مدیرکل امور آزمایشگاهی سازمان پزشکی قانونی گفت: مسمومیت‌های الکلی در ۵ماهه اول سال ۱۴۰۲ جمعاً ۳۹۲ فوتی بوده است که این آمار در ۵ماهه نخست امسال به ۲۲۹ نفر رسیده است.

آمار فوتی‌های مشروبات الکلی به ۲۲۹ نفر رسید
به گزارش سلام نو به نقل از فارس، مدیرکل امور آزمایشگاهی سازمان پزشکی قانونی آخرین آمارها درخصوص مرگ مصرف کنندگان مشروبات الکلی در کشور را تشریح کرد.

در آستانه آغاز هفته مسمومیت‌ها، نشست خبری با موضوع مسمومیت‌ها و الکل با حضور محمدعلی توکلی مدیرکل امور آزمایشگاهی و مریم اخگری رئیس کنترل کیفی آزمایشگاه‌ها با حضور خبرنگاران عصر امروز در محل سازمان پزشکی قانونی آغاز شد.

محمدعلی توکلی مدیرکل امور آزمایشگاهی سازمان پزشکی قانونی درباره آمار مسمومیت‌های الکلی گفت: مسمومیت‌های الکلی در ۵ماهه اول سال ۱۴۰۲ جمعاً ۳۹۲ فوتی بوده است که این آمار در ۵ماهه نخست امسال به ۲۲۹ نفر رسیده است که در این حوزه ما شاهد کاهش ۴۱.۶درصد بوده‌ایم.

مدیرکل امور آزمایشگاهی سازمان پزشکی قانونی عنوان کرد: تعداد ۹۵ مورد صرفاً به دلیل مصرف متانول بوده که در سال گذشته ۲۴۸ مورد بوده و امسال نسبت به سال گذشته با کاهش ۶۱ درصدی روبرو بوده‌ایم.

وی افزود: آمار فوتی‌های مشروبات الکی حاوی متانول در پایان شهریورماه و مهرماه هنوز اعلام نشده و پس از جمع‌بندی اعلام خواهد شد و شامل این آمار نیست.

کاهش آمار مسمومیت با متانول در کشور

وی عنوان کرد: مسمومیت با متانول در سال جاری ۹۵ نفر بوده که به نسبت ۵ماهه سال گذشته که این میزان ۲۴۸ نفر بود شاهد کاهش ۶۱/۷ درصدی بوده‌ایم.

مدیرکل امور آزمایشگاهی سازمان پزشکی قانونی ادامه داد: در طی ۵ماهه امسال ۲۱۵ مورد مرگ ناشی از منوکسید کربن را داشته‌ایم و با توجه به آغاز فصل سرما نسبت به مسمومیت این نوع گاز هشدارها را اعلام کرده‌ایم.

وی یادآور شد: در مدت ۵ماهه ۱۰۶۲ مسمومیت با سموم داشتیم که منجر به مرگ شده است و از این نوع ماده‌ها میوان به قرص برنج و سموم کشاورزی اشاره کرد.

توکلی اضافه کرد: همچنین فوت ناشی از مسمومیت با دارو ۱۸۲۳ مورد بوده است و ۴۵۶ مورد مرگ با داروی مخدر و محرک بوده است که متادون بیشترین مسمومیت را در پی داشته است.

گاز منوکسید کربن کشنده‌ای خاموش

مریم اخگری رئیس کنترل کیفی آزمایشگاهی سازمان پزشکی قانونی کشور گفت: در هفته پیشگیری از مسمومیت قرار داریم، مسمومیت بیشتر در کمین افرادی است که در سنین خاص هستند به‌ویژه سالمندان و کودکان هستند.

وی افزود: مسمومیت عارضه‌ای است که در اثر ورود موادی به بدن ایجاد می‌شود. به‌طورکلی در مسمومیت حاد سم یا دارو به مقادیر زیاد وارد بدن می‌شود.

اخگری ادامه داد: در مسمومیت‌های شغلی، فرد مواجه اندک‌اندک با مواد دارد و افراد به‌صورت مزمن دچار مسمومیت می‌شوند.

وی اضافه کرد: مسمومیت اتفاقی در کودکان بیشتر اتفاق می‌افتد، بنابراین کودکان نباید در مواجه با مواد شیمیایی و دارو قرار بگیرند. اگر بیماری در منزل وجود دارد هیچ‌وقت دارو را از ظرف اصلی خود خارج نکنند مواد شوینده در ظروف اصلی باشند. پرونده‌های بسیاری به ما ارجاع داده شده است که فردی در خانه دارو مصرف می‌کردند و کودکان آنها را استفاده کرد و باعث مسمومیت منجر به فوت شده است‌.

رئیس کنترل کیفی آزمایشگاهی سازمان پزشکی قانونی به مسمومیت‌های ناشی از گاز منوکسید کربن اشاره کرد و گفت: در فصل سرما این مسمومیت بیشتر اتفاق می‌افتد، گاز منوکسید کربن کشنده خاموش است، این گاز ممکن است بوی خاصی نداشته باشد اما علائمی مانند سردرد و حالت تهوع را به همراه دارد.

وی اضافه کرد: مردم در زمان استفاده وسایل گرمایشی باید حتماً مراقب‌های لازم را انجام دهند.

رئیس کنترل کیفی آزمایشگاهی سازمان پزشکی قانونی تأکید کرد: از قراردادن لوله‌بخاری در تشت آب باید خودداری شود. مسمومیت با گاز منوکسید کربن مسمومیت اتفاقی است که گاهی اوقات موجب مسمومیت دسته‌جمعی و خانوادگی می‌شود.

وی به مسمومیت‌های عمدی نیز اشاره کرد و گفت: مسمومیت عمدی به دلیل خودکشی یا دگر کشی اتفاق می‌افتد مسمومیت غذایی نیز گاهی اتفاق می‌افتد که استفاده از کنسرو نجوشیده از مهم‌ترین مسمومیت غذایی به شمار می‌رود.

وی عنوان کرد: مسمومیت با قارچ سمی نیز از انواع مسمومیت غذایی است و هم‌وطنان باید از قارچ‌های خوراکی بسته‌بندی شده استفاده کنند.

وی همچنین درباره مسمومیت‌های دارویی نیز ابراز کرد: این نوع شایع‌ترین مسمومیت‌ها است. همچنین مسمومیت با دفع آفات نیز از شایع‌ترین آن مسمومیت با قرص برنج است. در بسیاری از استان‌ها باتوجه‌به کشت برنج هم‌وطنان توجه داشته باشند به‌هیچ‌وجه از قرص‌های فسفید آلومینیوم و روی استفاده نکنند و از قرص‌های کم‌خطرتر مانند قرص سیر استفاده کنند.

اخگری درباره مسمومیت با دارو و مواد مخدر خاطرنشان کرد: مردم توجه داشته باشند هر نوع ماده یا دارو که به ما پیشنهاد می‌شوند ممکن است برای ما خطرآفرین و مرگ‌آور باشند از جمله داروهای روان‌گردان. از این رو باید از مصرف این نوع داروها خودداری شود.

وی درباره مسمومیت با مشروبات الکلی هم عنوان کرد: وقتی کرونا آغاز شد به دلیل محدودیت استفاده ازالکل اتیلیک از الکل متیلیک استفاده شد. اما در حال حاضر از شیشه‌های مشروب الکلی با مارک‌های جذاب برای مشروبات تقلبی استفاده می‌شود و فرد وقتی به حالت کوری و مرگ می‌رسد به مرکز درمانی مراجعه می‌کند.

وی افزود: عوارض مشروبات تقلبی حاوی متانول بافاصله زمانی ۶ تا ۸ ساعت بعد از مصرف در بدن ایجاد می‌شود که در اثر آن فرد دچار دوبینی و تاری دید می‌شود و در نهایت منجر به کوری و مرگ می‌شود.

ماجرای کپسول‌های لاغری با طعم روانگردان

رئیس کنترل کیفی آزمایشگاه‌های سازمان پزشکی قانونی کشور درباره عوارض داروهایی که به قصد لاغری در اختیار مردم قرار می‌گیرد، اظهار کرد: در یک مورد پلیس داروهای لاغری را به آزمایشگاه‌های سازمان ارجاع داده شد که در داخل این کپسول‌ها علاوه بر آویشن، مواد روانگردان شیشه وجود داشت و این‌ ماده به علت کاهش اشتهای شدیدی که ایجاد ‌می کرد ممکن است نتایج اثربخشی نیز داشته باشد که بسیار خطرناک هستند.

کد خبرنگار: ۱۳
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید

    ***