وی در خصوص برنامه خود برای حضور در جشنوارههای بینالمللی اذعان کرد: «آن شب» قبل از فجر در سی و پنجمین فستیوال فیلم "سانتا باربارای" کالیفرنیا که مورد تأییدیه اسکار است نمایش داده شد و مورد استقبال مخاطبان به خصوص مخاطبان آمریکایی قرار گرفت و بعد از فجر بلافاصله در جشنواره "سینهکوئست" آمریکا (Cinequest Film Festival) که آن هم مورد تأیید اسکار است شرکت داده خواهد شد و چندین جشنواره دیگر که در راه هستند.
کارگردان «آن شب» در خصوص انتخاب شهاب حسینی برای بازی در این فیلم اظهار کرد: در این ژانر و در این تیپ فیلمها هرچه بازیگرانش ناشناختهتر باشد به واقعی بودن فیلم کمک بیشتری میکند اما شهاب حسینی از آن دسته بازیگرانی هست که من شخصاً علاقه خاصی به او دارم و بازی او را بسیار دوست دارم اما فکر نمیکردم که او به این داستانها و ژانر علاقه داشته باشد اما بالاخره فیلمنامه را توسط محمد درمنش برای او فرستادیم و خواند و دوست داشت ولی میخواست در آمریکا با هم ملاقات داشته باشیم و در سفر صحبت کردیم و در نهایت به این نتیجه رسیدیم که همکاری بسیار خوبی است و او آنقدر هنرمند است که بیننده را بهراحتی بعد از پنج دقیقه از شهاب حسینی دور میکند و به کاراکتر نزدیک میکند.
وی در خصوص انتخاب دیگر بازیگران حاضر در فیلم تشریح کرد: برای نقش مقابل شهاب حسینی تلاش داشتیم که از بازیگران خانم در ایران استفاده کنیم که به دلیل تصمیماتی که ترامپ در خصوص مهاجرت گرفته بود محدودیت زیادی داشتیم و حتی برای هنرمندان نیز گرفتن ویزا کار بسیار سختی بود بنابراین به داخل آمریکا نگاه کردیم و نیوشا جعفریان دختر حسین جعفریان آشنا شدیم که از ظن بنده بسیار بااستعداد و توانا است و این اولین فیلم بلند او بود و بعد از ملاقات با او به همراه شهاب حسینی متوجه شدیم دختر مستعدی است و خودش نیز علاقه زیادی داشت که در این فیلم حضور یابد.
وی در همین راستا ادامه داد: در خصوص دیگر بازیگران توانستیم در نهایت از استعدادهای ایرانی در آمریکا بهره ببریم و برایم بسیار مهم بود که سرگروههای فیلم ایرانی باشند و میخواستم فیلمی بسازم که از اصل و بنیان ایرانی است که یک هویت ایرانی داشته باشد اما زیرمجموعه آن سرگروهها، دستاندرکاران آمریکایی هستند و در واقع هدف این بود که ما بتوانیم یک گروه ایرانی-آمریکایی، برخلاف این سیاستهایی که در حال حاضر موجود است، در کنار هم داشته باشیم و نشان دهیم در هنر چیزی جلودار تعامل دو کشور نیست.
وی در خصوص آمادهسازی فیلمنامه که به نویسندگی خودش و میلاد جرموز است، اظهار کرد: فیلمنامه اولیه به نوشته میلاد جرموز که بسیار توانا است از طریق یک فراخوان فیلمنامهنویسی به دست من رسید اما فیلمنامه در مرحله اولیه، فیلمی بود که در خانهای در ایران اتفاق میافتاد و داستان پیرامون زوج و کودکشان بود بعد از اینکه فیلمنامه انتخاب شد من و میلاد نزدیک به یک سال روی فیلمنامه وقت گذاشتیم و جزئیاتی را اضافه کردیم و درنهایت به شکلی درآمد که در فیلم شاهد آن هستیم.
وی در همین راستا ادامه داد: این فیلم خیلی فراتر از آن چیزی است که برخی برداشت میکنند و درواقع به دو شکل میشود به این فیلم نگاه کرد یکی نگاه سطحی که داستان زوجی با کودکشان را روایت میکند که به هتلی میروند و اتفاقاتی برایشان میافتد که متأسفانه شاهد آن هستم که اکثریت چنین نگاهی داشتند و یکی دیگر که نگاه عمیقتری است این بوده که این فیلم به درونیات آدمها و حقیقتی که در درونشان پنهان شده است نگاه میکند و دغدغه آن پرداختن به سقط جنین و خیانت نبوده است و اینها فقط دو عواملی است که نهتنها در ایران که در دنیا رایج است و این فیلم عمدتاً به پنهان کردن حقیقت اشاره میکند و اینکه چه طور میتواند ترس افشا شدن حقیقت آشکار شود و کاراکترها را در بربگیرد.
آهاری در خصوص اولین تجربه فیلمسازیاش و حضور در جشنواره ایرانی اظهار کرد: فضای خیلی متفاوت و جدیدی برای من است و متأسفانه پیش از این فرصت ساخت فیلم در ایران را نداشتم اما به شدت علاقهمند هستم که اگر این فیلم موفقیتهای خودش را در ایران داشته باشد و مورد اقبال عمومی قرار بگیرد این کار را ادامه دهم و در حال حاضر بر روی داستانی کار میکنم که مربوط به عقاید قومیتهای بومی ایرانی است و در مورد بوشهر است و در همین ژانر وحشت است که دیگر مبحث روانشناختی ندارد اما قطعاً در شکل یک داستان انسانی و عمیق خواهد بود و دوست دارم این فیلم را کاملاً در ایران بسازم اما باز به این موضوع برمیگردد که استقبال نسبت به این ژانر چقدر است و چقدر این ژانر بین مردم ایران جا باز میکند.
وی در خصوص ژانر موردعلاقه خود اظهار کرد: ژانر وحشت، ژانر موردعلاقه من است اما نه مانند فیلمهایی مثل «جنگیر» و «اره» بلکه فیلمهایی که در آنها بُعد روانشناختی داشته باشد و ترسهایش برگرفته از ترسهای درونی خود آدمها باشد و چیزهایی که مردم بهعنوان مخاطب با آن برقرار کنند یعنی اگر روی پرده شاهد اتفاقی هستیم، حس آشنایی در آن داشته باشیم و اتفاقات آن در زندگی خود مخاطب و آشنایان او شناخته شده باشد و من به عنوان فیلم اولم در ایران این ریسک را پذیرفتم که در این ژانر کار کنم و نمیگویم که «آن شب» بهترین فیلم است اما تلاش خودم را کردم که فیلمی در استاندارد و کیفیت بالا که درخور بیننده ایرانی است ارائه بدهم و دوست دارم این مسیر ادامه پیدا کند.
وی در خصوص همکاری با «تام هنکس» بازیگر مشهور آمریکایی در فیلمهای خارج از ایرانش اظهار کرد: تام هنکس سرمایهگذار یکی از فیلمهای کوتاه من بود که این فیلم یک فضای درام داشت که به آن نیز علاقه زیادی دارم و او فیلم را از ابتدا سرمایهگذاری و پشتیبانی کرد و وقتی فیلم را دید، نقطه نظرات مثبتی نسبت به آن داشت.
وی در خصوص فعالیتهای آینده خود اذعان کرد: دو فیلم را در دست بررسی دارم که یکی همانطور که پیشتر عرض کردم در ژانر وحشت در ایران است که در مرحله تحقیقات و آمادهسازی فیلمنامه است و فیلم دیگر درام است و در مورد یک ایرانی مقیم آمریکا است که تحت شرایط سخت مهاجرت قرارگرفته است و قرار است انتخاب سختی کند.
وی در خصوص فیلمهای حاضر در جشنواره خاطرنشان کرد: متأسفانه تنها موفق به تماشای فیلم «شنای پروانه» رسول صدر عاملی شدم که خیلی آن را دوست داشتم و مشخص بود که برای فیلم زحمات بسیاری کشیدند اما بیصبرانه در انتظار تماشای فیلم «پوست» برادران ارک هستم.
سلام نو - سرویس فرهنگ و هنر: کوروش آهاری فیلمنامهنویس، کارگردان سینما که با فیلم «آن شب» در سی و هشتمین جشنواره فیلم فجر حضور دارد پس از اکران این فیلم در روز چهارشنبه 16 بهمن در سینمای رسانهها (پردیس سینما گالری ملت) در گفتوگو با خبرنگار سلام نو در خصوص این فیلم اظهار کرد: اول از هرچیز دوست دارم این مطلب را بگویم چراکه در خیلی از خبرگزاریها پخش شده است که این فیلم در ژانر وحشت است در صورتی که اشتباه است و این فیلم بیشتر از آنکه در ژانر وحشت باشد در حوزه روانشناختی و رازآلود است که با المانهای ترس و وحشت ادغام شده است که این ترس نیز یک ترس درونی است در نتیجه ما تلاش نکردهایم که فیلم وحشتناکی بسازیم، این فیلم یک داستان متفاوت دارد و هیچ تلاشی نیز برای ترساندن مخاطب ندارد.
وی در همین راستا ادامه داد: پروسه فیلمبرداری «آن شب» در کل 21 روز طول کشید که در سه لوکیش فیلمبرداری شد و برنامه ما بر این است که به یاری خدا فیلم در تابستان در ایران اکران شود و با توجه به اینکه الکس بروتو و جفری الارد در کنار محمد درمنش از تهیهکنندگان این فیلم هستند و جفری الارد با توجه به کارنامهای که دارد در حال برنامهریزی اکرانهای خارج از ایران است، اما ما در آمریکا اول مسیر فستیوالها را پیش میگیریم که در حدود نه ماه تا یک سال درگیر آنها هستیم و با توجه به موفقیتهایی که در فستیوالها به دست میآوریم شروع به صحبت با کمپانیهایی علاقهمند به اکران فیلم میکنیم.
وی در خصوص احتمال دریافت سیمرغ «آن شب» اظهار کرد: هدف اصلی ما این بود که فیلم ایرانی ساخته شود که بتواند در ایران هم پخش شود و این برای من خیلی مهم بود در نتیجه حداقل برای شخص بنده آن سیمرغی که باید را گرفتم و همین که فیلم در ایران پخش میشود و مخاطب از آن استقبال میکند برای من امیدوارکننده است؛ تمامی گروه زحمات زیادی کشیدند و تمام بچهها با عشق خاصی تلاش کردند چون میدانستند فیلم در ایران قرار است نمایش داده شود و امیدوارم نتیجه زحماتشان دیده شود اما معیارها متفاوت است و امیدوارم در بخش فیلمبرداری مازیار مکانی شانس دریافت سیمرغ را داشته باشد چراکه او از ایرانیهای بااستعداد و توانا در آمریکا است اما با توجه به اینکه تمامی فیلمهای حاضر را ندیدهام کاندید شدن و دریافت سیمرغ را به منتقدان و داوران میسپارم و هرچه نظر آنها باشد برایم قابلاحترام است.