کریس براون، کاوشگر بریتانیایی، به همراه پسرش میکا، سفری باورنکردنی را به دورترین نقطه‌ی زمین، نقطه‌ای به نام "پُینت نمو" انجام دادند.

سفری به دورترین نقطه‌ی زمین / ماجراجویی پدر و پسر در نقطه نمو

به گزارش سلام نو آنطور که فرادید نوشته است این نقطه، جایی است که در آن، بیشتر اوقات، نزدیک‌ترین انسان‌ها به آن‌ها، فضانوردان ایستگاه فضایی بین‌المللی هستند.

عبور از مختصات خاص

سال ۲۰۲۴، کریس و میکا براون با عبور از مختصات جغرافیایی خاص، به عنوان نخستین انسان‌هایی شناخته شدند که به این نقطه دور دست سفر می‌کنند. این نقطه، دورترین مکان از خشکی در هر جهت از اقیانوس است و در فاصله ۲۶۸۸ کیلومتری از سه جزیره ایستر، پیتکرن و ماهر در قطب جنوب قرار دارد.

سفر با کشتی در امواج عظیم

رسیدن به این نقطه باورنکردنی، کار آسانی نبود. آن‌ها با کشتی "هانس اکسپلورر" که خدمه آن را گروهی از ملوانان باتجربه تشکیل می‌دادند، به این سفر راهی شدند. اما حتی این ملوانان کارکشته نیز از امواج عظیم و تلاطم شدید دریا در امان نبودند. کریس در این باره می‌گوید: "وحشتناک بود!".

شنا در دورترین نقطه‌ی زمین

با وجود تمام سختی‌ها، این کاوشگر پدر و پسر تسلیم نشدند و با قایق‌های زودیاک از کشتی پیاده شدند تا نخستین افرادی باشند که در دورترین نقطه‌ی زمین شنا می‌کنند. عمق آب در این نقطه ۴ کیلومتر است و تاریکی مطلق در آن حاکم است. اما کریس با شگفتی از رنگ آبی عجیب و غریب آب در این نقطه صحبت می‌کند.

مواجهه با آلباتروس

تنها موجودات زنده در این نقطه، پرندگان دریایی به نام آلباتروس بودند. یکی از این پرندگان، توجه خاصی به کریس و میکا نشان داد و تا حدی به آن‌ها نزدیک شد که خطرناک به نظر می‌رسید. خوشبختانه این رویارویی بدون هیچ مشکلی به پایان رسید.

چرا انسان‌ها به دنبال چالش‌های خطرناک می‌روند؟

کنت کارتر، روانشناس دانشگاه اِموری، معتقد است که افراد "معتاد به آدرنالین" به دلیل علاقه به تولید دوپامین و هورمون‌های شادی، به دنبال چالش‌های خطرناک می‌روند. ویل گاد، اولین فردی که از آبشار یخ زده نیاگارا بالا رفت، به کارتر می‌گوید که اگر به دنبال آدرنالین بود، در یک بزرگراه به سرعت می‌دوید. او حس تسلط بر یخ و ارزیابی خطر را از جمله دلایل خود برای انجام این کار می‌داند.

ارزش تلاش کردن

اما تلاش و چالش لزوماً به معنای انجام کارهای خطرناک نیست. مطالعات نشان داده است که افرادی که برای انجام کارهای سخت‌تر پاداش می‌گیرند، حتی بدون دریافت پاداش، باز هم سختی را انتخاب می‌کنند. این نشان‌دهنده‌ی قدردانی آن‌ها از تلاش و کوشش است.

سفری به دورترین نقطه‌ی زمین / ماجراجویی پدر و پسر در نقطه نمو

چگونه تلاش را به عادت تبدیل کنیم؟

شاید در ابتدا، کنار گذاشتن تلفن و تلاش برای انجام کارهای سخت، دشوار به نظر برسد. اما با برنامه‌ریزی و انجام کارهای چالش‌برانگیز با دوستان یا برای اهداف بزرگ‌تر، می‌توان این کار را به یک عادت تبدیل کرد.

تلاش می‌تواند لذت‌بخش باشد

با شناخت قدرت دوپامین در هدایت رفتارهایمان، می‌توانیم به تعادل سالم‌تری بین لذت‌جویی و پذیرش چالش‌ها برسیم. به قول لمبکه: "ما برای تلاش کردن ساخته شدیم اما این به ما بستگی دارد که این تلاش را به روشی پایدار و رضایت‌بخش هدایت کنیم."

سفر کریس و میکا براون به نقطه‌ی نمو، نمونه‌ای از جسارت، تلاش و اشتیاق برای کشف ناشناخته‌ها است. این سفر به ما یادآوری می‌کند که با اراده و پشتکار می‌توان به هر هدفی، حتی دورترین نقاط زمین، دست یافت.

کد خبرنگار: ۲۶
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید