فراستی تاکید دارد که فیلم آبیار در میزانسن و اجرا همراه خشونت است و به جای تقبیح کردن آن مروج خشونت است. او همچنین فیلم آبیار را ضد ملی می‌دانند.

سلام نو – سرویس فرهنگ و هنر: باز هم مسعود فراستی و باز هم یک نقد جنجالی که این بار ظاهرا باعث رنجش خاطر قوم بلوچ شد و او را وادار به انتشار توضیحاتی کرد که تمام نقد و حرفش نسبت به فیلم "شبی که ماه کامل شد" بود و "هیچ توهینی به طایفه مظلوم ریگی یا قوم بلوچ نکرده و بلوچ‌ها پاره‌ی تن ایران هستند".

مدت‌ها می‌شد که از مسعود فراستی و هفت خبری نبود، در واقع خبری بود و این برنامه با اجرای محمدحسین لطیفی پیگیری می‌شد ولی برنامه آن چنان بی رمق و بی‌کیفیت بود که بسیاری حتی نمی‌دانستند هفت هنوز ادامه دارد، در واقع هفت حسین لطیفی آن چنان بی‌مخاطب است که اگر روز بعدش تهیه کننده شبی که ماه کامل شد در فرمول یک به توهین فراستی اشاره نمی‌کرد اصلا این مسئله دیده نمی‌شد.

بعد از موضع تهیه کننده فیلم شبی که ماه کامل شد نوبت به دیگران رسید و علیم یارمحمدی، نماینده زاهدان بود که به استفاده از لفظ «خاندان لعنتی» انتقاد کرد و گفت: مردم ما بیش از همه از صداوسیما گله‌مند هستند و آگاهی مردم از ناآگاهی فراستی دلیلی برای واکنش نشان ندادن از سمت آنهاست. مسعود فراستی هر نقدی به فیلم دارد، بگوید، اما چرا دویست‌هزار نفر را به حساب یک نفر می‌رنجاند؟ چرا صداوسیما در این دوران حساس مملکت، تریبون را به دست افرادی بی‌ملاحظه می‌دهد که بارها بی‌توجه به مخاطب، صحبت‌های نادرستی کرده و مردم و هنرمندان را رنجانده است؟

مسعود فراستی با تاکید بر اینکه تمام فیلم‌های نرگس آبیار بد است و این فیلم بدترین فیلم او است گفت: فیلم ظاهرا علیه یک جنایتکار جدی که برای ملت ما آشناست ساخته شده کسانی که فیلمنامه را خوانده‌اند چه نیروهای امنیتی چه فرهنگی فکر می کردند فیلم علیه ریگی هست اما این فیلم در دفاع از ریگی است. اینکه آبیار چقدر از این مسیر آگاه هست نمی دانم اما میزانسن می فهمم و از روی فیلم می شود اینها رافهمید.

فراستی با تاکید بر اینکه فیلم آبیار در میزانسن و اجرا همراه خشونت است و به جای تقبیح کردن خشونت مروج آن است می‌گوید در این فیلم تصویری از حضور قدرتمند نیروی امنیتی وجود ندارد و ما شاهد نیروی امنیتی‌ای هستیم که از شلیک به ریگی هم کوتاه می‌آید.

ماجرا جایی به خطا رفت که فراستی با بی‌دقتی و هیجان زدگی طایفه ریگی را لعنتی خطاب کرد، خطایی که قابل اغماض نبود و او تلاش کرد با انتشار ویدئویی تازه درباره آن توضیح دهد.

الناز شاکردوست، بازیگر فیلم سینمایی شبی که ماه کامل شد با انتشار تصویری از خود در این فیلم  درباره مردم بلوچستان نوشت: «بلوچ اصیله بلوچ مهربونه! ندیدی چطور از دار دنیا یه گوسفند داشتند، برای ما گذاشتن رو آتییش؟!! ( بخشی از دیالوگ فائزه در فیلم ماه) بلوچ لعنتی نیست، صداوسیما و برنامه هفت باید جوابگوی این بی حرمتی به مردم سیستان و بلوچستان و طایفه محترم ریگی باشد.»

این که مسعود فراستی تند رفته، توهین کرده و از شدت تند رفتن ترمز بریده مشخص است و در این حوزه هیچ دفاعی نمی‌توان از او کرد ولی واقعیت این است که نقد فراستی به فیلم آبیار نقدی قابل تامل است.

فیلم آبیار از نظر فرم به هم ریخته و از نظر محتوا شلخته و سست است. دوربین بی‌خود و بی‌جهت مدام در تحرک است و کادر بندی‌ها معنای خاصی را به مخاطب القا نمی‌کند. داستان هم در خوش‌بینانه‌ترین حالت در شخصیت پردازی شخصیت‌ها و روایت داستان ضعف اساسی دارد. از نظر ریتم هم فیلم بی‌خود و بی‌جهت طولانی که باعث افت ریتم در بخش‌هایی از آن می‌شود.

توهین فراستی اتفاق بد و غیرقابل توجیهی است ولی شنیدن نقدهای اصولی او نیز بی‌ضرر است. از فراستی خوشمان بیاید یا نه، او یکی از جدی‌ترین منتقدان امروز ایران است که نقدهایش مبتنی بر اصولی مشخص است که البته همیشه درست، خوشایند یا حتی منصفانه نیست ولی عموما قابل توجه و تامل است.

کد خبرنگار: ۱
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

پربازدید

پربحث

اخبار عجیب

آخرین اخبار

لینک‌های مفید

***