یخ‌های اطراف پایگاه تحقیقاتی ورنادسکی اوکراین، واقع در جزیره گالیندز، در ساحل قطب جنوب، برف به علت ریزش جلبک‌ها رنگش قرمز شده است.

عکس بارش برف خونین و عجیب در قطب جنوب / دلیل علمی


محققان هشدار می‌دهند علت این پدیده موجب افزایش سرعت تغییرات اقلیمی در قطب جنوب می‌شوند.


تابستان در قطب جنوب فرا رسیده و افزایش دمای بی سابقه سرعت ذوب یخچال‌ها را بالا برده است. در نمادی از تغییر اقلیم کمی برف قرمز رنگ در سراسر شبه جزیره قطب جنوب پراکنده شده است.
طی چند هفته گذشته، یخ اطراف پایگاه تحقیقاتی ورنادسکی اوکراین (واقع در جزیره گالیندز، در ساحل شمالی ترین شبه جزیره قطب جنوب) با چیزی که محققان "برف تمشکی" می نامند پوشانده شده است.
عکس‌های منتشر شده نشان می‌دهد که رگه‌هایی از رنگ قرمز و صورتی در لبه یخچال‌های طبیعی بریده شده و در دشت‌های یخ زده گودالی ایجاد می کنند.

عکس بارش برف خونین و عجیب در قطب جنوب / دلیل علمی


یخ‌های اطراف پایگاه تحقیقاتی ورنادسکی اوکراین، واقع در جزیره گالیندز، در ساحل قطب جنوب، برف به علت ریزش جلبک‌ها رنگش قرمز شده است. این جلبک‌ها موجب ذوب برف‌ها می‌شوند و در نتیجه بر تغییرات اقلیمی تأثیر دارند. دانشمندانی که در این ایستگاه تحقیقاتی فعالیت می‌ کنند، گزارش کرده اند که برف سرخ رنگی و یا آنچه خودشان برف تمشکی می‌نامند، اطراف آنها را فرا گرفته است.

رگه‌های قرمز در واقع نوعی جلبک با رنگدانه قرمز هستند که در مناطق برفی و کوه‌های سراسر جهان پنهان می شوند.
خون یا "مربا" چیزی  که محققان می‌نامند، در واقع نوعی جلبک با رنگدانه قرمز به نام کلامیدوموناس نیوالیس است که در برف‌ها و کوه‌های سراسر جهان پنهان می‌شود. جلبک‌ها در آب یخ زده رشد می‌کنند و زمستان‌ها را در برف و یخ پنهان می‌شوند. جلبک‌ها با فرا رسیدن تابستان و آب شدن برف‌ها جوانه می زنند و شبیه گرده‌های قرمز رنگ و گل مانند، پخش می‌شوند.

ارسطو در قرن سوم قبل از میلاد متوجه این پدیده شده بود و آن را برف هندوانه ای نامید.

عکس بارش برف خونین و عجیب در قطب جنوب / دلیل علمی


رنگ قرمز این پدیده از کاروتنوئیدها (همان رنگدانه‌هایی که کدو تنبل و هویج را نارنجی می‌کنند) در کلروپلاست‌های جلبک ها ناشی می‌شود. این رنگدانه‌ها علاوه بر رنگ زرشکی خود، گرما را نیز جذب کرده و از جلبک‌ها در برابر اشعه ماوراء بنفش محافظت می‌کنند و به ارگانیسم‌ها اجازه می‌دهند از مواد غذایی خورشید تابستانی بدون خطر جهش‌های ژنتیکی آفتاب بگیرند.

این جهش ژنتیکی برای جلبک‌ها خوب است، اما برای یخ زیاد مفید نیست. به گفته محققان اوکراینی، به راحتی این شکوفه‌ها  شروع به گرم و ذوب شدن می‌کنند.

هرچه جلبک‌ها گرمای بیشتری جذب کنند، یخ‌های اطراف آنها زودتر آب می شوند. هرچه یخ‌ های بیشتری ذوب شود، جلبک‌ها سریع تر پخش می‌شوند. که این امر به نوبه خود موجب گرمای بیشتر، ذوب سریع‌تر و جوانه زدن بیشتر جلبک‌ها می شود.

به دلیل رنگ قرمز، برف نور کمتری را منعکس می کند و  در نتیجه برف سریعتر ذوب می شود. در نتیجه، بیشتر و بیشتر جلبک ها تولید می‌شوند.

این برف که رنگ تیره دارد در تغییرات اقلیمی نقش دارد. هرچه برف ها سریع تر ذوب شوند، جلبک‎‌های بیشتری در آن رشد می‌کنند.

نام رسمی این جلبک‌ها کلامیدوموناس نیوالیس است که در در دمای پایین زمستان به حالت خفته در می آیند.
 

کد خبرنگار: ۲۱
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید