سرگئی ریابکوف معاون وزیر امور خارجه روسیه خاطرنشان کرد که در حال حاضر روابط مسکو و واشنگتن در پایین‌ترین سطح خود نسبت به ادوار گذشته قرار دارد، بنابراین نباید احتمال درگیری مستقیم آمریکا و روسیه را دست‌کم گرفت.

ریابکوف: نباید احتمال درگیری مستقیم آمریکا و روسیه را دست‌کم گرفت

به گزارش سلام نو به نقل از ایرنا، ریابکوف در مصاحبه با روزنامه «پولیتیک» صربستان، به تداوم تلاش های پایان ناپذیر واشنگتن برای محک قدرت روسیه در زمینه های مختلف اشاره و تاکید کرد که روسیه تاکنون صبر زیادی از خود نشان داده است.

این دیپلمات ارشد روسیه تصریح کرد: ما به خوبی می دانیم که مخالفان ما در مورد خطوط قرمز روسیه چگونه گمانه زنی می کنند و از این موضوع که چگونه آن ها برای جلب رضایت کی یف و سوق دادن پیمان آتلانتیک شمالی(ناتو) به ایجاد درگیری مستقیم با روسیه تلاش می کنند، کاملا آگاه هستیم.

دکترین هسته ای روسیه
ریابکوف در ارتباط با دکترین هسته ای روسیه گفت: امیدواریم واشنگتن، اعضای ناتو و مقامات بروکسل سیگنال های مربوط به تغییر دکترین روسیه و پیام بازدارندگی آن را بشنوند؛ اگرچه که هنوز هم نیاز به انجام اصلاحات است.
وی خاطرنشان کرد که بازدارندگی دکترین هسته ای روسیه به طور کامل کارآمد نیست و همچنان نیاز به تغییر دارد. این تغییرات و همچنین اصلاح سیاست های مسکو بر اساس تجارب به دست آمده در طول عملیات ویژه نظامی روسیه در اوکراین و همچنین به دنبال حمایت های بی رویه ی کشورهای غربی از کی یف اعمال خواهند شد.

معاون وزیر امور خارجه روسیه افزود: ما خواهان جنگی بزرگ نیستیم، اما در عین حال به کسی اجازه تجاوز به منافع امنیتی روسیه و حقوق مردم کشورمان را نخواهیم داد.

ولادیمیر پوتین رئیس جمهوری روسیه در ۲۵ سپتامبر (چهارم مهرماه) در نشست دائم شورای امنیت روسیه پارامترهای تعدیل و اصلاح دکترین هسته ای روسیه را اعلام کرد. به گفته رئیس‌جمهوری روسیه، گستره کشورها و اتحادهای نظامی که بازدارندگی هسته ای روسیه برای آنها اعمال خواهد شد، گسترش یافته است.

آیا در سال ۲۰۲۴ بریکس عضو جدیدی خواهد داشت؟

ریابکوف در ارتباط با پذیرش اعضای جدید در بریکس خاطرنشان کرد: از آن جایی که از آغاز سال ۲۰۲۴ تاکنون این ائتلاف دوبار گسترش را تجربه کرده است، در حال حاضر دیگر هیچ صحبتی در مورد پذیرش کشورهای جدید در انجمن بریکس به طور کامل و رسمی وجود ندارد، چرا که پذیرش اعضای جدید و در عین حال توجه به موثر بودن فعالیت های آن ها در بریکس کار آسانی نیست.

وی در همین ارتباط تاکید کرد که ما از حضور رجب طیب اردوغان رئیس جمهوری ترکیه برای شرکت در نشست اعضای بریکس در کازارن روسیه استقبال می کنیم و از تمایل آنکارا برای پیوستن به این انجمن حمایت می کنیم و به آن احترام می گذاریم.

این دیپلمات روس افزود: ما به تلاش های خود برای گفت و گو با مقامات ارشد ترکیه در راستای بررسی شرایط پیوستن این کشور به بریکس ادامه خواهیم داد.

 بریکس یک انجمن میان دولتی است که نام آن از اختصار پنج کشور اصلی عضو آن (برزیل-روسیه-هند-چین و آفریقای جنوبی) گرفته شده است. این انجمن در سال ۲۰۰۶ ایجاد شد. روسیه در اول ژانویه ۲۰۲۴ ریاست این انجمن را بر عهده گرفت.

علاوه بر اعضای اصلی و بنیانگذار، اکنون مصر، اتیوپی، ایران، امارات متحده عربی و عربستان سعودی نیز به عضویت این انجمن درآمده اند.

اجلاس بریکس با حضور سران کشورها از ۲۲ تا ۲۴ اکتبر (سوم تا پنجم آبان ماه) در کازان روسیه در حال برگزاری است. این اولین بار است که اعضای اصلی و سران کشورهای جدید عضو بریکس در این اجلاس به طور هم زمان حضور دارند.

کد خبرنگار: ۲۰
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید

    ***