علا درباره واکنش محمد خاتمی به حضور او در انتخابات گفت: بعد از اعلام تایید صلاحیت من آقای خاتمی را دیدم و ایشان بسیار خوشحال شدند و تاکید کردند که حتما در عرصه حاضر باشم.

سلام نو – سرویس سیاسی: انتخابات مجلس نزدیک است و اصلاح‌طلبان با وجود عدم ارائه فهرست از سوی شورای عالی سیاستگذاری اصلاح‌طلبان و رد صلاحیت گسترده خود در نهایت دو فهرست جدی حزبی برای انتخابات پیش رو ارائه کردند؛ یکی فهرست کارگزاران و دیگری فهرست هشت حزب اصلاح‌طلب.

یکی از نام‌های مشترک این دو فهرست که در اوایل هر دو فهرست و البته فهرست پیشنهادی علی مطهری قرار دارد افشین علا است. چهره‌ای که بیش‌تر با شعر و ادبیات و هنر شناخته می‌شود.

افشین علا با اینکه از دنیای ادبیات و هنر است، اما با سیاست هم بیگانه نیست. او دانش آموخته علوم سیاسی از دانشگاه تهران است و از پس وقایع سال 88 به شکلی جدی‌تر وارد سیاست شد، ورودی که با هم‌نشینی با نیروهای اصلاح‌طلب همراه بود.

او حالا پس از یک دوره رد صلاحیت در انتخابات مجلس و یک دوره علی البدل بودن در شورای شهر به عنوان یکی از چهره‌های شاخص اصلاح‌طلب در یکی از سخت‌ترین دوره‌های انتخابات نامزد شده وراهی بسیار پر پیچ و خم در پیش رو دارد.

افشین علا در گفت‌وگو با سلام نو با اشاره دریچه ورود جدی خود به سیاست گفت: من بعد از وقایع 88 که معادلات سیاسی در کشور متحول شد و تلخی‌هایی رخ داد که هنوز ادامه دارد احساس کردم علاقه سیاسی که همیشه داشتم را باید جدی‌تر پی بگیرم و از همان سال حضور جدی‌تر حضور در فضای سیاسی را پی‌گرفتم.

او ادامه داد: نقشی که من به عنوان یک شاعر، منتقد و کنشگر اجتماعی ایفا کردم اصرار بر اصول نظام، وفاق ملی، اتحاد و دفاع از کسانی بود که به آن‌ها جفا شده، رویکردی که حفظ آن سخت بود.

این فعال اجتماعی با اشاره به حضور خود در انتخابات‌های پیشین گفت: با همین رویکرد بود که من تقریبا در تمام انتخابات‌ها نامزد شدم و در ادامه آن در انتخابات مجلس رد صلاحیت شدم. بعد از آن رد صلاحیت بود که رهبر انقلاب نوشتند من هرگز این عدم التزام را قبول ندارم و شما شاعر انقلاب هستید، اما متاسفانه شورای نگهبان من را به دلیل نزدیکی به اصلاحات رد صلاحیت کرد.

علا با تاکید بر اینکه با این وجود از عرصه سیاست قهر نکرد، گفت: با این وجود قهر نکردم و شهر به شهر رفتم و برای نامزدهای مورد نظر اصلاحات تبلیغ کردم. بعد از انتخابات مجلس در انتخابات شورای شهر شرکت کردم و با وجود تمایل رهبر اصلاحات به حضور من در لیست نهایی با نظر شورای عالی سیاستگذاری از حضور در لیست باز ماندم و به خاطر انسجام اصلاحات از انتخابات انصراف دادم.

او با اشاره به دلایل خود برای حضور در این دوره از انتخابات مجلس گفت: این دوره اوضاع بسیار سخت‌تر شده است به گونه‌ای که دوستان و اطرافیان من تاکید داشتند به علت حجم نارضایتی‌ها از انتخابات کنار بکشم، اما این سختی‌ها انگیزه من را افزایش داد چون هنرمندی در عرصه سیاست این است که در برهه‌های سخت و دشوار حاضر باشیم، نه این که صرفا بر موج افکار عمومی سوار شویم و به خاطر گلایه و ناراحتی آن‌ها خود را مطرح کنیم یا قهر کنیم.

این فعال سیاسی ادامه داد: وظیفه ما روشن نگه داشتن مشعل امید و ایجاد روزنه‌های تازه برای امید است. ما باید از آبرو و حیثیت خود خرج کنیم تا به مردم یادآور شویم با وجود امید اندک هنوز هم نباید با صندوق رای قهر کرد. بنابراین من به میدان آمدم و خوشبختانه آن بخش از بدنه اصلاحات که اهل تعامل سیاسی است و ابایی ندارد که بار دیگر توسط مردم آزموده شود و میزان محبوبیتش به رای گذاشته شود به میدان آمد.

این نامزد انتخابات مجلس شورای اسلامی با تمجید از عملکرد حزب کارگزاران گفت: به نظر من در این میان حزب کارگزاران سازندگی با یک رویکرد تخصصی به مسئولیت خود عمل و با بیانیه خود به تمام دل‌چرکینی‌ها اذعان کرد و با دلایلی محکم و منطقی به چرایی حضور در انتخابات اشاره کرد و در این راستا فهرستی محکم ارائه کرد که لطف کردند من را هم در آن قرار دادند.

او با اشاره به فهرستی که علی مطهری منتشر کرد افزود: از سوی دیگر لیست آقای علی مطهری هم منتشر شد و با وجود تمام بی‌مهری‌ها ثابت کرد تا چه اندازه دلسوز نظام و این آب و خاک و با اعلام فهرست مورد نظر خود وظیفه خود را انجام داد.

علا در پاسخ به این پرسش که برای حضور در فهرستی رایزنی کرد یا خیر گفت: نه. من ثبت نام کردم و بعد از ثبت نامم و دوستان پس از آن تماس گرفتند و خواستند که در فهرست یا ائتلاف آن‌ها باشم.

او در پاسخ به این پرسش که آیا تعهد خاصی برای حضور در این فهرست‌ها داده یا خیر گفت: تعهدی که بخواهند به نظر حزبی آن‌ها پایبند باشیم خیر. در این دوره احزاب اصلاح‌طلب به نظرم بسیار مسئولانه عمل کردند و میثاق‌هایی که بستند در جهت ارتقای مجلس است نه صرفا فکر کردن به جبهه اصلاحات، هرچند که این میثاق برای وفاداری به جریان اصلاحات هم هست ولی دغدغه معیشت مردم و فضای باز سیاسی بر صدر تمام این میثاق‌ها است. نکته دیگر آن است که احزاب اصلاح‌طلب برای تبلیغات هزینه‌های کلان اقتصادی در نظر ندارند.

علا در انتها درباره واکنش محمد خاتمی به حضور او در انتخابات گفت: بعد از اعلام تایید صلاحیت من آقای خاتمی را دیدم و ایشان بسیار خوشحال شدند و تاکید کردند که حتما در عرصه حاضر باشم.

کد خبرنگار: ۱
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

پربازدید

پربحث

اخبار عجیب

آخرین اخبار

لینک‌های مفید

***