۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۱۴:۳۰
کد خبر: 55516138

باغ ارم شیراز با قدمتی طولانی و معماری چشم‌نواز، مقصدی محبوب برای عاشقان طبیعت و تاریخ است.

باغ ارم شیراز؛ باغی با قدمتی دیرینه

به گزارش سلام نو آنطور که الی گشت نوشته است در میان باغ‌های دل‌انگیز و تاریخی شهر شیراز، باغ ارم، گویی نگینی درخشان، خودنمایی می‌کند.

تاریخ دقیق ساخت باغ ارم مشخص نیست، اما شواهد و اشاراتی در سفرنامه‌ها و اشعار حافظ، از وجود این باغ در قرن دهم و یازدهم هجری خبر می‌دهند. برخی معتقدند که این باغ در دوران سلجوقیان بنا شده و در طول زمان، شاهد فراز و نشیب‌های بسیاری بوده است.

مالکان باغ ارم در گذر زمان

در دوران قاجار، باغ ارم به دست جانی خان ایلخانی قشقایی و همسرش افتاد و ساختمان اولیه آن توسط پسرشان محمدقلی خان در زمان فتحعلی شاه ساخته شد. پس از آن، این باغ به مالکیت خاندان‌های مختلفی از جمله نصیرالملک، قوامی و قشقایی درآمد.

مرمت و بازسازی باغ ارم

در دوران پهلوی، باغ ارم به شدت رو به خرابی رفته بود. اما با تلاش‌های مرمت‌گران، این باغ دوباره به شکوه و جلال خود بازگشت. دیوارهای گلی ویران شده جای خود را به دیوارهای سنگی دادند، عمارت اصلی مرمت شد و تالار آینه و نقاشی‌های آن بازسازی شدند.

باغی ثبت جهانی

باغ ارم با تنوع گیاهی بی‌نظیر، معماری باشکوه و ارزش تاریخی بالا، در سال ۱۳۹۰ به همراه هشت باغ ایرانی دیگر در فهرست میراث جهانی یونسکو ثبت شد.

باغ ارم شیراز؛ باغی با قدمتی دیرینه

بخش‌های مختلف باغ ارم

  • گذرگاه میان باغ: این گذرگاه با درختان سرو بلند و منظره‌ای چشم‌نواز، قلب باغ ارم را تشکیل می‌دهد. در این بخش، قدیمی‌ترین و بلندترین درخت سرو شیراز با قدمت ۱۰۰۰ سال و ارتفاع ۳۵ متر قرار دارد.

  • کتیبه‌ها: باغ ارم پر از کتیبه‌ها و نقوش تاریخی است که یادگاری از دوران قاجار هستند. کتیبه‌های ورودی شمال شرقی، کتیبه‌های نمای شرقی عمارت و کتیبه‌های حوض‌خانه، هر کدام زیبایی و شکوه خاصی به باغ می‌بخشند.

  • عمارت باغ ارم: این عمارت سه‌طبقه با دو ستون بلند و طاق‌های دایره‌ای، یادآور معماری دوران زند و صفوی است. در داخل عمارت، نقاشی‌ها، گچ‌بری‌ها، حجاری‌ها و کاشی‌کاری‌های ظریف و هنرمندانه‌ای به چشم می‌خورد.

  • تالار آینه: این تالار باشکوه با آیینه‌کاری‌ها و نقاشی‌های سقف و دیوارها، فضایی چشم‌نواز و خیره‌کننده دارد. ستون‌های بلند و پنجره‌های آهنی بزرگ، زیبایی این تالار را دوچندان می‌کنند.

  • حوضچه جلوی عمارت: این حوض بزرگ مستطیلی شکل با درختان نخل فونیکس در اطراف آن، منظره‌ای دل‌انگیز و آرامش‌بخش را به وجود آورده است.

باغ ارم شیراز؛ باغی با قدمتی دیرینه

باغ ارم، مقصدی برای تمام فصول

در هر فصل از سال، باغ ارم زیبایی خاص خود را دارد. در بهار، شکوفه‌های رنگارنگ درختان، باغ را به تابلویی نقاشی تبدیل می‌کنند. در تابستان، سایه‌سار درختان و حوضچه خنک، مکانی ایده‌آل برای فرار از گرمای هوا هستند. در پاییز، برگ‌های رنگارنگ درختان، منظره‌ای چشم‌نواز را به وجود می‌آورند و در زمستان، با وجود بارش برف، باغ ارم حال و هوایی خاص و زمستانی پیدا می‌کند.

باغ ارم، گنجینه‌ای ارزشمند

باغ ارم، نه فقط یک باغ زیبا و دل‌انگیز است، بلکه گنجینه‌ای ارزشمند از تاریخ، فرهنگ و هنر ایران به شمار می‌رود. بازدید از این باغ، تجربه‌ای منحصر به فرد و خاطره‌ای فراموش‌نشدنی برای هر گردشگری خواهد بود.

کد خبرنگار: ۲۶
۲دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید