شاید برای شما هم این سوال پیش آمده باشد که شکر قهوه ای بهتر از شکر سفید است یا خیر؟

آیا شکر قهوه‌ای از شکر سفید بهتر است؟

به گزارش سلام نو به نقل از ایسنا، یک دکترای تخصصی بهداشت می‌گوید خانواده‌ها از شکر دارای علامت استاندارد استفاده کنند.

الهه عسکری بیان کرد: بسیاری از مردم ترجیح می‌دهند به جای شکر سفید از شکر قهوه‌ای استفاده کنند زیرا این شکر طبیعی‌تر است.

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی لرستان اظهار کرد: عدم حذف ملاس در تولید شکر قهوه‌ای باعث می‌شود محصول نهایی حاوی پلی فنول‌ها، آنتی‌اکسیدان‌ها و مواد معدنی مثل کلسیم، آهن، پتاسیم، سدیم، منیزیم، منگنز، روی، مس و فسفر بیشتری نسبت به شکر سفید باشد.

وی افزود: در واقع چون این نوع شکر تصفیه نشده‌است در ترکیب خود دارای تنوع وسیعی از عناصر غیر ضروری و نیز فلزات سنگینی نظیر سرب و کادمیوم است که برای انسان مضر هستند.

عسکری اضافه کرد: علیرغم اینکه شکر قهوه‌ای یک محصول طبیعی و سالم به نظر می‌رسد ولی وجود عناصر شیمیایی مختلف و ناخالصی‌ها آن را به طور بالقوه ناسالم می‌کنند.

این دکترای تخصصی بهداشت گفت: عدم استانداردسازی و کنترل کیفی شکر قهوه‌ای خطر آلودگی آن را افزایش می‌دهد بنابراین مصرف طولانی مدت آن توصیه نمی‌شود.

وی ادامه داد: برای سفید کردن شکر ممکن است ترکیب شیمیایی گوگردی بنام بلانکیت (سدیم دی تیونیت) به آن اضافه کنند که استفاده طولانی مدت و بالاتر از مقادیر استاندارد (۱۰ میلی‌گرم در هر کیلوگرم) آن باعث آسیب به معده و پرزهای روده شده و می‌تواند باعث ایجاد سرطان دستگاه گوارش شود.

عسکری خاطرنشان کرد: همچنین در شرایط اسیدی و یا پس از حرارت دادن ممکن است دی اکسید گوگرد آزاد کند که به عنوان محرک تنفسی در انسان شناخته شده‌ است.

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی لرستان تصریح کرد: این ترکیبات گوگردی باعث کاهش محتوای تیامین (ویتامین ب۱) در غذا می‌شوند.

وی گفت: بلانکیت در دوزهای بالای غذایی می‌تواند باعث سوء تغذیه مادر و تخریب تیامین شده و سبب تاخیر در رشد جنین شود؛ بنابراین توصیه می‌شود از شکر دارای علامت استاندارد استفاده کنید.

کد خبرنگار: ۱۵
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید

    ***