پس از شیوع ویروس کرونا سالن های نمایش و اجراهای تئاتر همانند بسیاری از فعالیت های فرهنگی و هنری با رکودی بی سابقه مواجه شدند، اما این شرایط ماندگار نبود و برگزاری طرح هایی از قبیل سینما ماشین، اکران آنلاین، کنسرت آنلاین و ... موجب ادامه دار بودن فعالیت هنری شد، یکی از این طرح ها پخش فیلم تئاتر است، به همین بهانه به بررسی چهار فیلم تئاتر به نمایش درآمده در فضای مجازی پرداخته ایم، که در ادامه خواهید خواند.

سلام نو - سرویس فرهنگ و هنر : در حالی که حدود چهار ماه از تعطیلی تماشاخانه های کشور به دلیل شیوع و گسترش ویروس کرونا می گذرد و هنوز تصمیم مشخصی جهت از سرگیری فعالیت های هنرمندان تئاتر گرفته نشده است، پخش فیلم تئاترهای مختلف در فضای مجازی می تواند به خروج تئاتر از رکود حاصل کمک کند.

در همین راستا چهار فیلم تئاتر «غایب مدرسه» به کارگردانی پوریا سمندری، «آسمان برای تو می بارد» به کارگردانی علی برجی، «ساده با تو با یک ترانه» به کارگردانی ندا قربانیان و «سارا و ماه» به کارگردانی سیدمحمد طاهری فرد در فضای مجازی پخش خواهند شد.

بیشتر بخوانید:

«نمایشنامه خوانی آنلاین» کورسوی امید تئاتر کشور در روزهای کرونایی

روایت زندگی زوج های ایرانی در نمایش «زبان اصلی»

نمایش «غایب مدرسه» به نویسندگی سینا سمندری و کارگردانی پوریا سمندری روایتی است از حال و روز دانش آموزان در مدرسه و دیده نشدن استعداد بسیاری از آنان در فضای آموزشی کشور که سمندری تلاش کرده است با استفاده از یک تیم بازیگری تازه وارد در تئاتر به بهترین نحو آن را بیان کند.

«غایب مدرسه» داستان زندگی دانش آموز جهانگردی را نشان می دهد که می خواهد با تمام انرژی و حال خوب در سنین نوجوانی در مدرسه ای ثبت نام کند که با قوانین سختگیرانه و عجیب و غریب بسیاری مواجه می شود.

در واقع این همان معضلی است که بسیاری از دانش آموزان ما در فضای کنونی جامعه با آن مواجه هستند و در حالیکه ایده های نو و بسیاری را در ذهن دارند و به دنبال تحقق آن هستند، به دلیل اعمال قوانین سخت کشور از خیر آن می گذرند.

نمایش «آسمان برای تو می بارد» به نویسندگی سیدعلی موسویان و کارگردانی علی برجی روایتگر روابط خانوادگی به ویژه پدران مذهبی و فرزندانشان است که این روزها به وضوح در جامعه دیده می شود و گاهاً به اتفاقات تلخی همچون فرار از خانه و تلخ تر از آن به خودکشی می انجامد.

داستان نمایش «آسمان برای تو می بارد» به قدری نو و جذاب است که نظر مخاطبان تئاتر به ویژه قشر جوان را به خود جلب کند و می تواند به نوعی گره گشای مشکل روابط پدر و فرزندی در بحث مذهب باشد و علی برجی توانسته است به خوبی از پس به نمایش گذاشتن این مساله بر آید.

نمایش «آسمان برای تو می بارد» ساده و در عین حال حرفه ای طراحی شده است، از طراحی صحنه و لباس گرفته تا نور و صدا و نیز بازی ساده و روان بازیگران این نمایش، لازم به ذکر است که امید زندگانی و سپیده پهلوان زاده موفق به کسب جایزه بهترین بازیگر نقش اول مرد و زن در جشنواره خمسه برای این نمایش شده اند.

نمایش «ساده با تو با یک ترانه» به نویسندگی و کارگردانی ندا قربانیان داستان زندگی یک گروه موسیقی را روایت می کند که برای ضبط آلبومشان به پول نیاز دارند و با بزرگترین مشکل این روزهای جامعه یعنی بی پولی مواجه شده اند و این در حالی است که هر کدام از شخصیت های داستان نیز خودشان با مشکلات فراوان مالی دست و پنجه نرم می کنند.

در واقع کارگردان نمایش تلاش کرده است در نمایش «ساده با تو با یک ترانه» اوج علاقه  افراد به یک موضوع و یا هنر خاص همچون موسیقی را نشان دهد که انسان ها برای تحقق رویاهایشان دست به هرکاری می زنند و هیچ گاه نا امید نمی شوند و این همان نکته کلیدی و اساسی نمایش است.

جاییکه شخصیت های داستان هرکدام در مشکلات اقتصادی و بی پولی غرق شده اند، اما برای تحقق رویایشان که همان انتشار آلبوم موسیقی است، دست به هرکاری می زنند و تمام تلاششان را می کنند که بتوانند به رویاهایشان جامعه عمل بپوشانند و لذا مخاطب را با خود در این مسیر همراه می سازند.

نمایش «سارا و ماه» به نویسندگی میترا بیات و کارگردانی محمد طاهری راد نمایشی است در حوزه کودک و نوجوان و برگرفته از داستان معروف و محبوب «ماه پیشونی» است که بسیاری از کودکان و نوجوانان با این داستان خو گرفته و زندگی کرده اند و برایشان تداعی کننده حس نوستالژی کودکی است.

تئاتر کودک و نوجوان مخاطب خاص خودش یعنی قشر دوست داشتنی کودک را دارد که با شخصیت های یک نمایش زندگی می کند و در ذهن و رویای کودکانه اش از آن ها یک موجود کاملاً واقعی می سازد و طاهری راد در این نمایش تلاش کرده است، سارا را در جایگاه بسیاری از کودکان امروز جامعه که مورد بی مهری والدین قرار می گیرد قرار دهد و در مقابل خواهر ناتنی اش یعنی ثریا را در جایگاه کودکان نازپروده و لوس که متاسفانه این تفاوت گذاشتن ها امروز در بسیاری از خانواده ها دیده می شود.

به هرحال پخش فیلم تئاتر در فضای مجازی آن هم در روزهایی که ویروس منحوس کرونا باعث تعطیلی تماشاخانه ها و به کل تئاتر کشور شده است، می تواند امید را در دل اهالی هنر به ویژه هنر نمایش زنده نگه دارد و ادامه این مسیر با فیلم تئاترهای بهتر و قوی تر قطعاً تاثیر موثری در حوزه نمایش خواهد داشت.

کد خبرنگار: ۱
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

پربازدید

پربحث

اخبار عجیب

آخرین اخبار

لینک‌های مفید

***