امسال در استان مرکزی نسبت به سال ۱۴۰۰ بیش از ۴۰۰ درصد رشد در تولید گندم داشتیم و نسبت به سال گذشته، ۷۵ درصد رشد داشته‌ایم. در تولیدات دیگری مثل باغداری، پسته کاری، تولید انار و گوشت قرمز و سفید نیز رشد خوبی داشته‌ایم.

ذخیره نیاز یک سال گندم کشور

مجری طرح گندم کشور گفت: سیلوهای کشور، گندم مورد نیاز کشور را برای یکسال آینده، ذخیره کرده‌اند.

به گزارش سلام نو سهراب سهرابی، سوم آبان ماه در آیین شکرگزاری و جشن رکوردشکنی تولید گندم استان مرکزی اظهار کرد: نقش گندم در امنیت غذایی دنیا حدود ۲۰ درصد و در کشور ما حدود ۴۰ درصد است.

وی با بیان اینکه گندم سازگارترین محصول دنیاست گفت: اولین گندم‌ها از ایران به دنیا انتقال یافته است. گندم تنها ۱۰ درصد آب ایران را مصرف می‌کند ولی ۴۰ تا ۴۵ درصد غذای کشور را تامین می‌کند.

سهرابی با بیان اینکه استان مرکزی با ۵۰۰ هزار تن تولید جزو استان‌های موفق در کشور بوده است افزود: استان مرکزی رتبه چهارم رشد تولید و خرید تضمینی گندم کشور را کسب کرده است.

وی با بیان اینکه بیشترین تولید گندم در دیمزارهای کشور انجام شده است تصریح کرد: طی سه سال گذشته از ۷ میلیون تن واردات گندم به صفر رسیده‌ایم که منجر به کاهش قیمت جهانی گندم نیز شده است.

سهرابی با بیان اینکه در مصرف کودهای شیمیایی، توسعه روش‌های نوین آبیاری و کشت‌های مکانیزه، روند رو به رشدی داشته‌ایم گفت: به کمک نمایندگان مجلس، قانون خرید تضمینی گندم اصلاح شد و رشد قابل توجهی در قیمت خرید تضمینی گندم کشور داشتیم.

مجری طرح گندم کشور تصریح کرد: طی یکسال گذشته بیش از ۱۱ میلیون تن گندم از کشاورزان کشور به ارزش ۲۱۱ همت خریداری شده است. تاکنون ۱۸۶ همت از پول کشاورزانی که گندم خود را به مراکز دولتی خرید تضمینی تحویل داده‌اند، پرداخت شده و مابقی مطالبات گندمکاران تا چند روز آینده پرداخت خواهد شد.

وی با اشاره به هدفگذاری خودکفایی ۱۰۵ درصدی تولید گندم تا پایان برنامه هفتم توسعه گفت: تمام سیلوها گندم مورد نیاز کشور برای یکسال آینده را ذخیره کرده‌اند.

مجری طرح گندم کشور تصریح کرد: برای پایداری تولید گندم نیاز به تناوب در اقلیم‌های مختلف کشور داریم.

مسئله مطالبات مالی گندمکاران توسط مسئولین عالی کشور حل شود

فرزاد مخلص الائمه، استاندار مرکزی نیز اظهار کرد: امسال افتخارات جدیدی در استان مرکزی کسب شد و در فهرست استان‌هایی قرار گرفتیم که بیشترین تولید گندم را در کشور داشتیم.

وی افزود: امسال در استان مرکزی نسبت به سال ۱۴۰۰ بیش از ۴۰۰ درصد رشد در تولید گندم داشتیم و نسبت به سال گذشته، ۷۵ درصد رشد داشته‌ایم. در تولیدات دیگری مثل باغداری، پسته کاری، تولید انار و گوشت قرمز و سفید نیز رشد خوبی داشته‌ایم.

مخلص الائمه تصریح کرد: استان مرکزی ۱.۸ درصد از جمعیت و مساحت کشور را در اختیار دارد ولی هم نیاز خود و هم تقاضای استان‌های همجوار را تامین می‌کند.

وی ادامه داد: کار ویژه دیگری که تحت عنوان انقلاب در حوزه تغذیه کشور نامگذاری شده است بحث آرد و نان کامل است و بالغ بر ۹۰ نانوایی در استان مرکزی از آرد کامل استفاده می‌کنند که آرد آنها در تنها کارخانه آرد کامل کشور در شهرستان آشتیان تولید می‌شود.

استاندار مرکزی اظهار کرد: در قیمت گذاری اخیر برای نان، یک امتیاز کوچکی برای نانوایی‌های این طرح در نظر گرفتیم. نهضت نان کامل از استان مرکزی آغاز شده و در سطح کشور پیشروی کرده است.

وی با تاکید بر ضرورت کارهای ویژه در راستای بهره وری گفت: در طرح تحول دولت نیز موضوع بهره‌وری با صراحت بیان شده است.

استاندار مرکزی با بیان اینکه مسئله مطالبات مالی گندمکاران در سطح استان قابل حل نیست افزود: این موضوع بایستی توسط مسئولین عالی کشور حل شود. از نماینده مردم اراک می‌خواهم که در کمیسیون تلفیق بودجه، پیش‌بینی‌ دقیق برآوردها را داشته باشند تا سال بعد با این مشکل‌ها مواجه نشویم.

وی با اشاره به بحث کیفیت پایین نان در استان مرکزی تصریح کرد: در بحث آموزش نانوایان اقداماتی در استان انجام شده است. همچنین بحث افزایش کیفیت گندم نیز باید مورد توجه قرار گیرد.

مخلص الائمه افزود: گلوتن موجود در گندم تولیدی استان کم است و با پیگیری‌هایی که انجام شد، مقرر شد گندم مرغوبی را به سیلوی استان وارد کنیم و آرد مورد استفاده توسط نانوایی‌های استان با استفاده از گندم‌های با کیفیت‌تر تولید شود.

وی با بیان اینکه نان کامل، جزو نان‌های با کیفیت است گفت: به مردم توصیه می‌کنیم تا از نان کامل‌ استفاده کنند.

استاندار مرکزی اضافه کرد: نرخ بیکاری استان مرکزی به ۴.۸ درصد رسیده است که کمترین نرخ بیکاری در تاریخ نظام آمار و برنامه‌ریزی کشور است. بخش‌کشاورزی و روستایی در سبد اشتغال استان تاثیرگذاری ویژه‌ای داشته‌اند.

علی صفری، رئیس جهاد کشاورزی استان مرکزی نیز اظهار کرد: بیش از ۵۰۰ هزار تن گندم در سال زراعی گذشته در استان مرکزی تولید شد که رکورد تولید گندم در استان مرکزی محسوب می‌شود.

وی با بیان اینکه سه برابر نیاز استان مرکزی، گندم در استان تولید شده است گفت: در سال زراعی گذشته بیش از ۴۴۰ هزار تن گندم از کشاورزان استان مرکزی خریداری شده است.

رئیس جهاد کشاورزی استان مرکزی افزود: شهرستان شازند با ۱۱۸ هزار تن، رتبه اول تولید گندم را در استان مرکزی به خود اختصاص داد و شهرستان ساوه با ۶۸ هزار تن و شهرستان فراهان با ۵۷ هزار تن رتبه‌های بعدی در تولید گندم را به خود اختصاص دادند.

صفری با اشاره به رشد ۵ برابری خرید گندم از کشاورزان شهرستان اراک نسبت به سال گذشته تصریح کرد: به ترتیب در شهرستان‌های اراک، محلات و زرندیه بیشترین خرید از کشاورزان انجام شده است.

انتهای پیام

کد خبرنگار: ۲۰
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید

    ***