۶ مرداد ۱۴۰۳ - ۱۱:۲۹
کد خبر: 55532808

 اگر بانک ها کار بانکی خود را انجام دهند، بسیاری از مسائل حل می‌شود.  بانک ها خودشان بنگاه دار شده اند و هر پولی که به دست می آورند ، صرف بنگاه خودشان می کنند. قدم اول این است که بانک از بنگاه داری خارج شود زیرا بر خلاف اصول بانکداری است .

مشکلات بانک ها

اقتصاد دان جوان-دکتر فاطمه رحمتی: در کشور بانک ها با مشکلات زیادی مواجه هستند. مشکل اول این است که دولت به بانک ها بدهکار است. مشکل دوم بدهی بانک ها به بانک مرکزی می باشد. باید این مسئله را به نحوی حل کرد که دولت بتواند  بدهی بانک ها را پرداخت کند و بانک ها هم بتوانند بدهی خود را به بانک مرکزی بپردازند.

این کار باعث تقویت بانک ها می شود. بانک ها بابت بدهی خود به بانک مرکزی ،سود  کلانی به آن می پردازند که با بازپرداخت آن بدهی ها این سود  حذف می‌شود و تراز بانک ها بهبود پیدا می کند. یکی از راه حل ها صکوک اجاره است . مسئله سوم این است که بانک ها اموال مازادی دارند که باید به فروش برسانند.

بانک ها نه سهام های خود و نه ساختمان های خود را رها نمی کنند. آن ها دارایی های اضافی دارند، اما رها کردن  آن ها برایشان دشوار است‌. بانک ها باید اموال مازاد خود را به فروش برسانند تا نقدینگی خود را افزایش دهند و تسهیلات بیشتری اعطا کنند . مسئله دیگر   این است که بانک ها کار غیر بانکی می‌کنند.

 اگر بانک ها کار بانکی خود را انجام دهند، بسیاری از مسائل حل می‌شود.  بانک ها خودشان بنگاه دار شده اند و هر پولی که به دست می آورند ، صرف بنگاه خودشان می کنند. قدم اول این است که بانک از بنگاه داری خارج شود زیرا بر خلاف اصول بانکداری است .

مسئله دیگر این است که اگر زمانی تورم گام به گام در حال پایین آمدن باشد باید شورای پول و اعتبار و بانک مرکزی ، سود تسهیلات بانکی را عادلانه سازد . البته اگر همه بنگاه های بزرگ و متوسط و کوچک برای تامین مالی بخواهند به سراغ بانک ها بروند ، بانک ها قادر به تامین همه درخواست های آنان نخواهد بود ، به همین دلیل باید دولت ، بازار سرمایه که از ظرفیت و توانمندی بسیار خوبی برخوردار است را فعال تر سازد،  تا تامین مالی بنگاه های بزرگ ، به بازار سرمایه متکی شود و بانک ها ، تامین مالی بنگاه های کوچک و متوسط را بر عهده بگیرند. این تقسیم بندی ، بخشی از بار را از دوش بانک ها بر می دارد و به بنگاه های کوچک و متوسط کمک می کند تا فعال تر شوند. 
از مشکلات بانک ها، حجم تسهیلات تکلیفی و حجم بدهی دولت به بانک ها است .

کد خبرنگار: ۲۰
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید

    *** ***