۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۰۸:۲۵
کد خبر: 55516819

رئیس سابق اتحادیه فروشندگان و نمایشگاه‌داران خودرو اظهار داشت که روند کاهشی قیمت خودرو در بازار کشور و کمبود مشتری همچنان ادامه خواهد داشت.

افت قیمت خودرو بیشتر می‌شود

به گزارش سلام نو به نقل از گجت نیوز، قیمت خودرو در بازار کشور از اواخر هفته گذشته تا به امروز روند کاهشی را تجربه کرده است و با این وجود همچنان مشتریان خودرو آنچنان که باید از بازار استقبال نکرده‌اند. حال طبق آخرین اخبار خودرو، سعید موتمنی، رئیس سابق اتحادیه فروشندگان و نمایشگاه‌داران خودرو با اشاره به کاهش قیمت خودروهای نو یا کارکرده وارداتی و مونتاژی معتقد است که این روند ادامه‌دار خواهد بود.

ریزش شدید قیمت خودرو در بازار ایران

قیمت خودرو در سراشیبی سقوط

طبق صحبت‌های موتمنی، اکثر خودروهایی که بیش از ۵۰۰ میلیون قیمت دارند، بین ۱۰ تا ۲۰ میلیون تومان افت قیمت داشته‌اند و حتی قیمت ماشینی مانند پژو پارس ۲۰ تا ۴۰ میلیون تومان افت کرده است. وی همچنین در خصوص ریزش قیمت خودروهای داخلی توضیح داد: قیمت پژو پارس سال که تا چند روز پیش ۶۷۵ میلیون تومان بود به ۶۵۵ میلیون تومان رسیده و حتی تا ۶۳۵ میلیون تومان نیز به فروش می‌رسد و قیمت دنا اتوماتیک که ۱ میلیارد و ۱۵۰ میلیون بود به حدود ۱ میلیارد و ۱۲۵ میلیون تومان رسیده است.

این فعال بازار خودرو در مورد وضعیت خودروهای مونتاژی اعلام کرد قیمت خودروهای مونتاژی بین ۸۰ تا ۱۲۰ میلیون تومان افت داشته است؛ به‌طوری که لاماری حدود ۸۰ میلیون و جک J4 بیش از ۱۰۰ میلیون تومان کاهش قیمت داشته‌اند. وی در مورد ریزش قیمت خودروهای وارداتی که به‌تازگی وارد کشور شده‌اند نیز بیان کرد هیوندای کرتا وارداتی کرمان موتور که اوایل فروردین تا ۳ میلیارد و ۸۰۰ میلیون تومان قیمت داشت با ریزش ۴۰۰ میلیونی در حال حاضر ۳ میلیارد و ۴۰۰ میلیون تومان قیمت خورده است. کیا سلتوس که ۳ میلیارد و ۹۰۰ میلیون بود، ۳۰۰ میلیون ریزش قیمت داشته است و حدود ۳ میلیارد و ۶۰۰ میلیون تومان قیمت می‌خورد. اما قیمت هیوندای توسان کاهشی نداشته و حدود ۴ میلیارد و ۸۰۰ میلیون تومان معامله می‌شود. قیمت النترا ۱۰۰ میلیون افت داشته و اما در میان خودروهای وارداتی، تویوتا کرولا با کاهش قیمت ۴۵۰ میلیون تومانی رکورددار بوده است.

ریزش شدید قیمت خودرو در بازار ایران

این کارشناس حوزه خودرو تصریح کرد: چون خودرو به یک کالای سرمایه‌ای تبدیل شده و قیمت آن ارتباط نزدیکی با تنش‌های سیاسی و نوسانات ارزی دارد و از آنها تاثیر می‌پذیرد، به‌دلیل این‌که اوضاع کمی آرام شده شاهد عقب‌نشینی‌ قیمت‌ها هستیم. قیمت خودرو که در سال جدید ۳ تا ۵ درصد افزایش یافته بود، آرام آرام در حال نزدیک شدن به قیمت اسفندماه گذشته است.

طبق اظهارات رئیس سابق اتحادیه فروشندگان و نمایشگاه‌داران خودرو، تقاضا برای خودرو در بازار کم است و با کاهش قیمت، خرید و فروش به آن صورت که باید انجام نمی‌شود. قیمت‌ها در بازار واقعا بالا است و مشتری کمتر مراجعه می‌کند و تقاضا صرفا برای خودروهایی که اختلاف میان قیمت مصوب کارخانه‌ای و بازار آزاد آن زیاد است، بالاست. اما در بازار فعالیتی دیده نمی‌شود.

موتمنی در پایان گفت اگر خودرو مرتب و روزانه فاکتور شود، تفاوت قیمت بازار و کارخانه پایین می‌آید. اگر می‌خواهیم خودرویی که به کالای سرمایه‌ای تبدیل شده مجدد به کالای مصرفی تبدیل شود باید عرضه افزایش یابد تا دیگر بازار خودرو از نوسانات ارز و تنش‌های سیاسی هم تاثیر نپذیرد. محدودیت و عرضه قطره‌چکانی خودرو در بازار سبب شده تا فاصله قیمتی کارخانه و بازار آزاد حفظ شود. برای عبور از این وضعیت یا باید تولید افزایش یابد یا این‌که واردات بیشتر شود.

کد خبرنگار: ۱۳
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید