Ns بیماری‌های کلیوی در مرحله نهایی قرار دارند و به دیالیز وابسته هستند. پیوند بهترین درمان برای نارسایی کلیه است، اما کمبود شدید اعضای اهداکننده این گزینه را برای اکثریت قریب به اتفاق بیماران دور از دسترس می‌گذارد.

پیوند کلیه خوک تغییر ژنتیک یافته به انسان ممکن شد

کلیه‌های یک خوک با تغییرات ژنتیکی در یک بیمار مرگ مغزی کاشته می‌شود!

به گزارش سلام نو، جراحان دانشگاه آلاباما در بیرمنگام گفتند که امیدوارند در اواخر سال جاری آزمایشات بالینی را با بیماران کلیوی آغاز کنند.

جراحان دانشگاه آلاباما در بیرمنگام روز پنجشنبه گزارش دادند که برای اولین بار با موفقیت، کلیه‌های یک خوک اصلاح شده ژنتیکی را به شکم یک مرد مرگ مغزی ۵۷ ساله پیوند زدند.

این آخرین مورد از یک سری دستاوردهای قابل توجه در پیوند اعضا بود. در اوایل این ماه، جراحان دانشگاه مریلند قلب یک خوک اصلاح شده ژنتیکی را به یک بیمار ۵۷ ساله مبتلا به نارسایی قلبی پیوند زدند. آن بیمار هنوز زنده است و تحت نظر است.

در ماه سپتامبر، جراحان NYU Langone Health یک کلیه از خوک اصلاح شده ژنتیکی را به یک فرد مرگ مغزی که با دستگاه تنفس مصنوعی نگهداری می‌شد، متصل کردند. اگرچه در خارج از بدن و چسبیده به ران فرد قرار  دارد، کلیه به طور طبیعی کار می‌کند و ادرار و کراتینین را به عنوان یک ماده زائد تبدیل می‌کند.

به گفته تیم جراحی، کلیه‌های خوک پس از حدود ۲۳ دقیقه شروع به کار و دفع ادرار کردند و به مدت سه روز به این کار ادامه دادند، اگرچه یکی از کلیه‌ها بیشتر از دیگری ادرار را دفع می‌کرد.

کلیه‌های خود بیمار برداشته شد و هیچ نشانه‌ای دال بر رد اندام خوک وجود نداشت.

دکتر جیم لاک، جراح اصلی، گفت: این روش از نزدیک تمام مراحل یک عمل پیوند انسان به انسان معمولی را دنبال کرده است و به سؤالات ایمنی حیاتی پرداخته شده است که زمینه را برای یک آزمایش بالینی کوچک با بیماران زنده فراهم می‌کند. او اظهار امیدواری کرده است که پیوند به انسان زنده تا پایان سال شروع شود.

بسیاری از عملیات‌های قبلی، آزمایش‌های منحصربه‌فردی بوده‌اند، نه بخشی از آزمایش‌های جاری.

دکتر لاک که مدیر برنامه پیوند کلیه ناسازگار U.A.B است، گفت: "هدف ما این نیست که یک بار یکباره داشته باشیم، بلکه این است که زمینه را برای کمک به بیماران خود پیش ببریم." چه روز فوق‌العاده‌ای خواهد بود که بتوانم وارد کلینیک شوم و بدانم که برای همه کسانی که منتظر دیدن من هستند کلیه دارم."

در آلاباما، نرخ بیماری کلیوی در بزرگسالان ۴۵ تا ۶۴ ساله به طور غیرعادی بالا است. بیماران کلیوی که پیوندی از اهداکننده سازگار دریافت نمی‌کنند باید حدود سه بار در هفته و هر بار چند ساعت تحت درمان‌های دیالیز قرار گیرند.

دکتر لاک امیدوار است بتواند ظرف پنج سال به بیمارانش پیوند کلیه خوک ارائه دهد، تا زمانی که "به هر نقطه عطفی دست پیدا کنیم و هیچ شکستی وجود نداشته باشد."

در این مقاله، او و سایر نویسندگان از خانواده فرد مرگ مغزی، جیمز پارسونز، به خاطر رضایت با این تحقیق تشکر کردند و گفتند که نام این نوع مطالعه را به نام آقای پارسونز، اهداکننده عضو ثبت شده از هانتسویل که از او حمایت کرد، نام گذاری می‌کنند. مصدومیت این فرد در جریان یک مسابقه موتور سواری در ماه سپتامبر اتفاق افتاده است.

Ns  بیماری‌های کلیوی در مرحله نهایی قرار دارند و به دیالیز وابسته هستند. پیوند بهترین درمان برای نارسایی کلیه است، اما کمبود شدید اعضای اهداکننده این گزینه را برای اکثریت قریب به اتفاق بیماران دور از دسترس می‌گذارد.

مدت‌هاست که محققان به دنبال رشد اندام‌هایی در خوک‌ها بوده‌اند که برای پیوند به انسان مناسب هستند و در سال‌های اخیر فناوری‌های جدید مانند شبیه‌سازی و مهندسی ژنتیک این دیدگاه را به واقعیت نزدیک‌تر کرده‌اند.

پیوند Xenotransplantation، عمل کاشت اندام‌های حیوانی در انسان، چندین دهه است که پیشرفت کرده و شروع شده است. با این حال، طی چند ماه گذشته، جراحان در این زمینه مجموعه‌ای از دستاوردهای جدید را گزارش کرده‌اند.

دکتر محمد محی‌الدین، مدیر علمی برنامه پیوند قلب در دانشکده پزشکی دانشگاه مریلند، گفت: در ۱۱ ژانویه بیمار قلب را دریافت کرده است و حال او خوب است و اندام حیوان را رد نکرده است.

دکتر محی‌الدین گفت: "الان ۱۲ روز است و او در حال پیشرفت است. قلب مانند یک قلب جدید می‌تپد." مثل این است که ما یک موتور BMW را در یک ماشین دهه ۱۹۶۰ قرار دهیم.

قلبی که آقای بنت دریافت کرد از خوکی گرفته شده بود که ژنومش ۱۰ تغییر کرده بود، از جمله حذف چهار ژن برای جلوگیری از رد شدن و جلوگیری از ادامه رشد اندام.

علاوه بر این، شش ژن انسانی در ژنوم خوک اهداکننده قرار داده شد تا اندام‌های آن برای سیستم ایمنی انسان قابل تحمل‌تر شود.

به گفته کارشناسان، این واقعیت که این اندام‌های خوک رد نمی‌شوند، یک دستاورد بزرگ است.

دکتر محی‌الدین گفت: "بزرگترین ترس در جامعه پیوند بیگانه، رد سیستم ایمنی بسیار حاد بود، اینکه شما اندام جدید را قرار می‌دهید و بدن بلافاصله آن را رد می‌کند."

اعضای بدن خوک در یک مرکز عملیات استریل که استانداردهای گواهی بیمارستان انسانی را برآورده می‌کند، خارج شد. یک آزمایش سازگاری، استاندارد قبل از هر عمل پیوند، ایجاد شد تا مطمئن شود که فرد مرگ مغزی قبلا آنتی بادی‌هایی برای اندام خوک نداشته است که باعث رد آن شود.

جراحان همچنین کلیه‌های آقای پارسونز را برداشتند تا مطمئن شوند که ادرار او واقعا توسط کلیه خوک ساخته شده است و فقط داروهای سرکوب‌کننده ایمنی استانداردی را که قبلا به طور گسترده در پیوندها استفاده می‌شد، تجویز کردند.

کد خبرنگار: ۲۱
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید