درباره یکی از مشهورترین داستان‌های عجیب و غریب دنیا، افسانه "نفرین فرعون" بدانید.

حقایق و افسانه‌ها درباره نفرین فرعون

کشف مقبره توت‌عنخ‌آمون در سال ۱۹۲۲، انقلابی در دنیای باستان‌شناسی ایجاد کرد. اما این کشف شگفت‌انگیز، تنها با شگفتی و حیرت همراه نبود، بلکه به دنبال خود، سیل عظیمی از شایعات و داستان‌های عجیب و غریب را نیز به ارمغان آورد.

نطفه نفرین

همه چیز از مرگ لرد کارناروُن، حامی مالی حفاری‌ها، در سال ۱۹۲۳ آغاز شد. کارناروُن تنها چند ماه پس از ورود به مقبره توت‌عنخ‌آمون جان خود را از دست داد. این اتفاق ناگهانی، جرقه شایعاتی را زد که مدعی بودند روح خشمگین فرعون، عامل مرگ کارناروُن بوده است.

بررسی شواهد:

با وجود این که مرگ کارناروُن اتفاقی غم‌انگیز بود، اما شواهد کمی برای اثبات ارتباط آن با نفرین فرعون وجود دارد. هوارد کارتر، سرپرست تیم کاوش، که نقشی کلیدی در کشف مقبره داشت، ۱۷ سال پس از بیرون آوردن مومیایی توت‌عنخ‌آمون از آرامگاهش، زنده ماند.

راز مرگ کارناروُن:

در واقع، کارناروُن سال‌ها پیش از مرگ نهایی خود، در آستانه مرگ بود. او در سال ۱۹۰۳ در یک تصادف رانندگی به شدت مجروح شد و از آن پس، از عفونت‌های مکرر ریوی رنج می‌برد. مرگ او در سال ۱۹۲۳ ناشی از مسمومیت خونی بود که در اثر نیش پشه آلوده به وجود آمده بود.

معاملات تجاری و نفرین:

با این حال، برخی معتقدند که کارناروُن به دلیل معاملات تجاری خود دچار نفرین شده بود. او برای تامین هزینه‌های این سفر پرهزینه، حقوق انحصاری تمام اطلاعات مربوط به مقبره را به روزنامه تایمز لندن فروخت. این انحصار خبری، خشم سایر رسانه‌ها را برانگیخت و آن‌ها را به سمت داستان‌سرایی و شایعه‌پراکنی سوق داد.

رسانه‌ها و دامن زدن به شایعات:

پس از مرگ کارناروُن، روزنامه‌نگاران تشنه خبر، با گمانه‌زنی‌های عجیب و غریب درباره مرگ او، صفحات روزنامه‌ها را پر کردند. بسیاری از این داستان‌ها بر پایه کتیبه‌های موجود در مقبره ساخته شده بودند، اما تعبیر غلط و مغرضانه این کتیبه‌ها، به دامن زدن به شایعات نفرین دامن می‌زد.

حقیقت کتیبه‌ها

در واقع، هیچ کتیبه‌ای در مقبره توت‌عنخ‌آمون وجود نداشت که به طور واضح به نفرین اشاره کند. برخی از رسانه‌ها، عباراتی از کتاب مردگان مصر را که روی قبر حک شده بود، به اشتباه ترجمه کرده و آن را به عنوان نفرین جا زده بودند.

نفرین در دیگر مقابر:

در حالی که هیچ مدرکی از نفرین در مقبره توت‌عنخ‌آمون یافت نشد، اما در برخی از مقابر دیگر مصر باستان، هشدارهایی به چشم می‌خورد. با این حال، این هشدارها بیشتر برای افراد غیرسلطنتی بود، زیرا خانواده‌های سلطنتی مصر توسط طلسم‌های "متون اهرام" محافظت می‌شدند.

علم در برابر خرافه:

با وجود فقدان شواهد علمی برای اثبات نفرین فرعون، برخی افراد همچنان به دنبال دلایلی برای اثبات این باور غلط هستند. برخی تئوری‌های عجیب و غریب مانند وجود زباله‌های هسته‌ای در زیر مقبره‌ها، توسط علم رد شده‌اند.

خطرات واقعی:

با این حال، تحقیقات نشان داده که مقبره‌های باستانی ممکن است حاوی قارچ، کپک یا میکروب‌های خطرناکی باشند که سلامت محققان را به خطر می‌اندازند. این خطرات واقعی، به مراتب جدی‌تر از نفرین‌های خیالی هستند.

کد خبرنگار: ۲۶
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید