حتی اگر در بازار رقابتی کسب‌وکار کشتی تایتانیک باشید اما شناخت درستی از مشکلات و موانع موجود در مسیر نداشته باشید، یک کوه یخ می‌تواند به راحتی باعث غرق شدن کسب‌وکار اینترنتی‌تان بشود.

۶ چالش مهم در شروع کسب ‌وکارهای اینترنتی که باید بدانید!

به راحتی می‌توانیم یک کسب‌وکار به ویژه کسب‌وکار اینترنتی را به یک کشتی تشبیه کنیم که همواره در دریایی از چالش‌ها و مشکلات شناور است. امروزه تغییرات مداوم و پیوسته تکنولوژی و به طبع تغییر در خواسته‌ها و نیازهای مصرف‌کنندگان، دلیل اصلی بحران‌ها و مشکلاتی‌ست که تمام کسب‌وکارها درگیر آن هستند. درنتیجه پیدا کردن راهکارهایی برای توسعه و رشد کسب‌وکار و رسیدن به سود بیشتر برای صاحبان مشاغل اهمیت بسیاری دارد.

برای آنکه بتوانیم در بازار رقابتی کسب‌وکارهای اینترنتی با قدرت تمام به سمت مقصد اصلی حرکت کنیم و به سرگذشت کشتی تایتانیک که بهترین کشتی در زمان خود بود، دچار نشویم باید نیازهای اولیه برای یک کسب‌وکار اینترنتی را به خوبی بررسی کرده و به دنبال راهکارهایی موثر برای چالش‌ های راه اندازی کسب و کار اینترنتی باشیم. در ادامه بیشتر با نیازها و ضرورت‌های راه‌اندازی یک کسب ‌و کار اینترنتی آشنا می‌شویم.

مزیت‌های کسب‌وکار اینترنتی: آنچه توجه صاحبان مشاغل را به خود جلب کرده است

در چند سال اخیر تکنولوژی در سطحی گسترده‌ در زندگی ما نفوذ کرده است و به اساس و پایه‌ی تغییرات عمده‌ در سبک زندگی مردم تبدیل شده است. تغییر در رفتار خرید یکی از مهم‌ترین این تحولات است. به ویژه پس از فراگیری ویروس کوید۱۹ اغلب ترجیح می‌دهیم به صورت آنلاین بسیاری از خریدهای خود را انجام دهیم؛ چون در این صورت بدون نیاز به مراجعه حضوری به فروشگاه‌ها می‌توانیم قیمت و کیفیت محصول را در چند فروشگاه اینترنتی با صرف زمانی کمتر مقایسه کنیم.

فروش آنلاین

این تغییر در رفتار خرید برای صاحبان مشاغل هم مزیت‌های بسیاری به همراه داشته است. به عنوان مثال محدودیت‌های زمانی و مکانی برای فروش یک کسب‌وکار حذف شده‌اند. یعنی یک کسب ‌و کار اینترنتی می‌تواند از هر منطقه جغرافیایی برای محصولات و خدمات خود مشتری داشته باشد؛ و از آنجا که فروشگاه در بستر اینترنت بنا شده است در تمام ساعت‌های شبانه‌روز حتی ایام تعطیل فعال است و امکان فروش محصولات و خدمات بدون هیچ محدودیتی وجود دارد.

در کسب‌وکار اینترنتی نیازی به اجاره یک فروشگاه یا شرکت نیست و این به معنای کاهش هزینه‌های کسب‌وکار تا حد قابل توجه است.

ویژگی دیگر فعالیت‌های تجاری اینترنتی این است که در بستر اینترنت می‌توانید به روش‌های متنوع و البته با هزینه‌ی کمتر کسب‌وکارتان را تبلیغ کنید و به واسطه‌ی این معرفی مشتری‌های جدیدی برای محصولات و خدمات خود پیدا کنید.

اما مهم‌ترین مزیت مشاغل اینترنتی که می‌تواند به توسعه و پیشرفت شما کمک کند جمع‌آوری اطلاعات و داده‌های مختلف از مشتریان است که به کمک تحلیل درست این اطلاعات می‌توانید برای پیدا کردن روشی در متمایز کردن خودتان از رقبا کمک بگیرید.

علاوه بر مزیت‌های کسب و کار اینترنتی لازم است مشکلات و چالش ‌های راه اندازی کسب ‌و کار اینترنتی را هم بیان کنیم تا با دیدگاهی روشن‌تر برای راه اندازی موفق کسب‌وکار خود اقدام کنید.

۶ چالش مهم در کسب ‌وکارهای اینترنتی

حتی اگر در بازار رقابتی کسب‌وکار کشتی تایتانیک باشید اما شناخت درستی از مشکلات و موانع موجود در مسیر نداشته باشید، یک کوه یخ می‌تواند به راحتی باعث غرق شدن کسب‌وکار اینترنتی‌تان بشود. در ادامه چالش‌های کسب و کار اینترنتی را لیست می‌کنیم تا بتوانید بهترین راهکار را به هنگام مواجهه با هر کوه یخ در فضای اینترنت انتخاب کنید.

  1. رقابت بالا در فضای آنلاین: در فضای آنلاین رقابت بر سر به دست آوردن مشتری، در مقایسه با مشاغل سنتی بسیار سخت‌تر است. گفتیم مشتری به راحتی می‌تواند کالای مد نظرش را بین چندین فروشگاه آنلاین مقایسه کند و بهترین انتخاب را براساس قیمت و کیفیت داشته باشد. به همین دلیل بهتر است قبل از راه اندازی کسب و کار اینترنتی خود به شناخت کاملی از مخاطبان هدفتان برسید تا متناسب با رفتار مخاطبان خود از روش‌های مختلف و موثر تبلیغات آنلاین و جذب مشتری استفاده کنید.
  2. انتخاب بستری مناسب برای فروش کالا: اولین چالش راه اندازی کسب و کار اینترنتی انتخاب بستر مناسب مانند شبکه‌های اجتماعی یا وبسایت فروشگاهی است که از آن برای نمایش محصولات و خدمات خود به مشتریان استفاده می‌کنید. البته داشتن یک وبسایت برای هر کسب و کار آنلاینی ضروری است و نمی‌توان تنها به شبکه‌های اجتماعی تکیه کرد. زیرا با داشتن سایت و فروشگاه آنلاین، مطمئن هستید اگر به هر دلیلی به شبکه‌های اجتماعی دسترسی نداشته باشید مشتریان وفادار می‌توانند شما را از طریق وبسایت‌تان پیدا کنند.
  3. امنیت داده‌های کسب‌وکار در وبسایت: سرمایه یکی از مهم‌ترین اجزای موفقیت در هر کسب‌وکاری است که در کسب‌وکارهای الکترونیک به شکل داده و اطلاعات حاصل از فعالیت‌های تجاری بروز می‌کند؛ زیرا با تحلیل داده‌های جمع‌آوری شده می‌توانید به شناخت عمیق‌تری از نیاز مشتریان رسیده و نرخ تبدیل مشتری به خریدار را در فروشگاه اینترنتی بیشتر کنید. اگر حواستان به امنیت اطلاعات کسب‌وکار آنلاین نباشد، افراد سودجو به راحتی می‌توانند به این اطلاعات مهم دسترسی داشته باشند. برای افزایش امنیت می‌توانید از اطلاعات سایت به طور پیوسته نسخه پشتیبان تهیه کنید و سطح امنیت وبسایت فروشگاهی یا شرکتی خود را به روش‌های مختلف بالا ببرید.
  4. اهمیت تجربه مشتری: در دنیای شلوغ امروز ساده شدن فرایندها اهمیت زیادی دارد. در کسب‌وکار آنلاین تجربه مشتری به این معناست که مخاطب بتواند به راحتی محصولات و خدمات شما را در وبسایت مشاهده کند و فرایند خرید را تا مرحله پرداخت بدون هیچ سوالی انجام دهد. در واقع یکی از چالش ‌های راه اندازی کسب و کار اینترنتی این است که فرایند خرید ساده‌ای را در شبکه‌های اجتماعی و فروشگاه اینترنتی طراحی کنید.
  5. تبدیل بازدیدکننده به خریدار: دغدغه اصلی در هر کسب‌وکار، فروش کالا به مشتریان است. کامل شدن فرایند خرید در فروشگاه‌های آنلاین کمی سخت‌تر است زیرا فروشنده به صورت مستقیم با مشتریان ارتباط ندارد و نمی‌تواند بر تصمیم نهایی آنها تاثیر بگذارد. به همین دلیل ممکن است فروشگاه اینترنتی شما برخلاف بازدید کننده‌ی زیاد، میزان فروش کمی داشته باشد. در واقع به دست آوردن اعتماد مشتری برای خرید به صورت آنلاین، شناخت درست از نیاز مشتری و ارائه خدمات و محصولات متناسب و سادگی فرایند خرید و روش پرداخت از دغدغه‌ها و چالش‌ های کسب و کارهای اینترنتی برای تبدیل بیشتر بازدیدها به خرید است.
  6. اطمینان از پرداخت درست هر فاکتور خرید: یکی از چالش های اصلی در راه اندازی کسب و کارهای اینترنتی بحث پرداخت است. زیاد پیش آمده است که هنگام جابه جایی پول، مشتری شماره حساب فروشنده یا مبلغ فاکتور را اشتباه وارد کرده است. گاهی هم مشتری فیش پرداخت تقلبی را برای فروشنده ارسال می‌کند. تمامی این اشتباه‌ها در مرحله‌ی پرداخت را می‌توان به کمک درگاه پرداخت از بین برد.

درگاه پرداخت چگونه به راه اندازی کسب و کار اینترنتی کمک می‌کند؟

درگاه پرداخت؛ سیستمی است که امکان تراکنش های مالی در بستر اینترنت را فراهم می‌کند. به این معنی که مشتریان شما می‌توانند بدون مراجعه حضوری به بانک یا نرم افزارهای بانکی، اقدام به پرداخت آنلاین مبلغ اعلام شده به حساب شما کنند.

همان‌طور که می‌دانید درگاه پرداخت یک روش مطمئن برای اتصال فروشگاه اینترنتی به شبکه پرداخت الکترونیک کشور است. به کمک درگاه پرداخت در وبسایت مشتری با نهایی کردن خرید خود وارد صفحه پرداخت می‌شود و با ثبت اطلاعات کارت بانکی، فرایند پرداخت بدون هیچ اشتباهی انجام می‌شود.

از ویژگی‌های درگاه‌های پرداخت معتبر ارائه خدمات با سرعت بالا است. بنابراین تراکنش مالی در وبسایت با صرف زمان کوتاهی تکمیل می‌شود و شما از این طریق می‌توانید تجربه‌ی پرداخت خوبی برای مشتریان خود ایجاد کنید. در بالا به امنیت اطلاعات در فضای اینترنت اشاره کردیم؛ داده‌ها و اطلاعات مالی بخش مهمی از اطلاعات کسب وکار آنلاین است که اگر مورد حمله قرار بگیرد، مشکلات زیادی را برای صاحبان مشاغل به وجود می‌آورد. اتصال فروشگاه اینترنتی به درگاه پرداخت، امنیت کسب‌وکار آنلاین شما را افزایش می‌دهد و مشتری هم به این اعتماد می‌رسد که اطلاعات بانکی او به هنگام خرید اینترنتی حفظ خواهد شد. بنابراین به کمک پرداخت آنلاین می‌توان یکی از چالش های راه اندازی کسب و کار اینترنتی را برطرف کرد.

معمولا درگاه‌های پرداخت تسویه را به صورت روزانه انجام می‌دهند و شما مشکلی در نقدینگی خود نخواهید داشت. فقط کافی است مدارک لازم برای دریافت درگاه را فراهم کرده و بهترین درگاه پرداخت را متناسب با نیازهای فروشگاه اینترنتی خود انتخاب کنید. بنابراین فراموش نکنید پس از راه اندازی فروشگاه اینترنتی، مناسب‌ترین درگاه پرداخت را برای کسب و کار اینترنتی خود انتخاب کنید. پیشنهاد می‌کنیم هنگام انتخاب درگاه بانکی برای فروشگاه اینترنتی خود حتما امکانات درگاه پرداخت رایان پی را هم بررسی کنید.

کد خبرنگار: ۹
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید