وزیر کشور را مامور کرده است تا هیاتی را برای بررسی دقیق موضوع حادثه لاهیجان به این شهرستان اعزام کند. اما داستان این ماجرا از چه قرار است؟

علت فوت محمد میر موسوی در لاهیجان چیست؟ + حقایق عجیب پرونده

به گزارش سلام نو به نقل از شمانیوز، رئیس شورای اطلاع رسانی دولت اعلام کرد که رئیس جمهور، وزیر کشور را مامور کرده است تا هیاتی را برای بررسی دقیق موضوع حادثه لاهیجان به این شهرستان اعزام کند. اما ماجرای حادثه لاهیجان چه بود و محمد میرموسوی کیست؟

دستور رئیس جمهور برای اعزام تیم تحقیق برای حادثه لاهیجان

رئیس شورای اطلاع رسانی دولت اعلام کرد: در پی فوت یک متهم تحت فرماندهی نیروی انتظامی لاهیجان، رئیس جمهور، وزیر کشور را مامور کرد تا هیاتی را برای بررسی دقیق موضوع به این شهرستان اعزام کند.

الیاس حضرتی اظهار داشت: در پی حادثه تلخ لاهیجان، رئیس جمهور به وزیر کشور دستور داد با تشکیل و اعزام کمیته‌ای به لاهیجان تمامی جوانب حادثه را بررسی و گزارش و نتیجه بررسی را در اسرع وقت به هیات وزیران اعلام کند.

موسوی

ماجرای حادثه لاهیجان چیست؟

ماجرای حادثه لاهیجان از این قرار بود که روز گذشته و بر اساس گزارش خبرگزاری ها اعلام شد که به تازگی یک شهروند اهل شهرستان لاهیجان در استان گیلان، پس از بازداشت فوت کرده است.

براساس خبر منتشر شده در پایگاه خبری پلیس وابسته به نیروی انتظامی این حادثه در پاسگاه روستای "ناصرکیاده" از توابع شهرستان لاهیجان (گیلان) رخ داده است.

محمد میرموسوی کیست؟

گروه‌های حقوق بشری با انتشار عکس‌هایی هویت فرد جان باخته را محمد میرموسوی اعلام کرده‌اند.

ماجرای حادثه لاهیجان چه بود؟ | محمد میرموسوی کیست؟

روز ۸ شهریور ویدیوهایی از مراسم خاکسپاری او و همچنین لحظه شستن جسد محمد میرموسوی منتشر شد که آثار شکنجه و ضرب و جرح شدید روی بدن او دیده می‌شود. فردی که در این ویدیو حرف می‌زند با اشاره به دو نقطه روی کمر محمد میرموسوی می‌گوید «اینجاها سوراخ شده است».

برخی سایت ها اعلام کرده اند که این متهم ۳۶ ساله که سیدمحمد میرموسوی نام داشت در ۳ شهریور در پی یک نزاع بازداشت شده است.

اعلامیه‌ای که از مراسم او منتشر شده مربوط به مجلس «سوم و هفتم» است که تاریخ برگزاری آن ۶ شهریور ذکر شده است.

چند نفر در حادثه لاهیجان بازداشت شدند؟

روز ۷ شهریور قوه قضاییه بدون نام بردن از فرد جان باخته اعلام کرد ۵ نفر از کارکنان نیروی انتظامی در ارتباط با مرگ یک نفر در بازداشت پلیس لاهیجان بازداشت شده‌اند.

متهمان حادثه لاهیجان صدور قرار بازداشت موقت به زندان معرفی شدند

امروز نیز دادستان عمومی و انقلاب شهرستان لاهیجان از انجام اقدامات قضایی نسبت به مشخص شدن علت تامه فوت متهم تحت نظرگاه لاهیجان خبر داد.

ابراهیم انصاری دادستان عمومی و انقلاب شهرستان لاهیجان با اشاره به فوت متهم تحت نظرگاه لاهیجان تصریح کرد: ضمن انجام اقدامات قضایی نسبت به مشخص شدن علت تامه فوت از پزشکی قانونی پیگیری‌های لازم به عمل آمده است.

وی اظهار کرد: در جهت نقض حقوق شهروندی نیز پیگیری‌های لازم از ناحیه عوامل مرتبط انجام شد و متهمان مرتبط با پرونده با صدور قرار بازداشت موقت به زندان معرفی شدند.

عزیمت هیات ویژه وزارت کشور برای بررسی ابعاد حادثه لاهیجان

اسکندر مومنی وزیر کشور در پی دستور رئیس جمهور درباره بررسی تمامی جوانب حادثه رخ داده در لاهیجان، هیات تحقیق ویژه‌ای را برای بررسی کامل و همه‌جانبه تعیین و به محل اعزام کرد. نتیجه تحقیقات این هیات در گزارشی به رئیس جمهور و مردم ارائه خواهد شد.

صدور دستور ویژه سردار رادان برای بررسی حادثه لاهیجان

فراجا طی اطلاعیه ای اعلام کرد: در پی حادثه فوت فردی مذکر در پاسگاه روستای "ناصر کیاده" از توابع شهرستان لاهیجان؛ فرمانده کل انتظامی کشور دستور ویژه رسیدگی به موضوع را صادر کرده که به قید فوریت تیم تخصصی بازرسی کل فراجا از هفتاد و دو ساعت گذشته در محل حادثه استقرار یافتند.

همچنین برابر دستور اکیدِ سردار رادان تمامی متهمانِ حادثه تحتِ بازجویی و تحقیق هستند.

در پایان این اطلاعیه آمده که پلیس به‌هیچ عنوان از خطاهایِ این‌چنین چشم‌پوشی نکرده، با متخلفینِ احتمالی برخورد و نتیجه اقداماتِ تکمیلی به اطلاعِ عموم خواهد رسید.

اطلاعیهٔ جدید فراجا درباره حادثه لاهیجان

فراجا صبح روز جمعه ۹ شهریور با انتشار اطلاعیه ای جزئیات جدیدی در این زمینه عنوان کرد که متن آن را در ادامه می خوانید:

یک مرداد در روستایِ ناصرکیاده از توابع لاهیجان خبر درگیری توسط اهالی محلی گزارش می‌شود. بنابر اظهاراتِ امدادخواهان، منشأ درگیری مرحوم میرموسوی بوده و خودروی متوفی کاملا تخریب و در آتش می‌سوزد.

این موضوع باعث رعب و وحشت اهالی محل شده و پلیس تمامی عاملان حادثه از جمله مرحوم میرموسوی را بازداشت می‌کند. متوفی در پاسگاه انتظامی شروع به فحاشی و استنکاف از دستورات عوامل انتظامی و درگیری با مأموران نموده که این روند تا حضور در بازداشتگاه ادامه می‌یابد.

به دلیل هیجان ناشی از اصطکاک صورت گرفته میان مرحوم میرموسوی و عوامل انتظامی و عدمِ کنترلِ خشم و احساسات از طرف برخی کارکنان و بی‌اعتنایی به وضعیت متهم این اتفاق رخ می‌دهد. علت فوت باتوجه به اتفاقاتِ قبل از حضور پلیس و شرایط جسمی و روحی متوفی، توسط پزشکی قانونی در حال بررسی است.

پیش از این مرحوم چندین مورد سابقهٔ شرارت و درگیری داشته و در سال ۱۳۹۹ نیز در اجرای حکمِ جلب، با پلیس درگیر و به ۹ ماه حبس محکوم می‌شود.

رفتارِ رخ‌داده توسط برخی از عوامل انتظامی بر خلاف مشی حرفه‌ای پلیس بوده و به‌هیچ وجه قابل قبول نیست. بدین جهت افرادِ فوق در اختیار مرجع قضایی قرار گرفتند.

روز گذشته نیز رئیس بازرسی کل فراجا در موقعیت حاضر و براساس جمع بندی گزارشات بازرسان، با دستور سردار رادان، فرماندهِ پاسگاه عزل و سایر عوامل دخیل معلق از خدمت شدند. همچنین در صورت تأییدِ سهل انگاری و عدم توجه دیگر مدیران انتظامی؛ تنبیهات انضباطی متناسب اجرا خواهد شد.

در پایان به خانواده مرحوم میرموسوی تسلیت عرض کرده و استیفایِ حقوق ایشان را وظیفه ایمانی و اخلاقی پلیس می‌دانیم.

کد خبرنگار: ۱۵
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید

    *** ***