یکی از برنامه‌های مذهبی صدا و سیما که با حضور حاج محمود کریمی و مناجات خوانی و مداحی او در شبکه دو سیما پخش می‌شد این روزها حسابی جنجالی و محل بحث شده است.

سلام نو – سرویس سیاسی: این روزها به خاطر کرونا و تعطیل شدن مناسک جمعی رمضان، تلویزیون تلاش کرده تا با تریبون دادن به منبری‌ها و مداحان به نوعی این مناسک رو به خانه مردم ببرد.

یکی از این برنامه‌ها حضور حاج محمود کریمی و مناجات خوانی و مداحی او در شبکه دو سیما است، روضه‌ای که دو شب پیش حسابی جنجالی شد و حتی خود کریمی را مجبور به واکنش کرد.

کریمی در مناجات خوانی دو شب پیش خود ماجرایی از قمار و شرط بندی یک قمار باز با امام حسین در خیالش و باختن به امام و بردن کیسه برنج به هیئت عزداری نقل کرد، قصه‌ای که واکنش‌های بسیاری را در پی داشت. البته کریمی روز بعد توضیح داد که حرفی که زده قصه بوده و او گفته که قمار باز در خیال خودش با امام حسین بازی کرده.

بسیاری سخنان کریمی را بی‌سند یا ضعیف و سند دانستند. از جمله عباس روزمه که خود ظاهرا روحانی است در واکنش به سخنان کریمی نوشت:

محمود کریمی مداحی خوش صدا اما بی سواد. دیشب کنار ضریح امام رضا با نقل یک داستان من در اوردی امام حسین را قمار باز کرد و ادامه ماجرا. فقط سوالم ازش اینه چرا حضرت زهرا نرفتن منزل قمارباز جلوشو بگیرن ؟؟ آدرس نداشتن؟؟معاذالله. این همه داستان واقعی و جذاب اما توسل به چرندیات.

احمد عبداللهی نژاد، دبیر ستاد امر به معروف و نهی از منکر نیز از کریمی انتقاد کرد و در توییتی نوشت:

آقای محمود کریمی یکی از خوش صدا ترین، باوقارترین و انقلابی ترین مداحین اهل‌بیت علیهم السلام هستند، اما حکایتی را که نقل کردند سنداً و دلالهً مخدوش و باعث وهن اهل‌بیت بود و توضیح بعدی‌شان هم عذر بدتر از گناه بود.

داود حشمتی نیز توضیحات محمود کریمی را چندان قانع کننده ندانست و نوشت:

محمود کریمی گفته منظورش ازبیان روایت قماربازی با امام حسین بیان یک حکایت بود نه یک روایت دینی. درواقع قبول کرده که تخیلات بافته برای پرکردن وجهه لاتی درروضه (که علاقه زیادی داره به این سبک) اما خب نتیجه اخلاقی این حکایت چی بود؟ اینکه با امام حسین قماربازی نکنیم والا میبازیم؟

گروهی دیگر اما سوال دیگری پرسیدند و آن این که اگر به جای محمود کریمی یک غیرخودی چنین سخنانی گفته بود چه برخوردی با او می‌شد؟ آیا همین‌قدر به دیده اغماض به او نگاه می‌شد یا همین حالا در حال حساب پس دادن بود؟

مصطفی فقیهی با اشاره به این مسئله در توییتی می‌نویسد:

کاری به سند این روایت جعلی ندارم؛ اما اگر یکی جای محمود کریمی این اباطیل را می‌بافْد؛ ولو عالمی مجتهد از جبهه‌ی مقابل، با او چه می‌کردند و چه ها که لایقش نمی‌دانستند! اگر به وقت #هفت تیرکشی و رفاقت با حسن رعیت، با او برخورد می‌شد، امروز چنین «آسوده خیال» سخن نمی‌گفت.

علیرضا نقویان نیز با مقایسه مورد آقامیری و کریمی می‌نویسد:

طرف به امام رضا میگه مشروب جور کن، توبه میکنه و منبع داستان را سایت قدس انلاین منتشر می کند اما چون #آقامیری بیان کرده می شود جرم و خلع لباس و.... طرف با امام حسین قمار میکنه و داستان هیچ منبع درستی نداره ولی چون محمود کریمی گفته می شود کرامت اهل بیت و... .جالب نیست.

محمود کریمی بی‌تردید یکی از خوش‌صداترین و پرطرفدارترین مداحان چند سال اخیر ایران است و بسیار خوب و درست است که حتی با چنین سخن سستی که می‌گوید با دیده دوستی و اغماض برخورد می‌شود، اما کاش این دیده دوستی و اغماض نسبت به همه وجود داشت و استاندارد دوگانه این چنین عیان نبود!

برای مقایسه مصداقی ماجرای محمود کریمی نیاز نیست راه دوری برویم. همین چند وقت قبل شباهت یک صحنه به فیلم همسفر بهروز وثوقی و گوگوش باعث شد تا رئیس سازمان صدا و سیما از نفوذ سخن بگوید و طیف مشهور به ارزشی به سیروس مقدم بتازند، همان سیروس مقدمی که سال قبلش با اوج کار کرد و به داستان سوریه پرداخت! همان سیروس مقدم یک شبه تا مرز نفوذ رفت.

یا قبل‌تر از آن امیرحسین رستمی روی آنتن زنده حرف‌هایی درباره کرونا زد و چند پرسش مطرح کرد! علی ضیا برنامه را قطع کرده و حضور رستمی هم نصفه نیمه ماند! آن هم برای چند سوال که اتفاقا سوالات مطرح شده در سطح جامعه و ذهن مردم بود.

البته این استاندارد دو یا چند گانه فقط مختص محمود کریمی نیست. حاج منصور ارضی هم از ابتدای ماه رمضان برنامه‌های خود را درمسجد ارک را برخلاف دستورات صریح آغاز کرد. هرچند در نهایت این مراسم جمع شد ولی همه این سوال را می‌پرسند اگر به جای این مراسم، مراسم کس دیگری بود باز هم می‌توانست چند شب برگزار شود و بعد از تعطیلی هم کسی به بانی آن چیزی نگوید؟

کاش این قاعده که برخی معتقدند محمود کریمی باید نقد شود ولی از دایره انقلاب نباید به بیرون هل داده نشود شامل حال تمام چهره‌ها و مردم می‌شد تا سابقون انقلاب مثل آب خوردن از قطار انقلاب بیرون انداخته نمی‌شدند. کاش‌هایی که البته جز آرزو نشانی از آن‌ها نمی‌ماند.

کد خبرنگار: ۱
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

پربازدید

پربحث

اخبار عجیب

آخرین اخبار

لینک‌های مفید

***