قالبSITF ، اختراع جدید شرکت قالب گستر سپنتا که به ثبت رسید.

ثبت قالبSITF ، اختراع جدید شرکت قالب گستر سپنتا

شرکت قالب گستر سپنتا در سالی که گذشت، موفق شد اختراع خود را به ثبت برساند و در میان شرکت های دانش بنیان حوزه صنعت ساختمان قرار بگیرد. این شرکت که در زمینه تولید و عرضه انواع قالب های ساختمانی خصوصا قالب تونل فرم فعالیت می‌کند، به لطف حضور افراد متخصص و به کارگیری تجهیزات پیشرفته ، اقدام به تولید نوع خاصی از قالب های تونلی نمود که چه از لحاظ کیفیت و چه از لحاظ قیمت، نسبت به دیگر مدل های این قالب مناسب تر بوده و کار را برای پیمانکاران بسیار راحت کرده است. قالبSITF که همان اختراع جدید شرکت دانش بینان سپنتا است، تلفیقی از انواع سیستم های تونل فرم در جهان است که با در نظر گرفتن قابلیت های خاص موجود در هر مدل، عملکردی بینظیر دارد. در ادامه همراه ما باشید تا بیشتر با مشخصات، مزایا و کاربرد قالبSITF آشنا شوید.

قالب تونل فرم چیست؟

قبل از اینکه به معرفی کامل قالب SITF بپردازیم، لازم است ابتدا با خود قالب تونلی و کاربرد آن آشنا شویم. سیستم موسوم به قالب تونلی، از شاهکار های مهندسی صنعت ساخت و ساز بوده که امکان احداث سقف و دیوار های سازه به شکل همزمان فراهم می‌کند. دلیل نامگذاری این قالب با نام تونل فرم، اجرای سلولی و همزمان سقف و دیوار های ساختمان است که منجر به ساخته شدن پروژه در مدت زمان کوتاه خواهد شد. مهمترین دلیلی که باعث می‌شود اکثر پیمانکاران و فعالان زمینه ساخت و ساز از این قالب بتنی در مناطق زلزله خیر و پروژه های انبوه سازی استفاده کنند، استحکام باور نکردنی آنها در برا نیروهای وارده است؛ چرا که استفاده از قالب تونل فرم، باعث افزایش کیفیت، مقاومت و دقت سازه بتنی خواهد شد.

دیگر عاملی که باعث شده تا شاهد استفاده از قالب تونل فرم SITF در بسیاری از پروژه های بزرگ عمرانی باشیم، افزایش چشمگیر سرعت پروژه است. از طرفی، کاهش هزینه و کم شدن زمان اتمام پروژه، دیگر نکته مثبتی است که تنها با استفاده از این قالب های خاص حاصل می‌شود. شرکت دانش بنیان قالب گستر سپنتا در راستای بهبود کاربری قالب تونلی و بالا رفتن استحکام سازه های عمرانی، دست به کار بزرگی زده که خیال کارفرمایان و سازندگان را تا حداقل برای چند سال آینده آسوده می‌کند. SITF، جدیدترین اختراع شرکت قالب گستر سپنتا است که به تازگی به ثبت رسیده و شکل منحصر به فردی از سیستم تونلی را نمایش می‌دهد.

ثبت قالبSITF ، اختراع جدید شرکت قالب گستر سپنتا

انواع قالب تونل فرم

قالب های تونل فرم، از شناخته شده ترین قالب های ساختمانی هستند که در 4 مدل طراحی و تولید می‌شوند:

قالب ریلی ERTF: نسل جدیدی از قالب های تمام فولادی بوده که طراحی آن به صورت مدولار است؛ سیستم مکانیکی قالب ERTF به شکل خود شاغول طراحی گردیده و همچنین سیستم کفراژ و دکفراژ آن با کمک ریل های مخصوص صورت می‌گیرد.

قالب چرخدار TRTF: این نوع قالب دارای طراحی ساده‌ای بوده و به دلیل داشتن وزن سبک خود، یازده بالایی در پروژه های مسکونی و صنعتی دارد. همانطور که از نامش پیداشت، حرکت سیستم قالب بندی در این مدل با کمک چرخ انجام می‌شود؛ همین دلیل باعث شده تا طرافدارن زیادی در بین سازندگان داشته باشد.

قالب هیبریدی MKTF: جدیدترین مدل از انواع قالب تونل فرم در ایران، قالب MKTF است که برای اولین بار توسط شرکت سپنتا تولید و ارائه می‌شود. این قالب، تلفیقی از قالب های تونل فرم ریلی و چرخدار است که عملکرد مکانیکی آن در گروی مزیت های هر دو سیستم است.

قالب تونلی SITF: و اما جدیدترین مدل قالب تونلی، قالب SITF نام دارد که برای اولین بار توسط متخصصان فنی شرکت قالب گستر سپنتا طراحی و تولید شد. این نمونه از قالب های خاص بتنی است که به تازگی به ثبت رسیده و تلفیقی از سیستم های 3 مدل قبلی است که به آنها اشاره شد.

معرفی قالب تونل فرم SITF

قالب تونلی سپنتا که اصطلاحا با نام SITF شناخته می‌‎شود، تلفیقی از انواع سیستم های تونلی فرم در جهان است به طوری که یک یا چند قابلیت از سایر مدل‌ها در ساختار آن به کار رفته و توانسته است عملکرد بسیار مثبتی از خود نشان دهد. این قالب چرخدار بوده و به دلیل تقویت در بدنه به وسیله یک سولجر اضافی، مستحکم تر بوده و همچنین همانند قالب های ریلی، قابلیت خود شاغول دارد که سرعت اجرای پروژه را به شکل چشمگیری افزایش می‌دهد. قالب SITF سپنتا به دلیل ضریب تکرار بالای خود، هم از لحاظ قیمت و هم از لحاظ کیفیت، گزینه مناسبی برای پیمانکاران به حساب می‌آید.

اجزای تشکیل دهنده قالب SITF

سیستم قالب بندی SITF، از اجزا و قطعاتی تشکیل شده که در با قرار گرفتن در کنار یکدیگر معنا پیدا می‌کنند و در نتیجه سازه ای مقاوم و مستحکم ساخته می‌شود. از مهمترین متعلقات قالب تونلی سپنتا می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

1. پنل دیواری دو سولجر

2. پنل سقفی بدون فیلر

3. پنل انتهایی دو سولجر

4. استوپر بتن سقفی

5. جک مورب تلسکوپیک

6. جک مورب چرخ دار

7. بازوی نگهدارنده چرخ

8. چرخ جانبی

9. پیچ تنظیم ثابت

10. چرخ انتهایی

11. چرخ مرکزی

ثبت قالبSITF ، اختراع جدید شرکت قالب گستر سپنتا

نحوه اجرای قالب تونلی سپنتا یا SITF

قالب SITF همانند سایر مدل های مشابه خود، از سیستم های مدولار بوده که امکان ساخته شدن همزمان سقف و دیوار های سازه را در اکثر پروژه های بزرگ مثل هتل‌ها، برج های مسکونی و... فراهم می‌کند. جالبه بدانید این روش قالب بندی نسبت به سایر قالب های بتنی از لحاظ سرعت و کیفیت، برتری بیشتر دارد. ابتدا قالب‌ها همراه با متعلقات به یکدیگر متصل می‌شوند و سر جای خود قرار می‌گیرند؛ سپس عملیات بتن ریزی در یک مرحله آغاز می‌شود و در نتیجه سازه‌ای تونلی شکل و یکپارچه تشکیل می‌شود؛ پس از گذشت یک شبانه روز (24 ساعت)، قالب‌ها جدا سازی می‌شوند و با کمک جرثقیل به طبقات بالاتر منتقل می‌شود تا تونل جدید ایجاد شود. سپس با تکرار این سیستم قالب بندی، سازه ای با طبقات زیاد و استحکام بالا ساخته می‌شود.

آیا استفاده از قالب SITF، محدودیت دارد؟

در نظر داشته باشید که کاربرد قالب تونلی فرم SITF همانند سایر مدل های این قالب، برای پروژه های کوچک مناسب نیست. همچنین نیاز به سرمایه گذاری بالا برای خرید قالب و متعلقات آن، ممکن است استفاده از قالب SITF را با محدودیت مواجه کند. از طرفی طراحی ساختمان باید با روند اجرای این قالب تونلی متناسب باشد؛ و اما آخرین نکته‌ای که احتمال دارد باعث عدم استفاده از قالب تونلی سپنتا شود، عدم مدیریت جریان نقدینگی در ساخت و ساز سریع است.

کد خبرنگار: ۱۵
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید