمک به رشد گیاهان،بو زدایی،تمیز کردن سرویس بهداشتی،حجم دهنده مو سر و بسیاری موارد جالب دیگر اشاره کرد.

کد خبرنگار: ۱۳
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید