ترامپ در رابطه با جنگ اوکراین، می‌گوید: اگر ما یک رئیس‌جمهور واقعی داشتیم، پوتین هرگز به اوکراین حمله نمی‌کرد؛ بایدن کاری نکرد. او روسیه را تشویق کرد. آنقدر خروج از افغانستان فاجعه بود که پوتین یاد گرفت.

گزارشی از مناظره ۲۰۲۴ «بایدن - ترامپ» + حواشی

به گزارش سلام نو به نقل از ایسنا، اولین مناظره انتخابات ریاست‌جمهوری ۲۰۲۴ ایالات متحده آمریکا با حضور «جو بایدن» نامزد حزب دموکرات و «دونالد ترامپ» نامزد حزب جمهوری‌خواه برگزار شد.

امروز جمعه ۸ تیر اولین دوئل انتخاباتی «جو بایدن» رئیس‌جمهور کنونی و «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور سابق آمریکا به میزبانی تلویزیون سی‌ان‌ان در آتلانتا برگزار شد و نامزدها برای رقابت انتخابات ریاست‌جمهوری رو در روی یکدیگر ایستادند.

افزایش قیمت در ایالات متحده

ترامپ در ابتدا گفت که همه این‌ها «میراث بایدن» بوده است و می‌گوید که در دوران کووید-۱۹ بودیم، اما تلاش می‌کند تا هزینه‌ها را کنترل و شغل‌ها را احیا کند. او می‌گوید که بایدن کار خاصی در این زمینه نکرده است.

او می‌گوید که ما «قوی‌ترین اقتصاد» را داریم و به دستاوردهای مثبتش اشاره می‌کند و می‌گوید که جنگی در دولت او نبود.

بایدن می‌گوید که چه کسی معتقد است اقتصاد در زمان ترامپ خوب بود.

او تاکید می‌کند: اقتصاد برای مرفهین خوب بود. در دوران ترامپ سربازان ما در افغانستان کشته شدند، اما او کار نکرد. همه فکر می‌کردند کشور امنی هستیم در آن دوران، اما من اجازه ندادم سربازی کشته شود.

بدهی‌های آمریکا

ترامپ مجددا می‌گوید: حتی در زمان کووید-۱۹ وضع ما خوب بود. استقلال انرژی داشتیم و با وضعیت واکسنی که داشتیم دوران خوبی تحویل بایدن دادم. کسانی که در دوران بایدن فوت کردند بیشتر بودند و اجباری شدن واکسن‌ها موجب نارضایتی شد و دیگر کسی به ما احترام نمی‌گذارد و شبیه کشور جهان سوم شده‌ایم.

ترامپ به سمت «مهاجرت غیرقانونی» رفت که مجری مجددا به اقتصاد و بدهی اشاره کرد.

بایدن می‌گوید: با پول مالیات‌ها می‌توانی هزینه‌هایی را پرداخت کنیم. در نهایت ما سلامت بهداشت را درست می‌کنیم.

ترامپ در واکنش گفت که با بایدن وضعیت تامین اجتماعی ما «نابود» شده و وضعیت کشور ما «شرم‌آور» است.

مساله سقط جنین در آمریکا

ترامپ می‌گوید: من با دادگاه قانون اساسی موافقم. این ایالت‌ها هستند که باید تصمیم بگیرند. هر ایالتی برای خودش تصمیم می‌گیرد. من به استثناها اعتقاد دارم و برای تجاوز باید استثنا قائل شد. دموکرات‌ها رادیکال هستند. آن‌ها می‌خواهند بچه را پس از تولد بکشند.

بایدن می‌گوید: اکثرا از قانون «رو در برابر وید» حمایت می‌کردند، اما این آقا (ترامپ) نگذاشت. حمایت من از سقط جنین درخصوص رو در برابر وید است و مشورت با پزشک را ترجیح می‌دهم. سیاستمدار مهم نیست، پزشک باید نظر دهد.

ترامپ می‌گوید: آنچه بایدن می‌گوید یعنی بچه را از رحم زن باید بیرون کشید و کُشت.

مهاجرت غیرقانونی

بایدن درباره «مهاجرت غیرقانونی» می‌گوید: ما به دنبال کنترل شرایط هستیم. اکنون ۴۰ درصد کمتر نسبت به دولت ترامپ از مرز رد می‌شوند.

ترامپ می‌گوید: نمی‌فهمم او چه می‌گوید! ما امن‌ترین شرایط را داشتیم. او مرزها را به سمت افرادی باز کرد که از تیمارستان و زندان می‌آمدند. او مرز را باز گذاشته است. نیازی به قانون نداشتیم. آن زمان مرزها امن‌ترین در زمان تاریخ بودند.

بایدن استدلال می‌کند نمی‌گویم هیچ تروریستی از مرز رد نشده، اما ترامپ اغراق می‌کند.

ترامپ ادعا کرد: «کسانی را که ما کشتیم تروریست بودند؛ البغدادی و سلیمانی. ما مرزی نداریم.»

وی افزود: ما تبدیل به کشوری غیر متمدن شده‌ایم. ما باید سریعا مهاجران غیرقانونی را اخراج کنیم. آن‌ها در هتل‌های لوکس نیویورک زندگی می‌کنند.

بایدن هر آنچه ترامپ گفت را «دروغ» خواند.

سیاست خارجی

ترامپ در رابطه با جنگ اوکراین می‌گوید: اگر ما یک رئیس‌جمهور واقعی داشتیم، پوتین هرگز به اوکراین حمله نمی‌کرد. بایدن کاری نکرد. او روسیه را تشویق کرد. آنقدر خروج از افغانستان فاجعه بود که پوتین یاد گرفت.

بایدن می‌گوید: همه این‌ها چرت و چرند هستند. بسیاری شهروندان آمریکایی را از افغانستان خارج کردیم. روسیه گفت ظرف پنج روز کی‌یف را می‌گیرد، اما نتوانست.

ترامپ می‌گوید: این جنگی است که نباید آغاز می‌شد. پول زیادی به اوکرین داده شد. هر بار زلنسکی به اینجا می‌آید، بایدن چک می‌کشد. این جنگ اصلا نباید شروع می‌شد. همه افراد به صورت احمقانه در حال کشته شدن هستند.

بایدن ادعا کرد: پوتین جنایتکار جنگی است. فکر می‌کنید اگر اوکراین را بگیرد همه چیز تمام می‌شود؟ لهستان و کشورهای عضو ناتو چه می‌شوند؟

جنگ غزه

بایدن می‌گوید: همه کسانی که در اعضای شورای امنیت بودند از برنامه سه مرحله‌ای ما حمایت کردند. تنها کسی که به جنگ ادامه می‌دهد، حماس است. من از ارائه بمب‌های ۲۰۰۰ پوندی به اسرائیل خودداری کردم. ما تنها مدافع اسرائیل هستیم. حماس اجازه نخواهد داشت به فعالیت خود ادامه دهد. ما حماس را تضعیف کردیم و باید نابود شود.

ترامپ مجددا به اوکراین اشاره کرد و گفت: اقیانوسی فاصله است میان ما و اروپا. چرا به اروپایی‌ها نمی‌گویید بیشتر کمک کنند؟ آن‌ها در ناتو باید سهم خود را بپردازند. اما در مورد اسرائیل و حماس، اسرائیل می‌خواهد حماس را نابود کند.

او می‌افزاید: بایدن به دلیل انتقاداتی که از اسرائیل دارد، شبیه به یک فلسطینی شده است. باید به اسرائیل اجازه داد تا کار را تمام کند، اما بایدن نمی‌خواهد این کار انجام شود. او شبیه یک فلسطینی است، یک فلسطینی خیلی بد و ضعیف.

بایدن، اظهارات رقیبش را «احمقانه» خواند و گفت: اگر اقیانوس جلوی ما باشد، ماده ۵ ناتو چه می‌شود؟ حمله به یکی از اعضا به منزله حمله به همه ماست.

بایدن در ادامه می‌گوید: تنها کسی که می‌خواهد جنگ ادامه یابد، حماس است. دولت من بزرگترین حامی اسرائیل در جهان است.

ترامپ در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا از راه‌حل ۲ دولتی حمایت می‌کند یا خیر، گفت: «باید ببینم.»

شورش به کنگره

ترامپ درباره شورش به کنگره می‌گوید: ششم ژانویه وضعیت مرز ما خیلی خوب بود. ما در آن دوره پایین‌ترین سطح مالیات را داشتیم و همه به ما احترام می‌گذاشند، اما اکنون به ما می‌خندند. البته من به کسی نگفتم بروید و به کنگره هجوم بیاورید. من بر اعتراض مسالمت‌آمیز و وطن‌پرستی تاکید کردم.

بایدن می‌گوید: آن‌ها تشویق کردند تا به کنگره هجوم بیاورند. ما به هر دادگاهی رفتیم، گفتند که ترامپ این افراد زندانی را تشویق کرده است.

ترامپ به محکومیت «هانتر بایدن» اشاره کرد و گفت: پسر خودش هم محکوک شد و خودش هم هر وقت کاخ سفید را ترک کند، محکوم می‌شود.

بایدن می‌گوید اینکه ترامپ ادعا می‌کند هیچ کاری نکرد «احمقانه» است و پرونده کیفری ترامپ را برجسته کرد.

او گفت تو با بازیگر فیلم‌های غیراخلاقی «رابطه داشتی»، اما ترامپ این مسئله را رد کرد و گفت «نداشتم.»

بایدن می‌گوید: هر چه بیشتر بدانیم ترامپ با کشور ما چه کرده، متوجه می‌شویم که او علیه دموکراسی است. پسر اولم که در عراق کشته شد اصلا نمی‌خواستم در انتخابات شرکت کنم.

ترامپ پاسخ می‌دهد: ریاست بایدن بدترین دوره تاریخ ما بوده و ما اصلا نباید بحث کنیم.

بایدن می‌گوید: ما دیدیم که حتی معاون خودش هم حاضر به حمایت از او نشد.

حقوق سیاه‌پوستان

بایدن می‌گوید: تجارت سیاه‌پوستان در زمان ما گشایش یافت. ما تلاش کردیم هزینه مراقب کودکان را به نصف برسانیم. قاعدتا وقتی هزینه مراقبت‌ها کمتر می‌شود، رشد اقتصادی افزایش می‌یابد. این تورم است که به آن‌ها لطمه می‌زند.

ترامپ می‌گوید: تورم را چه کسی ایجاد کرده است؟ دائما می‌گوید تورم! قیمت غذا افزایش یافته و کشوری به او تحویل دادم که عالی بود. واقعیت این است که بدترین کاری که کرده مهاجرت غیرقانونی است که شغل سیاه‌پوستان را می‌گیرد.

بایدن می‌گوید: تورم نبود وقتی رئیس‌جمهور شدم، زیرا اقتصاد ما را ترامپ نابود کرده بود. ما برای اقلیت‌ها شغل ایجاد کردیم. من تعداد پلیس‌ها را در خیابان افزایش دادم و او می‌خواهد کاهش دهد. تورم کار ترامپ بود با بی‌کفایتی در مسئله کووید.

تغییرات اقلیمی

ترامپ می‌گوید: اول جوابش را بدهم. هر گروه پلیسی از ترامپ حمایت می‌کند. ما اصلاحات قوه قضاییه را داشتیم و بیشترین میزان بهره‌مندی را سیاه‌پوستان داشتند و هم‌اکنون هم آن‌ها بیشتر از من حمایت می‌کنند. من می‌خواهم آب و هوای ما کاملا پاک باشد. ما انواع انرژی‌ها را استفاده می‌کردیم.

بایدن می‌گوید: من جامع‌ترین قانون تغییرات اقلیمی را وضع کرده‌ام. ما ۵۰ میلیون دلار به کالج سیاه‌پوستان اختصاص دادیم. او ادعا می‌کند پاکیزه‌ترین آب را داشتیم؟! او هیچ چیز از تغییرات اقلیمی نمی‌داند.

ترامپ می‌گوید: توافق پاریس فقط از آمریکا پول می‌گرفت.

بایدن: توافق پاریس به ما کمک کرد و این ادعا که ترامپ می‌گوید «مهربان‌ترین» است را قبول ندارم.

مسئله مزایای سالمندان

بایدن می‌گوید: افراد باید به طور منصفانه مالیات بدهند. میلیونرها اکنون فقط ۱ درصد مالیت می‌دهند. مهم‌ترین کار، شکست ترامپ است، زیرا او می‌خواهد تامین اجتماعی را نابود کند.

ترامپ می‌گوید: من تمام عمرم با سیاستمداران سر و کار داشتم و هرگز ندیدم کسی چنین دروغ بگوید. مسئله پسرش، روسیه و اوکراین و همه را دروغ می‌گوید. کهنه‌سربازان و سیاه پوستان وضعیت خوبی ندارند و مهاجران غیرقانونی جای آن‌ها را گرفته‌اند.

هزینه مراقبت از کودکان

ترامپ می‌گوید: من خیلی از افراد عالی رتبه را در اف‌بی‌آی اخراج کردم تا وضعیت را درست کنم. بایدن تاکنون هیچکس را اخراج نکرده است. بایدن باید همه ژنرال‌هایی که در خروج افغانستان شکست خوردند را اخراج می‌کرد. جو کشور ما نابوده شد است. اصلا نیازی به مناظره نیست و بیهوده وقت تلف می‌کنیم. او بدترین رئیس‌جمهور تاریخ آمریکاست.

بایدن می‌گوید: ما بهترین ارتش را داریم و چیزی نیست از عهده آن برنیاید. ۱۰۹ یا ۱۱۰ مورخ ریاست جمهوری رای دادند و گفتند ترامپ بدترین رئیس‌جمهور تاریخ است. او کاری درخصوص هزینه مراقبت از کودکان کاری نکرد.

ترامپ پاسخ می‌دهد: نظرسنجی‌ها نشان می‌دهند که من بهترین هستم. هیچکس مثل ما مالیات را کاهش نداده و شما مجریان مالیاتتان افزایش خواهد یافت. بایدن بدترین است و همه می‌دانند.

بایدن می‌گوید: او می‌گوید به طبقه متوسط کمک کرده است؛ حقیقتا او طبقه متوسط را نابود کرده است. هیچ پیشرفتی درخصوص چین نداشته است.

افزایش میزان مرگ و میر به دلیل خودکشی ناشی از مواد مخدر

ترامپ می‌گوید: بحث قبلی را تمام کنم. چین به بایدن پول می‌دهد. اکنون بالاترین کسری بودجه را داریم و وضعیت بدی با چین داریم و آن‌ها کم کم مالک ما خواهند شد. ما درباره اعتیاد خوب کار می‌کردیم، اما کووید رخ داد. ما از تجهیزاتی استفاده کردیم و میزان مواد مخدر ورودی خیلی کم شد. میزان مواد مخدر از طریق قاچاق زنان تحت دولت بایدن به دلیل وضعیت وخیم مرزها افزایش یافت.

بایدن می‌گوید: فنتانیل کمتر شده بود و تجهیزاتی ارائه دادیم تا میزان را کاهش دهیم، اما ترامپ با همکاران جمهوری‌خواه خود تماس گرفت و گفت همکاری نکنند تا من لطمه ببینم.

نگرانی رای‌دهندگان و سن نامزدها

بایدن می‌گوید: زمانی که سناتور شدم، جوان‌ترین بودم. من کلی شغل ایجاد کردم. ما بازار را به دلیل علمکرد ترامپ از دست دادیم و کاری کردیم شرکت‌هایی مثل سامسونگ در آمریکا سرمایه‌گذاری کنند. این ایده که کشور شکست‌خورده هستیم اشتباه است. ما قوی‌ترین و پیشروترین کشور در جهان هستیم و همه متحدان به ما اتکا می‌کنند. آن‌هایی که ترامپ برایشان نامه عاشقانه می‌فرستد (کیم جونگ اون) نمی‌خواهند کشور ما پیشرفت کند.

ترامپ می‌گوید: من هر سال تست فیزیکی می‌دهم و وضعیتم خوب است. من در تورنمنت گلف شرکت کردم و حتی نسبت به ۲۰ سال پیش رو فرم هستم. دکتر رانی جکسون پیشتر از من تست گرفت.

بایدن می‌گوید: من باور نمی‌کنم. من وقتی رئیس‌جمهور بودم نشان دادم که چقدر خوب گلف بازی می‌کردم.

ترامپ پاسخ داد: بچه بازی در نیار! دیدمت!

پذیرش نتیجه انتخابات

ترامپ می‌گوید: نیازی نیست چنین سوالی کنید. نانسی پلوسی اذعان کرد که شورش کنگره هم تقصیر او بود نه ترامپ. البته من هم دوست داشتم بایدن باکفایت می‌بود، چون اصلا اینجا نمی‌بودم. هدف این است که آمریکا را مجددا به عظمت بازگردانم. سیاست‌های بایدن جنون آمیز است و او ما را وارد جنگ‌جهانی سوم می‌کند و پوتین، کیم و شی از ما نمی‌ترسند.

بایدن می‌گوید: من تصور نمی‌کنم رهبری در جهان از کار من ناراضی باشد. اگر جنگ‌جهانی سوم می‌خواهی، برو به پوتین بگو بیاید کی‌یف را بگیرد.

ترامپ می‌گوید: اراضی زیادی تحت بوش، اوباما گرفته شد، اما پوتین زمان من هیچ کاری نکرد. این جنگ هیچ وقت نباید شروع می‌شد. سربازان اوکراینی رو به اتمام است و شهرهایشان رو به نابود است. اگر انتخابات قانونی و منصفانه باشد، می‌پذیرم. اما دوره پیش میزان تقلب‌ها مضحک بود. دلیل اینکه من کاندید شدم وضعیت بد ریاست بایدن بوده است.

بایدن می‌گوید: اجازه دهید میزان محبوبیت شما را پس از پیروزی بسنجیم. شما همچنان به دروغ‌گویی و تحریک ادامه می‌دهی. تو نمی‌توانی قانون را بپذیری.

بیانیه نهایی

بایدن می‌گوید: ما در مقایسه با میراث مخربی که دریافت کردیم، پیشرفتی داشته‌ایم. ما مالیات‌ها را کاهش دادیم، اما ترامپ مالیات‌ها را افزایش خواهد داد و تعرفه‌هایی علیه واردات وضع خواهد کرد و قیمت‌ها بالا می‌رود. قیمت انسولین را پایین آوردیم و هم‌چنین هزینه مراقبت از کودکان کاهش خواهد یافت و تورم را کمتر می‌کنیم.

ترامپ می‌گوید: مثل سایر سیاستمداران او هم شعار می‌دهد. کشور ما به دلیل مهاجران غیرقانونی ناامن شده است. ما ایران را ورشکست کرده بودیم و پولی برای حماس نداشتند. جنگ حماس در دوران من رخ نداد و دنیا شعله‌ور می‌شود، زیرا کسی برای بایدن و کشور ما احترام قائل نیست. من کاغذبازی را در دولت کمتر کردم و هم‌چنین وقتی من رئیس‌جمهور بودم، سربازان ما می‌توانستند به بخش خصوصی برای درمان مراجعه کنند. من مجددا کشور را به عظمت بازخواهم گرداند.

کد خبرنگار: ۱۵
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید