وزیر امور خارجه روسیه امروز (پنجشنبه) ابتکار چین برای حل و فصل پرونده اوکراین را واقع‌بینانه خواند زیرا بر علل اصلی درگیری تمرکز دارد.

استقبال لاوروف از ابتکار چین برای بحران اوکراین

به گزارش سلام نو به نقل از ایسنا، سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه با اشاره به طرح صلح مدنظر چین برای جنگ اوکراین گفت: در این مورد، ابتکار چین عملی‌ترین و واقع‌بینانه‌ترین طرح است، زیرا بر لزوم مقابله با علل ریشه‌ای و از بین بردن علل ریشه‌ای تاکید می‌کند. هر چیز دیگری، حدس و گمان است.

او که به همراه ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه به پکن رفته است، به روزنامه روسی ایزوستیا گفت، مسکو هرگز به پکن نگفته است که این ابتکارعمل را تعدیل کند.

به گزارش اسپوتنیک، این اظهارات لاوروف در شرایطی مطرح می‌شود که پوتین هم در پکن از طرح شی جین‌پینگ، رئیس‌جمهور چین استقبال کرد. رئیس‌جمهور روسیه امروز در آغاز سفر ۲ روزه‌اش به پکن گفت: «ما به دنبال ایجاد جهانی عادلانه‌تر و برابرتر براساس نقش مرکزی سازمان ملل متحد، شورای امنیت و قوانین بین‌المللی هستیم. ما همچنین از ابتکارعمل چین برای حل بحران اوکراین استقبال می‌کنیم.»

پوتین همچنین در رایزنی خصوصی با شی قول داد که در مورد موضوع اوکراین به رئیس‌جمهور چین اطلاع دهد.

شی جین‌پینگ امروز با اشاره به بحران اوکراین گفت: «روسیه و چین معتقدند که حل و فصل سیاسی بحران اوکراین راه درستی است و موضع چین در مورد این موضوع بدون تغییر باقی می‌ماند. چین امیدوار به بازیابی سریع صلح و ثبات در اروپاست و به ایفای نقش سازنده خود ادامه خواهد داد. چین و روسیه برای کمک مناسب به امنیت و ثبات جهانی با یکدیگر همکاری خواهند کرد.»

از سوی دیگر «دیمیتری پسکوف» سخنگوی کرملین که او هم در پکن به سر می‌برد، امروز گفت وضعیت اوکراین از جمله موضوعات مورد بحث بین ولادیمیر پوتین و همتای چینی‌اش، شی جین‌پینگ خواهد بود. پسکوف به روزنامه روسی «ایزوستیا» در پاسخ به سوالی درباره نگرش روسیه در قبال طرح صلح چین برای اوکراین گفت: «اوکراین قطعا مورد بحث قرار خواهد گرفت.»

پسکوف گفت: «ما از همه ابتکارات صلح استقبال می‌کنیم. و البته، مسکو همچنین از دیدگاه طرف چینی در مورد چشم‌اندازها و زمینه‌های احتمالی برای آغاز تلاش‌ها برای حل و فصل اوضاع [در اوکراین] استقبال می‌کند.»

پسکوف همچنین یادآور شد که کی‌یف اکنون «از نظر قانونی امکان مذاکره را برای خود منتفی کرده است.» او افزود: «این یک روند طولانی است، اما موضع سازنده طرف چینی، ما را تحت تاثیر قرار می‌دهد.»

سخنگوی کرملین با اشاره به کنفرانس آتی در سوئیس با موضوع صلح اوکراین گفت: «بحث در مورد مسائل امنیتی مربوط به روسیه، بدون مشارکت مسکو کاملا بیهوده است و کنفرانس آتی اوکراین در سوئیس به یک "محل گفت‌وگو" تبدیل خواهد شد که هیچ چشم‌اندازی برای دستیابی به هیچ نتیجه ملموسی نخواهد داشت.»

انتهای پیام

کد خبرنگار: ۱۳
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید