رئیس جمهور روسیه طی اظهاراتی تاکید کرد که گسترش استفاده از ارزهای ملی در تسویه حساب‌های تجاری بین اعضای بریکس، یک ضرورت استراتژیک است.

تاکید پوتین بر ضرورت دلارزدایی در بریکس

به گزارش سلام نو به نقل از تسنیم از راشاتودی، ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه، طی اظهاراتی تاکید کرد که گسترش استفاده از ارزهای ملی در تسویه حساب‌های تجاری بین اعضای بریکس، یک ضرورت استراتژیک است و فاصله گرفتن از دلار آمریکا، استقلال مالی این کشورها را تقویت و ریسک‌های ژئوپلیتیک را کاهش خواهد داد.

روسیه در حال حاضر شانزدهمین اجلاس سالانه بریکس را در شهر کازان برگزار می‌کند. این گروه شامل برزیل، روسیه، هند، چین و آفریقای جنوبی، و همچنین اعضای جدید یعنی ایران، مصر، اتیوپی و امارات متحده عربی است که در ژانویه به آن پیوستند.

پوتین روز سه‌شنبه در دیدار با دیلما روسف، رئیس بانک توسعه جدید بریکس، تاکید کرد که استفاده از ارزهای ملی به جای دلار یا یورو "در شرایط کنونی جهان، به سیاست‌زدایی توسعه اقتصادی تا حد ممکن کمک می‌کند".

بر اساس این گزارش، کمپین تحریم‌های بی‌سابقه علیه مسکو به رهبری آمریکا به دلیل جنگ اوکراین، روسیه و سایر اعضای بریکس را مجبور کرده است تا راه‌های جایگزینی برای ادامه تجارت پیدا کنند.

بانک‌های برتر روسیه در سال 2022 به عنوان بخشی از این محدودیت‌ها، از دسترسی به سیستم پرداخت بین‌المللی سوئیفت مستقیماً محروم شدند.

ماه گذشته، پوتین گفت که روسیه در حال حاضر به طور فعال در حال تغییر به استفاده از ارزهای ملی در تجارت بین‌المللی با شرکای بریکس خود است و اعضای این گروه در حال توسعه مشترک یک چارچوب پرداخت و تسویه برای استفاده در تجارت هستند.

در ماه اوت، میخائیل میشوستین، نخست‌وزیر روسیه، اعلام کرد که بیش از 95 درصد تسویه حساب‌های متقابل بین روسیه و چین، بزرگترین شریک تجاری خود، با استفاده از روبل یا یوان انجام می‌شود.

انتهای پیام

کد خبرنگار: ۱۳
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید

    ***