سلام نو - سرویس فرهنگ و هنر: حبیب دهقان نسب بازیگر سینما، تئاتر و تلویزیون در گفتوگو با خبرنگارسلام نو، پیرامون آخرین فعالیتهای خود در عرصه بازیگری گفت: سریال «از سرنوشت» به کارگردانی محمدرضا خردمندان و علیرضا بذرافشان و تهیهکنندگی اکبر تحویلیان را از شبکه دو سیما در حال پخش دارم و همچنین در حال حاضر مشغول بازی در سریال «گیل دخت» به کارگردانی مجید اسماعیلی و تهیهکنندگی محمدرضا شفیعی هستم که قرار است از شبکه سه سیما پخش شود.
بازیگر سریال «از سرنوشت» در خصوص تضمین شغل بازیگری اظهار کرد: در بازیگری هیچ تضمینی وجود ندارد، با اینکه تلاش های فراوانی در خانه سینما شده تا برای اوقات بیکاری بازیگران چارهای اندیشه شود، اما متأسفانه در عمل هیچ اتفاقی نیفتاده است و ما بازیگران بسیار خوبی داریم که حتی در زمان فوت هیچ اموالی نداشتهاند و نه برای کار کردن و نه برای بیکاری و نه برای تداوم کاری هیچ تضمینی وجود ندارد و تضمین نه فقط برای بازیگران و عوامل سینما بلکه برای تمامی هنرمندان در حد صفر است و حتی برای بعد از مرگشان هم اندیشهای نشده است.
وی در خصوص مهمترین دغدغه امروز پیشکسوتان عرصه بازیگری اظهار کرد: من بهعنوان کسی که درس این حرفه را خواندهام و تجربه زیادی در این سالها کسب کردهام کوچکترین خواستهام این است که کار داشته باشم و بتوانم در این عرصه فعالیت کنم.
وی در همین راستا افزود : وقتی کار نباشد و بیکار هستم بداخلاق و عصبانی میشوم، نهفقط به خاطر دغدغه اقتصادی بلکه به خاطر علاقه ام به این حوزه، حتی زمانی که سرکار هستم و در لوکیشنی حضور ندارم بازهم از نظر روحی برایم سخت است و منتظر هستم که کار کی شروع میشود و بازیگری عشقی است که دوست داریم تداوم داشته باشد و ما به کار عادت کردیم و وقتی نباشد سخت میگذرد.
وی در خصوص ترجیح خود برای بازی در نقش مثبت یا منفی اظهار کرد: برایم فرقی نمیکند و همیشه سعی کردم هر دو نقش را بپذیرم و گمان میبرم کارنامه کاریم گواه این موضوع است اگرچه در نقش منفی دست بازیگر بازتر است و من این ویژگی را دوست دارم و نقش مثبت دارای چارچوب بستهتری است، اما همیشه سعی کردم تعادلی برای پذیرش هر دو نقش را رعایت کنم و سعی کردم آن را بهخوبی انجام دهم و بازخوردها نسبت به هر دو خدا را شکر خوب بوده است هرچند برای برخی از همکارانم مهم است.
بازیگر سریال «مختارنامه» در خصوص سختی کار بازیگری اظهار کرد: بهنوبه خود به بازیگری و سختیهایش عادت کردهام و الآن حتی کارهایی که ضبط آن در آپارتمان هم صورت میگیرد، به دلیل کمبود امکانات سختیهای خاص خود را دارد اما هر کاری سختیهای خود را دارد، هرچند کارهای تاریخی و جنگی به دلیل جغرافیا و آبوهوا سختیهای خاص خودش را دارد.
وی در همین راستا افزود : من بهنوبه خود شرایط را درک کردم اما ممکن است برای جوانترها سختتر باشد بهطور مثال از صبح تا شب حضور داشته باشند اما ضبط به آنها نرسد و به آنها ممکن است بربخورد اما بازیگرانی به سن من به این سختیها و حتی اینکه بعد از چندین ماه دستمزدت را پرداخت نکنند عادت کرده ایم، ولی چارهای نیست و باید آدمی یا عادت کند و یا اگر عادت ندارد این شرایط را بپذیرد و تحمل کند.
بازیگر سریال «در پناه تو» در پاسخ به این سوال که آیا از حضور در پروژهای پشیمان شده است اذعان کرد: بله در نقشهایی تصور کرده بودم که خوب باشد اما نشده است و گاهی اوقات هم همهچیز عالی بوده است و از حضورم در فیلم بسیار راضی بودم اما شرایط خارجی موجب شده است که آن انتظاری که داشتهام برآورده نشود.
وی در همین راستا ادامه داد : مثلاً در سفر سرخ در گرمای پنجاه درجه کارکردیم و بازیگران اکثراً به خاطر قصه فیلم در حال دویدن در این گرما بودهاند و بسیار شرایط سخت بود و ما همگی روی این فیلم حساب کرده بودیم اما متأسفانه این فیلم 10 سال توقیف شد و بعد در بیست و نهمین جشنواره فجر اکران شد و کاندید جوایز شد، اما این فیلم جاهلانه بهموقع اکران نشد و اینطور شرایط دست هیچکدام از عوامل نبود و شرایط خارجی گاهی باعث میشود انتظارات برآورده نشود اما خوشبختانه تعداد فیلمهایی که از حضور در آن پشیمان شدهام نسبت به فیلمهای خوبم بسیار کم بوده است، هرچند به خاطر علاقهام به این حرفه همیشه تمام تلاشم را کردهام و گمان نمیبرم هیچ بازیگری در دنیا از تمامی کارهایش راضی باشد.
یک فیلمنامه تلویزیون باید برای ساختهشدن از هفتخوان رستم عبور کند
حبیب دهقان نسب در پایان در خصوص وضعیت سینما و تلویزیون خاظر نشان کرد: سینما از همه لحاظ ازجمله فنی، بازیگری، فیلمنامه و کارگردانی پیشرفت خیلی خوبی داشته است و کار خودش را انجام میدهد، برخی میگویند فقط فیلمهای کمدی فروش میرود که تجربه نشان داده است این تفکر غلط است و فیلمهای کمدی بوده است که فروش خوبی نداشته است و برعکس فیلمهایی مانند «سرخپوست» یا «متری شش و نیم» علیرغم اجتماعی بودن با فروش خوبی روبرو شده است و فیلمنامه و عوامل دو فاکتور مهم در تعیین فروش فیلمها محسوب میشوند.
ازنظر بنده در سینما بیشتر از تلویزیون درخشش و موفقیت داشتیم چراکه در سینما دست فیلمساز برای پرداختن به موضوعات مختلف بازتر است و در تلویزیون به دلیل خط قرمزها محدودیتها بیشتر است و آنطور که باید و شاید مخاطبان به خاطر وجود همین خط قرمزها ارتباط خوبی با سریالهای تلویزیونی برقرار نمیکنند با اینکه همه میگویند تلویزیون بودجه ندارد ولی وقتی زمانی که خبرها را دنبال میکنیم میبینیم که سریالهای زیادی در حال ساخت و یا آماده پخش است و تولیدات تلویزیونی زیاد هستند اما بودجه فرهنگی واقعاً کم هست و وقتی صحبت از مقابله با تهاجم فرهنگی میشود آنطور که باید برای آن هزینه نمیکنند و شرایط بهگونهای است که بهاصطلاح سریالهایی که موقع پخش آنها خیابانها خالی میشوند و مخاطب زیادی را جذب خود میکند بسیار کم شده است.
وی در همین راستا ادامه داد: یک فیلمنامه تلویزیون باید برای ساختهشدن از هفتخوان رستم عبور کند تا تصویب شود و به تولید برسد و بازهم کار آن پایان نمیگیرد و بازهم در حین تولید تغییراتی را متحمل میشود و زمانی که به پخش میرسد، مسئول پخش بهراحتی میتواند کار را قطع کند و صحنهها را حذف کند و این است که باگذشت زمان حتی این خطوط قرمز افزایش پیدا میکند و دستوبال کارگردان و نویسنده را بستهتر میکند و این باعث میشود به خلاقیتها لطمه بخورد و نویسنده و کارگردان نتواند ایدههای خود را تولید کند.
ما رمانها و قصههای خوبی داریم و خیلی از فیلمهای خارجی خوبی که میبینیم از روی رمانهای ما ساختهشده است و حتی قبل از اینکه آن رمان انتشار بیابد امتیازش از نویسنده خریداری میشود و ساخته میشود و ما بااینکه انقدر منابع ادبیات کهن داریم از آنها استفاده نمیشود ما منابع ادبی غنی زیادی داریم ولی متأسفانه از آن استفاده نمیشود.