در صورتیکه زن از شوهر خود چه در عقد نکاح و چه در دوران زندگی از طریق مراجعه به دفاتر اسناد رسمی حق طلاق گرفته باشد، این به این معنی نیست که زن بدون مراجعه به دادگاه و گرفتن گواهی عدم سازش می تواند از زوج جدا شود.

آیا برای گرفتن حق طلاق شاهد لازم است؟

طلاق به معنای جدایی و پایان دادن به زوجیت انواع مختلفی داشته و هرکدام از آن ها شرایط مربوط به خود را دارند. به دلیل اینکه از لحاظ قانونی حق طلاق با مرد است، در صورت نامناسب بودن شرایط برای زندگی طلاق از طرف مرد صورت می پذیرد. اما اگر مرد از طریق دفاتر اسناد رسمی یا در زمان عقد نکاح حق طلاق را به زوجه واگذار کرده باشد، زوجه می تواند برای طلاق اقدام کند و دقیقاً این نوع از طلاق شرایط طلاق توافقی را خواهد داشت. از لحاظ قانونی در برخی شرایط خاص زوجه می تواند حق طلاق را از طریق دادگاه و از طریق قانونی طلب کرده و در صورتیکه شوهر با رضایت خود در دفاتر اسناد رسمی حق طلاق را به زوجه بدهد نیازی به گرفتن شاهد برای دادن حق طلاق نیست. در این مقاله قصد داریم به بررسی برخی از شرایط حق طلاق بپردازیم.

حق طلاق چیست؟

بر اساس ماده ۱۱۳۳ قانون مدنی حق طلاق با مرد است. مرد این امکان را دارد که در صورت رضایت حق طلاق را به همسر خود یا هر فرد دیگری واگذار کرده و به وی وکالت بدهد.

اگرچه حق طلاق با مرد است؛ اما در مواردی خاص زن می تواند به اجبار حق طلاق را از شوهر خود از طریق دادگاه بگیرد. طبق شرایط ذیل زوجه می تواند از طریق قانونی و دادگاه برای گرفتن حق طلاق اقدام نماید:

  • اگر شوهر از پرداخت نفقه ناتوان باشد.
  • اگر شوهر از پرداختن به وظایف زناشویی خود امتناع کند.
  • در شرایطی که منجر به عسر و حرج گردد به این معنی که ادامه زندگی برای زوجه همراه با سختی فراوان و غیر قابل تحمل باشد.
  • عقیم بودن مرد، دیوانه بودن یا مبتلا بودن وی به بیماری لاعلاج
  • اگر مرد دارای شغلی باشد که سبب بی آبرویی زوجه و خانواده وی شود و مصلحت خانوادگی آن ها را دچار اشکال و آسیب کند.
  • اگر مرد از سوی دادگاه کیفری محکوم شده و در صورت عدم توانایی در پرداخت به حبس محکوم شود.
  • ترک کردن زندگی توسط مرد بدون داشتن دلیلی موجه و قانع کننده به مدت شش ماه
  • اثبات داشتن رابطه نامشروع و خیانت مرد به همسر خود

گرفتن حق طلاق

گرفتن حق طلاق توسط زوجه به دو صورت امکان پذیر است:

  • طی عقد در سند ازدواج ثبت شود که حق طلاق با زن است.
  • مرد پس از عقد و نکاح هر زمان که بخواهد می تواند به یکی از دفاتر اسناد رسمی مراجعه کرده و وکالت طلاق را به همسر خود بدهد. البته لازم به ذکر است که وکالت طلاق از سوی زوج به هر شخص دیگری غیر از زوجه چون پدر، دوست و ... امکان پذیر است. به منظور گرفتن حق طلاق در دفاتر اسناد رسمی پس از عقد نکاح نیازی به شاهد نیست.  تنها ارائه اصل عقدنامه، شناسنامه و کارت ملی به سر دفتر اسناد رسمی وی سند وکالت در طلاق را تنظیم خواهد کرد. توصیه می گردد زنانی که حق طلاق را از شوهر خود دریافت می کنند، کپی برابر اصل شناسنامه و کارت ملی زوج خود را نیز به عنوان ضمائم اصل وکالتنامه در اختیار داشته باشند تا در هنگام وکالت حق طلاق با مسئله و مشکلی مواجه نشوند.

آیا برای گرفتن حق طلاق شاهد لازم است؟

طلاق از طریق داشتن حق طلاق

در صورتیکه زن از شوهر خود چه در عقد نکاح و چه در دوران زندگی از طریق مراجعه به دفاتر اسناد رسمی حق طلاق گرفته باشد، این به این معنی نیست که زن بدون مراجعه به دادگاه و گرفتن گواهی عدم سازش می تواند از زوج جدا شود. برای فرآیند طلاق از سوی زوجه اگر وی حق طلاق داشته باشد به این صورت است که زوجه با وکیلی قرار داد بسته و به جای زوج به وی وکالت می دهد. مراحل مربوط به این نوع طلاق دقیقاً مشابه طلاق توافقی است با این تفاوت که شوهر به جای حضور خود یا حضور وکیل خود در این حالت وکیل مع الواسطه دارد.

ابتدا زوجه یا وکیل وی به یکی از دفاتر الکترونیک قضایی مراجعه و دادخواست ارائه می دهند. پس از آن بعد از گذشت چند روز پیامکی برای زوجین ارسال شده و زوجین می بایست بعد از دریافت این پیامک به کلاس مشاوره مراجعه نمایند. در اتمام کلاس ها اگر هیچکدام تغییری در خواسته خود نداشته باشند گواهی عدم انصراف صادر می شود. زوجه یا وکیل وی می تواند این گواهی را همراه با مدرکی از آزمایشگاه که نشاندهنده عدم بارداری زوجه است به دادگاه ارائه می کند و دادگاه بر این اساس گواهی عدم سازش صادر خواهد کرد. کافی است زوجه یا وکیل وی این گواهی عدم سازش را به یکی از دفاتر اسناد رسمی برده تا صیغه طلاق جاری و طلاق طرفین رسماً ثبت شود.

گروه وکلای پارسای مجموعه ای از وکلای مجرب و باسابقه در خصوص تمامی موارد مربوط به دعاوی خانواده و انحصار وراثت است. این گروه آماده ارائه خدمات مشاوره حقوقی و یا اخذ وکالت در خصوص کلیه موارد و دعاوی خانوادگی در تهران و کرج است. در تهران متقاضیان می توانند با شماره های ۴۴۰۳۳۶۷۷ و ۴۴۰۷۲۸۰۲ تماس گرفته. همچنین متقاضیان در کرج می توانند از طریق شماره های ۰۲۶۳۵۲۱۴۴۴۱ یا ۰۲۶۳۴۲۱۴۴۴۰ تماس بگیرند.

کد خبرنگار: ۹
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید