نشست خبری بیست و پنجمین کنگره و جشنواره بین‌المللی - تحقیقاتی رویان صبح امروز سه شنبه ۳۰ مردادماه با حضور دکتر عبدالحسین شاهوردی، رئیس پژوهشگاه رویان؛ دکتر مریم حافظی، دبیر علمی بیست و پنجمین کنگره بین‌المللی پزشکی تولید مثل رویان؛ دکتر لیلا تقی یار، دبیر علمی بیستمین کنگره بین‌المللی سلول‌های بنیادی و پزشکی بازساختی رویان؛ دکتر روح الله فتحی، دبیر اجرایی کنگره؛ زهرا عزآبادی، مسئول سمینار پرستاری و مامایی و دکتر پروانه افشاریان، دبیر اجرایی جشنواره و ششمین دوره جایزه دکتر کاظمی و جمعی از پژوهشگران این مرکز علمی و پزشکی برگزار شد.

نشست خبری بیست و پنجمین کنگره و جشنواره بین‌المللی رویان و جایزه دکتر کاظمی

به گزارش سلام نو به نقل از روابط عمومی پژوهشگاه رویان، دکتر عبدالحسین شاهوردی در نشست خبری بیست و پنجمین کنگره و جشنواره بین المللی رویان و ششمین دوره جایزه دکتر کاظمی ضمن خوش آمد گویی به اصحاب رسانه‌ها گفت: تأسیس پژوهشگاه رویان و برگزاری کنگره ها، سمینارها و جشنواره‌های ملی و بین المللی در حوزه زیست پزشکی مرهون تلاش‌ها و ممارست دانشمند فقید، زنده یاد دکتر سعید کاظمی آشتیانی است. دکتر شاهوردی، برگزاری کنگره بین المللی رویان را یکی دیگر از یادگارها و آینده‌پژوهی‌های دکتر کاظمی آشتیانی معرفی کرد.
ایشان اظهار داشت: در گذشته بسیاری از انسانها به دلیل برخی بیماری‌های ناشناخته که به عنوان بیماری‌های صعب العلاج معرفی می‌شدند از بین می‌رفتند؛ اما امروزه با پیشرفت علم و فناوری‌های نوین همچون سلول درمانی و ژن درمانی، مرگ با اینگونه بیماری‌ها به میزان چمشگیری کاهش یافته است. همچنین در کنار پیشرفت‌های علوم زیست پزشکی، امروزه با استفاده از فناوری هوش مصنوعی که یکی از موضوعات اصلی کنگره بین المللی رویان نیز است، خواهان آنیم که به ارتقای سطح دانش ایرانیان در سطوح بین المللی بپردازیم.
رئیس پژوهشگاه رویان ادامه داد: از طریق کنگره رویان توانستیم قدم‌های خوبی را برای معرفی توانمندی علمی پژوهشگاه رویان و جامعه علمی کشور به سطح بین المللی و جامعه بین المللی برداریم. وی با بیان اینکه بسیاری از برنامه‌های علمی رویان و مراکز تحقیقاتی دیگر توانسته است در قالب ایجاد یک شبکه، تعامل بین المللی بین محققین داخل و خارج ایجاد کند، ادامه داد: این امر اعتمادی را بین محققین داخلی و خارجی ایجاد کرده است.
در ادامه این نشست خبری، دکتر مریم حافظی، دبیر علمی بیست و پنجمین کنگره بین المللی پزشکی تولید مثل به معرفی برنامه ها، محورها و مدعوین بین المللی کنگره پیش روی رویان پرداخت و گفت: در بیست و پنجمین کنگره رویان قصد داریم تا به موضوعاتی همچون ژنتیک ناباروری: بینش‌های جدید در پیش‌بینی و درمان بیماری‌های تولید مثلی، عفونت سیستم تولید مثل و روش‌های کمک باروری، اخلاق در روش‌های کمک‌باروری/سمپوزیوم شرکت‌ها، آیا پلاسمای غنی از پلاکت (PRP) در ART مؤثر است؟، چگونه پیامدهای روش‌های کمک‌باروری را ارتقاء دهیم؟، رویکردهای مهندسی در تولیدمثل، آندمتروز و آدنومیوز بپردازیم؛ همچنین علاوه بر مباحث بالینی، به موضوعات علوم پایه همچون بیوتکنولوژی جانوری نیز پرداخته می‌شود. در این میان بهترین ارائه شفاهی و بهترین پوسترهای پژوهشگران معرفی خواهد شد.
پس از ایشان، دبیر علمی بیستمین کنگره بین المللی فناوری سلول‌های بنیادی و پزشکی بازساختی رویان به ایراد سخنرانی پرداخت. دکتر لیلا تقی یار ضمن معرفی علم سلول‌های بنیادی به عنوان حرکت در مرز دانش گفت: تمرکز ما در کنگره هفتم شهریور ماه سال جاری بیشتر بر روی سلول‌های بنیادی و پزشکی مولکولی، تولید محصولات ATMP (تولید محصولات پیشرفته سلولی)، زیست مهندسی سلول‌های بنیادی، مدل‌های سه بعدی in vitro در تحقیقات قلب، مطالعات جدید در حوزه تحقیقات بینایی و چشم، سرطان و درمان مبتنی بر ایمنی شناسی، ما چقدر به تحقیقات بالینی بازسازی بافت  استخوان و غضروف نزدیکیم؟ ، پزشکی بازساختی: رویکردهای نوین است.
زهرا عزآبادی، مسئول نوزدهمین سمینار پرستاری و مامایی، محورهای سمینار را آخرین دستاوردهای ناباروری در پروتکل‌های درمان بیماران، نقش عوامل محیطی در ناباروری، آشنایی و مدیریت درمانی بیماران آندومتریوز و حفظ باروری معرفی کرد و از همه محققین این حوزه دعوت کرد تا در این سمینار شرکت کنند.
دکتر روح الله فتحی، دبیر اجرایی کنگره بین المللی رویان نیز ضمن دعوت از دانشمندان، اساتید و دانشجویان به این کنگره بین المللی گفت: امسال نیز همانند سال‌های گذشته، مسابقاتی از جمله: مسابقه بهترین خواننده پوستر، بهترین شنونده، بهترین سخنرانی، و بهترین ارائه چکیده مقاله به صورت حضوری برگزار خواهد شد و در روز پایانی کنگره به برگزیدگان جوایزی اهدا خواهد شد. ایشان ضمن قدردانی از حامیان مالی و معنوی کنگره رویان گفت: 33 سخنران بین المللی از کشورهای آمریکا، انگلستان، آلمان، اتریش، ایتالیا، بلژیک، ترکیه، چین، روسیه، ژاپن، سوئد، سوئیس، قطر، هند سخنرانی دارند که تعداد ۸ مورد مربوط کنگره پزشکی تولید مثل است.
در ادامه دکتر پروانه افشاریان، معاون پژوهش و فناوری پژوهشگاه رویان و دبیر اجرایی جشنواره بین المللی رویان - ششمین دوره جایزه دکتر کاظمی اظهار داشت: جایزه دکتر کاظمی که ۵ دوره آن برگزار شده است در سال ۲۰۲۴ میلادی به صورت مشترک به دو محقق برجسته اعطا می‌شود؛ پروفسور توماس براون (Thomas Braun) که یکی از محققان اصلی مؤسسه تحقیقات قلب و ریه ماکس پلانک و برنده ششمین دوره جایزه کاظمی است. تمرکز فعلی پروفسور توماس براون بر روی تحقیقات مولکولی تکوین عضلات قلب و اسکلتی، سلولهای بنیادی و بازسازی بافت‌های انقباضی و همچنین پیری و سازگاری سیستم قلبی عروقی است. گروه تحقیقاتی این پژوهشگر برجسته از طیف گسترده‌ای از فناوری‌های پیشرفته برای پیگیری اهداف تحقیقاتی استفاده می‌کند. مؤسسه ماکس پلانک دارای یک بازوی ترجمان قوی با سابقه اثبات شده در درمان‌های نوآورانه است که منجر به معرفی چندین رژیم درمانی جدید عمدتاً در زمینه اختلالات ریوی شده است. پرفسور براون از زمان راه اندازی آزمایشگاه مستقل خود در سال ۱۹۹۱، دانشجویان زیادی را در مقاطع کارشناسی، کارشناسی ارشد، دکترا و فوق دکترا آموزش داده است. او همچنین به عنوان سخنران در مدرسه بین‌المللی پژوهشی ماکس پلانک برای تحقیقات قلب و ریه که به طور مشترک توسط مؤسسه ماکس پلانک و دانشگاه‌های گیسن و فرانکفورت میزبانی می‌شود فعالیت می‌کند.
پروفسور براون در طول مسیر علمی خود بیش از ۲۰۰ مقاله در مجلات معتبر بین المللی تألیف کرده است، چندین طرح تحقیقاتی بزرگ را مدیریت کرده است؛ تحقیقات پیشگام پروفسور توماس براون در مورد مکانیسم‌های مولکولی پرتوانی، اساس دانش روز در مورد سلول‌های بنیادی و کاربرد بالقوه آن‌ها را ایجاد کرده است و ما را بر آن داشت تا وبی را به عنوان یکی از برندگان «کاظمی پرایز ۲۰۲۴» معرفی کنیم.
معاون پژوهش و فناوری پژوهشگاه رویان ادامه داد: جایزه «کاظمی پرایز» همانند انتخاب برندگان نوبل است و امروز این جایزه، «نوبل زیست پزشکی منطقه» محسوب می‌شود. در سال جاری و بر اساس نظر هیأت داوران، جایزه کاظمی به دو نفر دانشمند برجسته حوزه زیست پزشکی که پیشرفت قابل توجهی در زمینه علوم زیستی داشته است، در جهت تکریم از تلاش‌های بی‌وقفه دانشمندی است که زندگی خود را وقف ایجاد تحول و پیشرفت در کیفیت زندگی انسان و کاستن از دردها کرده است.  به همین خاطر، جایزه به کسی اعطا می‌شود که در همین جهت گام برداشته و به موفقیت‌هایی نیز نائل شده است. این جایزه شامل اهدای مدال کاظمی پرایز (Kazemi Prize) و اهدای مبلغ ۱۰ هزار دلار به هریک از برندگان می‌شود.
برنده بعدی «کاظمی پرایز ۲۰۲۴»، دانشمند جوان و برجسته، دکتر نیکلاس ریورون (Nicolas Rivron) مدیر آزمایشگاه تحقیقات جنین در مؤسسه بیوتکنولوژی مولکولی، آکادمی علوم کشور اتریش است.

نشست خبری بیست و پنجمین کنگره و جشنواره بین‌المللی رویان و جایزه دکتر کاظمی


آزمایشگاه نیکولاس ریورون که یکی از بهترین آزمایشگاه‌های تحقیقاتی دنیا در این زمینه است؛ از تکنیک‌های مهندسی ژنتیک سلول‌های بنیادی، رونویسی تک‌سلولی، طیف‌سنجی جرمی، تصویربرداری با کیفیت بالا و محتوای بالا، تولید پروتئین نوترکیب در مرکز زیستی وین پشتیبانی می‌شود. چشم‌انداز دکتر ریورون درک اصولی است که سلول‌ها را در مکان و زمان برای شکل دادن به جنین اولیه پستانداران هماهنگ می‌کند و ماموریت او باز کردن جعبه سیاه تکوین اولیه است.
دکتر نیکلاس ریورون چندین مقاله در نشریات معتبر مانند Nature، Developmental Cell و Stem Cell Reports منتشر کرده‌است. او سخنران مدعو چندین کنگره معتبر از جمله ISSCR بوده‌است و چندین جایزه دریافت کرده است. همچنین اختراعات متعددی را به ثبت رسانده‌است. وی یکی از بنیانگذاران شرکت بیوتکنولوژی dawn-bio است که از بلاستوئیدها جهت پزشکی تولید مثل انسان استفاده می‌کند.
کار پیشگام او در تکوین بلاستوئیدهای انسانی، پیشرفتی بود که در مجله Nature منتشر شد و راه را برای بهبود میزان موفقیت لقاح آزمایشگاهی و پیشگیری از بارداری غیر هورمونی هموار کرد. دکتر ریورون پیشگام تحقیقی بوده که آینده جنین‌های آزمایشگاهی را شکل خواهد داد، لذا بر آن شدیم که دومین برنده «کاظمی پرایز ۲۰۲۴» را نیکولاس ریورون معرفی کنیم.

به گزارش روابط عمومی و امور بین الملل پژوهشگاه رویان، بیست و پنجمین کنگره بین‌المللی پزشکی تولید مثل همزمان با بیستمین کنگره بین‌المللی سلول‌های بنیادی و پزشکی بازساختی به همراه نوزدهمین سمینار پرستاری و مامایی در پزشکی تولید مثل و ششمین دوره جایزه دکتر کاظمی در تاریخ ۰۷ تا ۰۹ شهریور با حضور دانشمندان خارجی و داخلی در محل مرکز همایش‌های بین‌المللی دانشگاه شهید بهشتی، تالار ابوریحان بیرونی برگزار می‌شود.

کد خبرنگار: ۱۵
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید

    *** ***