یارانه ما چه زمانی واریز می‌شود؟ یارانه نقدی امروز واریز می‌شود یا فردا؟ سهمیه کالابرگ شارژ می‌شود؟ در این گزارش به این سوال‌ها پاسخ داده شده است.

هر چه باید درباره زمان واریز یارانه بدانید

سلام نو - سرویس اقتصادی: در دنیای امروز، یارانه‌ها به عنوان حمایتی حیاتی برای بخش قابل توجهی از جامعه ایرانی تلقی می‌شوند. این یارانه‌ها که به منظور جبران بخشی از هزینه‌های زندگی و افزایش قدرت خرید بخش کم‌درآمدتر جامعه در نظر گرفته می‌شوند، نقش مهمی در تثبیت ثبات اقتصادی و کاهش نابرابری‌های اجتماعی ایفا می‌کنند.

حالا بیش از یک دهه است که بخش مهمی از یارانه‌ها رد ایران به صورت ماهیانه و به حساب بانکی خانوارها واریز می‌شوند، کمکی که می‌توانند به کاهش فقر و افزایش سطح زندگی خانوارها کمک کنند.

با توجه به اهمیت این موضوع، اطلاع از زمان دقیق واریز یارانه برای مشمولین آن از اهمیت بالایی برخوردار است. چرا که برنامه‌ریزی دقیق مالی و مدیریت صحیح مخارج زندگی تا حد زیادی به اطلاع از زمان واریز یارانه وابسته است.

ما در این مطلب به دنبال روشن کردن این موارد هستیم:

  • ارائه اطلاعات دقیق و قابل اعتماد در خصوص تاریخ واریز یارانه در هر ماه
  • ارائه راهنمای کامل برای پیگیری واریز یارانه در صورت عدم واریز آن در موعد مقرر
  • اطلاع‌رسانی از آخرین اخبار و تحولات مربوط به یارانه، مانند تغییرات در مبلغ یارانه یا نحوه پرداخت

یارانه چیست؟

یارانه یا آنطور که پیش‌تر مورد اشاره قرار می‌گرفت سوبسید، شکلی از کمک مالی است که به یک بخش اقتصادی پرداخت می‌شود. این کمک مالی می‌تواند به یک کالا، خدمت، تاجر یا حتی بخشی از مردم داده شود. هدف از پرداخت یارانه افزایش رفاه و کاهش نابرابری است.

یارانه می‌تواند به صورت مستقیم یا غیرمستقیم باشد. معمولاً دولت‌ها یارانه را یا به تولیدکنندگان کالا برای تقویت بازار رقابتی کشورها پرداخت می‌کنند یا به صورت مستقیم به به مردم یارانه می‌دهند تا خودشان آن را مدیریت کنند.

پرداخت یارانه نقدی کی و چطور آغاز شد؟

طرح هدف‌مندی یارانه‌ها یا طرح اصلاح یارانه‌ها با هدف بهبود توزیع درآمد در اواخر سال ۱۳۸۹ و در دولت محمود احمدی‌نژاد آغاز شد. دولت در همان سال این طرح را بزرگ‌ترین عمل جراحی برای اقتصاد کشور در نیم قرن اخیر اعلام کرد. واریز یارانه نقدی از آذرماه سال ۱۳۸۹ آغاز شد. آن زمان ۴۵‌هزار و ۵۰۰ تومان به ازای هر نفر به حساب سرپرست خانوارها واریز شد. این عدد در آن روز در برابر قیمت ۱۰۷۰ تومانی دلار، معادل ۴۵ دلار بود. حالا یارانه آن روز ارزشی زیر ۱ دلار دارد.

در ادامه و در دولت حسن روحانی و ابراهیم رئیسی سبد معیشتی و نوع جدیدی از یارانه نیز به بخشی از مردم پرداخت شد که بعد از یک دهه باعث افزایش ارزش یارانه شد.

هر چه باید درباره زمان واریز یارانه بدانید

دو نوع مهم یارانه در ایران یارانه هدفمندی (قدیم) و یارانه معیشتی (جدید) است، هرچند می‌توان یارانه نان یا یارانه‌های زمان خاص را هم در شما یارانه نقدی حساب کرد.

یارانه چه زمانی واریز می‌شود؟

بر اساس اطلاعیه سازمان هدفمندی یارانه‌ها، یارانه نقدی دهک‌های یک تا سه ۲۵ هر ماه و یارانه نقدی و معیشتی سایر خانوارهای مشمول سی ام واریز می‌شود. یارانه نقدی اردیبهشت ماه ۱۴۰۳ مطابق تاریخ واریزی ماه‌های قبل پرداخت می‌شود.

در کدام دهک یارانه قرار دارید؟ + شیوه استعلام

در کدام دهک درآمدی قرار داریم؟ اگر شما هم مثل بسیاری این سوال را دارید اکنون با مراجعه به سایت وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی از آخرین وضعیت دهک بندی خود مطلع شوید. شما می‌توانید به سامانه حمایت به نشانی https://hemayat.mcls.gov.ir / مراجعه کنید. با ورود به سامانه دهک بندی خانوار امکان بررسی و پیگیری واریز یارانه معیشتی برای افراد وجود دارد.

استعلام دهک خانوار از طریق شماره گویا

برای استفاده از این روش متقاضیان باید ابتدا با شماره ۰۹۲۰۰۰۰۶۳۶۹ تماس بگیرند. سپس کد ملی سرپرست خانوار و شماره تلفن شان را وارد کنند. به این ترتیب می توانند از دهک خود مطلع شوند.

چطور به دهک بندی خود اعتراض کنیم؟

طبق اعلام وزارت کار، تعاون و رفاه اجتماعی خانوارهایی که به دهک‌بندی خود اعتراض دارند می‌توانند با ثبت تغییرات درآمد، دارایی‌ها و شرایط ویژه خود در سامانه hemayat.mcls.gov.ir درخواست بررسی مجدد دهک‌بندی خود را ارائه کنند.

هُشدار: دقت داشته باشید دولت از رسانه‌های رسمی مثل سایت‌های خبری، روزنامه‌ها و صدا و سیما و سرشماره‌ها معتبر پیامکی درباره یارانه اطلاع رسانی می‌کند و هر پیامک یا تماس متفرقه دروغ یا کلاهبرداری است.

یارانه تشویقی کالابرگ چیست و به چه کسانی تعلق می‌گیرد؟

در طرح جدید دولت چنانچه مردم ۵۰ درصد یارانه ۴۰۰ هزار تومانی خود را برای خرید ۱۱ کالای اساسی در این طرح اختصاص دهند، ماهانه به ازای هر نفر ۱۲۰ هزار تومان یارانه تشویقی به حساب آنها واریز می شود.

این طرح دهک های اول تا هفتم را تحت پوشش قرار داده است، هدف دولت از اجرای طرح کالا برگ الکترونیکی این است که مواد مغذی موردنیاز در ۱۱ قلم کالای سبد مدنظر کالابرگ الکترونیکی به جامعه هدف برسد و دهک های کم‌درآمد از نظر تغذیه شامل پروتئین، ویتامین و ریزمغذی‌ها مشکلی پیدا نکند.

۱۱ قلم کالای اساسی شامل برنج، گوشت منجمد گوساله، حبوبات، شیر کم‌چرب، پنیر، ماست دبه ۲/۵ کیلویی،‌ مرغ، تخم‌مرغ، روغن مایع، ماکارونی و قند و شکر جهت عرضه به خانوارها پیش‌بینی شده است.

همه خانوارهای مشمول طرح کالابرگ می‌توانند برای اطلاع از فروشگاه‌های متصل به سامانه و باقیمانده اعتبار خود، برنامه شبکه ملّی اعتبار «شما» به نشانی http://shoma.sfara.ir را نصب یا کد دستوری #۱۴۶۳*۵۰۰* را شماره‌گیری نمایند.

عسگریان، معاون امور رفاهی و زیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی در گفتگو با پایگاه اطلاع رسانی دولت گفت: برای سرپرستان خانوار پیامکی می‌فرستیم که شما در چه دهکی قرار دارید و مشمول کالابرگ می‌شوید و همچنین از طریق سایت حمایت به نشانی «حمایت» می‌توانند دهک‌بندی خود را شناسایی کنند و بخشی از اطلاعات خانوار خود را ببینند. غیر از این برنامه کاربردی شبکه ملی اعتبار «شما» میزان اعتبار یارانه‌ای کالابرگ را به متقاضیان اعلام می‌کند و سایت حمایت هم برای دهک‌بندی در نظر گرفته شده است.

چه کار کنیم تا یارانه ما قطع نشود؟

سال گذشته سرمایه دهک‌های مختلف دو بار مورد ارزیابی قرار گرفت و میزان درآمد خانوار رصد شد. با افزایش حجم سرمایه در نوبت‌های ارزیابی سطح درآمدی خانوارها برخی از فهرست دریافت یارانه حذف می‌شوند.

بخشی از گردش مالی بعضی افراد مربوط به تنخواه شرکت‌های آنها بوده که عموماً ماهانه مبلغی برای هزینه کرد ماهانه از سوی مدیریت به حساب شخصی این افراد واریز می‌شود. این امر حجم سرمایه و گردش مالی حساب شخصی افراد را افزایش داده و منجر به حذف آنها از فهرست دهک‌های مشمول یارانه می‌شود؛ بنابراین لازم است این گردش مالی با حساب شرکت و حق برداشت تن خواه بگیران انجام شود.

هر چه باید درباره زمان واریز یارانه بدانید

امسال پیش از شهریور میزان درآمد و حجم سرمایه خانوارها مورد بازبینی و ارزیابی مجدد قرار می‌گیرد و بخشی از خانوارها با افزایش ارزش ریالی اموال از فهرست یارانه بگیران حذف شده و بعضی هم ممکن است جابجایی دهک برای آنها اتفاق بیفتد.

طرح کالابرگ ادامه می یابد؟

یکی از رویکردها و اهداف اصلی دولت سیزدهم از زمانی که ارز ترجیحی حذف شد تمرکز بر روی نحوه تأمین سبد غذایی مردم و به خصوص اقشار ضعیف جامعه بود تا فشاری در زمینه تأمین نیازهای غذایی و خوراکی بر مردم وارد نشود.

بدنه اقتصادی دولت سیزدهم با یک تدبیر ویژه و خرد جمعی طرح کالابرگ الکترونیکی را طراحی و اجرایی کرد تا فشار کمتری به مردم به خصوص دهک‌های پایین جامعه در جهت تأمین نیازهای غذایی وارد شود.

در این طرح جامع و البته هوشمندانه دولت سعی کرد تا از طریق یارانه‌ها سبد غذایی مورد نیاز مردم را در حد قابل قبولی تأمین کند از این رو با اختصاص این طرح به دهک‌های مختلف جامعه شیوه جدیدی را در تأمین نیازهای غذایی مردم ابداع کرد.

در طرح کالابرگ الکترونیکی برای همه یارانه‌بگیران اعتبار کالابرگ الکترون یک ماه زودتر از یارانه نقدی شارژ می‌شود که افراد می‌توانند با کارت بانکی سرپرست خانوار ۱۱ قلم کالای مورد نظر شامل مرغ، تخم‌مرغ، گوشت منجمد، قند و شکر، روغن، ماست، شیر، پنیر، ماکارونی و حبوبات را خریداری کنند.

طبق اطلاعات مندرج در پایگاه اطلاع رسانی دولت در طرح کالابرگ الکترونیکی ۷ دهک از افراد جامعه تحت پوشش قرار دارند و هدف دولت از اجرای طرح کالا برگ الکترونیکی این است که مواد مغذی موردنیاز در ۱۱ قلم کالای سبد مدنظر کالابرگ الکترونیکی به جامعه هدف برسد و دهک‌های کم‌درآمد از نظر تغذیه شامل پروتئین، ویتامین و ریزمغذی‌ها مشکلی پیدا نکند.

گفتنی است طبق آمارها و گزارش‌های منتشر شده دولتمردان و تیم اجرایی طرح کالابرگ الکترونیکی نمره قابل قبولی را از مردم در جهت اجرای این طرح کسب کرده است روندی که زمزمه‌های ادامه این طرح را قوت می بخشد در حالی که که دولتمردان هنوز درباره این موضوع اظهارنظر شفاف و صریح نداشتند.

کد خبرنگار: ۹
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید