احمد حکیمی‌پور، عضو سابق شورای شهر و دبیرکل حزب اراده ملت در گفت‌وگو با سلام نو اظهار کرد:اگر اصلاح‌طلبان به جای دو لیست یک لیست داشتند و کارگزاران با دیگر احزاب اصلاح‌طلب به وحدت می‌رسید آن وقت شاید می‌شد شانس اندکی برای لیست اصلاحات قائل شد.

سلام نو – سرویس سیاسی: لیست کارگزاران در کنار لیست هشت حزب اصلاح‌طلب دو لیست اصلی احزاب اصلاح‌طلبی خواهند بود که با سرلیستی مجید انصاری به دنبال رقابت با لشکر اصولگرایان هستند.

در برابر نه لیست جدی اصولگرایان در روزهای گذشته اصلاح‌طلبان همین دو لیست را هم با دشواری بسیار و توسل به چهره‌های دست سوم و چهارم خود بستند.

اما آیا اصلاح‌طلبان شانس پیروزی در رقابتی چنین نابرابر را دارند؟ احمد حکیمی‌پور، فعال سیاسی اصلاح‌طلب و عضو پیشین شورای شهر تهران در گفت‌وگو با سلام نو این شانس را بسیار اندک ارزیابی می‌کند.

او با تاکید بر اینکه شاید چند چهره اصلاح‌طلب بتوانند وارد مجلس شوند گفت: آن کسی که وارد عرصه رقابت می‌شود به امید پیروزی وارد رقابت می‌شود و لیست اصلاح‌طلبان هم به قصد رقابت و موفقیت ارائه شده، ولی فضا و رویکردی که از جامعه می‌بینیم شانس اصلاح‌طلبان پایین است، هرچند ممکن است اختلاف بین اصولگرایان شانس‌ اصلاح‌طلبانی که سبد رای مشخص و سرمایه اجتماعی قابل توجهی دارند را بالا ببرد و آنها به صورت انفرادی به مجلس بروند که این همه بستگی به وضعیت دو سه روز آخر و وحدت و عدم وحدت اصولگرایان دارد.

این فعال سیاسی اصلاح‌طلب در ادامه تاکید می‌کند که اگر اصلاح‌طلبان به جای دو لیست یک لیست داشتند و کارگزاران با دیگر احزاب اصلاح‌طلب به وحدت می‌رسید آن وقت شاید می‌شد شانس اندکی برای لیست اصلاحات قائل شد.

حکیمی‌پور در واکنش به انتقادات نسبت به خاتمی و انفعال او در ماجرای انتخابات می‌گوید: آقای خاتمی  یک شخصیت ملی، سیاسی و فرهنگی است و خودشان صاحب اختیار هستند و دیگران نمی‌توانند برای ایشان تعیین تکلیف بکنند و ایشان با همین پیش زمینه‌ها به نظر مجموعه اصلاح‌طلبان احترام گذاشتند.

او ادامه داد: آن طور که من مطلع شدم آقای خاتمی در جلسه با برخی اصلاح‌طلبان نظر کلیت جریان اصلاحات درباره عدم ارائه لیست را پذیرفتند که نشانه تعهد ایشان به خرد جمعی است. ایشان البته انتخابات را تحریم نکردند و حتما رای خواهند داد ولی از لیستی حمایت نکردند که به نظر من این حق ایشان است.

این فعال سیاسی اصلاح‌طلب درباره احتمال تغییر نظر خاتمی درباره حمایت از یک لیست خاص گفت: من در این مورد چیزی نمی‌دانم و ایشان خودشان مسئول مواضع خود هستند و هر تصمیمی بگیرند برای من محترم است.

حکیمی‌پور درباره احتمال بسته شدن فضای سیاسی پس از انتخابات مجلس و افزایش فشار به اصلاح‌طلبان گفت: فراز و فرود در سیاست ما زیاد بوده و اصلاح‌طلبان با چنین شرایطی بیگانه نیستند و این انتخابات هم پایان کنش سیاسی آن‌ها نیست و اصلاح‌طلبان و احزاب اصلاح‌طلب هر کدام تصمیمی گرفتند. فضای آینده سیاست هر چه باشد نمی‌تواند سیاست را در ایران تعطیل کند.

او با تاکید بر ضرورت حزبی شدن قانون انتخابات گفت: به نظر می‌رسد هرچه قانون انتخابات حزبی‌تر شود فضا بیشتر سامان می‌گیرد چون هر چه از این فضا دورتر می‌شویم بیش از پیش شاهد آشفتگی و وهن کار انتخابات هستیم و می‌بینیم هزینه‌های یک انتخابات که قرار است به انسجام ملی کمک کند چطور به سادگی هر چه تمام‌تر بالا می‌رود و چنین هدفی ابدا محقق نمی‌شود.

کد خبرنگار: ۱
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

پربازدید

پربحث

اخبار عجیب

آخرین اخبار

لینک‌های مفید

***