۶ شهریور ۱۴۰۳ - ۰۹:۲۱
کد خبر: 55539915

رضا قطبی، رئیس تلویزیون ملی ایران در سال‌های قبل از انقلاب درگذشت

قطبی یکی از نویسندگان نطق مشهور من صدای انقلاب شما را شنیدم شاه بود

رضا قطبی، رئیس تلویزیون ملی ایران در پیش از انقلاب در سن ۸۶ سالگی در پاریس درگذشت. او به خاطر رفتار خوب با نیروهای تلویزیون، سلیقه خاص در مدیریت و البته نسبت نزدیک با فرح پهلوی مشهور بود.

رضا قطبی، رئیس تلویزیون ملی ایران در سال‌های قبل از انقلاب درگذشت

سلام نو - سرویس سیاسی: رضا قطبی، رئیس تلویزیون ملی ایران در پیش از انقلاب در سن ۸۶ سالگی در پاریس درگذشت. قطبی متولد فروردین ۱۳۱۷ در لاهیجان بود. او استاد ریاضی دانشگاه صنعتی آریامهر (شریف فعلی)، سیاست‌مدار رئیس تلویزیون ملی ایران از سال ۱۳۴۲ تا شهریور ۱۳۵۷ بود.

رضا قطبی فرزند محمدعلی اهل رشت و لوییز صمصمام بختیاری، از ایل بختیاری، متولد ۱۳۱۸ در تهران و پسردایی فرح دیبا همسر محمدرضا پهلوی بود. فریده عمه او، پس از فوت شوهرش ازدواج نکرد و با برادر و خانواده‌اش زندگی می‌کرد. خرج زندگی‌شان را پدر رضا قطبی، با مهندسی ساختمان تأمین می‌کرد. درآمد پدر قطبی کم بود، اما با همان گذران می‌کردند.

قطبی تحصیلات ابتدایی را در مدرسه ایتالیایی‌ها و مقطع دبیرستان را در مدرسه فرانسوی‌ها طی کرد و دیپلمش را در آنجا گرفت. او در دروس ریاضی استعداد خوبی داشت. در آخر نیز با بورسیه خیریه ایزابل تهران، برای تحصیلات عالیه به پاریس رفت و تحصیلات خود را در پلی‌تکنیک پاریس به پایان رساند. او همان دوره‌ای را طی کرد که صفی اصفیا و سرتیپ ریاحی طی کرده بودند.

رشد رضا قطبی در ساختار قدرت

متن خطابه معروف من صدای انقلاب شما را شنیدم  را رضا قطبی به همراه سید حسین نصر نوشته بود که شاه را با اصرار و فشار زیاد راضی به خواندن آن کردند.او ابتدا در دفتر کوچکی وابسته به وزارت اطلاعات و جهانگردی مشغول به کار شد و طرح های مربوط به تأسیس یک تشکیلات بزرگ تلویزیونی را تهیه می‌کرد، تا اینکه به ریاست تشکیلات جدید «سازمان تلویزیون ملی ایران» منصوب شد و تا سال ۱۳۵۷ خورشیدی این سمت را برعهده داشت.

متن خطابه معروف من صدای انقلاب شما را شنیدم (واپسین سخنرانی محمدرضا پهلوی در تلویزیون) را نیز او به همراه سید حسین نصر نوشته بود که شاه را با اصرار و فشار زیاد راضی به خواندن آن کردند.

احمدعلی مسعود انصاری، پسرخاله فرح، او را از اعضای اصلی حلقه گروه سیاسی فرح می‌داند که خواست آنها اصلاح مملکت بر اساس سلیقه خود و گرفتن قدرت از طریق فرح بود. به گفته انصاری ،رضا قطبی رادیو و تلویزیون را گسترش داد و اکثر افرادی که برایش کار می‌کردند او را دوست داشتند. خاطرات چهره‌های با سابقه تلویزیون در پیش از انقلاب گواه این حرف است.

رضا قطبی، فرح دیبا، لوییز قطبی و عبدالعلی بدره‌ای
رضا قطبی، فرح دیبا، لوییز قطبی و عبدالعلی بدره‌ای

سپهبد محسن محسن هاشمی نژاد درباره نحوه فعالیت او در تلویزیون ملی ایران گفته است:

خود من در کانال دو فیلمی را دیدم که به دانشجویان نشان می‌داد به چه ترتیب شما در مقابل پلیس مقاومت کنید. یک فیلم سینمایی که موضوعش این بود. و همان شب من به آقای قطبی تلفن کردم که آقا شما چه منظوری از این کار دارید؟ شما نمی‌بینید الان وضع دانشگاه‌ها به چه صورتی است که هر روز پلیس با دانشجویان درگیر است؟ شما دارید درس می‌دهید به این‌ها؟

به گفته محمد باهری، رضا قطبی معتقد بوده که جلوی تظاهرات مخالفان شاه نباید گرفته بشود چون تظاهرات سالمی هست و به سربازان و افسران گل داده شده. او همچنین معتقد به عفو مخالفان بوده.

نسبت رضا قطبی با افشین قطبی

با مطرح شدن نام افشین قطبی به عنوان مربیگری تیم فوتبال پرسپولیس در سال ۱۳۸۶ بسیاری از رسانه‌ها مدعی شدند که او پسر رضا قطبی است. اما افشین قطبی ماه‌ها بعد پیش از نوروز ۱۳۸۷ در یک گفتگوی رادیویی این نسبت را تکذیب کرد.

کد خبرنگار: ۹
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید

    *** ***