به گزارش سلام نو به نقل از ایسنا، سعید سالارزهی که سرپرستی طراحی و خلق عروسک «جنابخان» را بر عهده داشت، درباره مسیر ساخت این عروسک و محبوبیتش میگوید: جنابخان سال ۹۱ متولد شد. سال ۹۳ در «کوچه مروارید» برای اولین بار دیده شد و در سال ۹۴ در «خندوانه» مخاطبان بزرگسال با او آشنا شدند و به محبوبیت رسید.
او میگوید: حتما با وجود محمد بَحرانی و رامبد جوان، جنابخان مسیر صعودی خودش را حفظ میکند.
سعید سالارزهی، کارگردان، تهیهکننده و سرپرست نویسندگان مجموعه عروسکی «کوچه مروارید» همان برنامهای که جنابخان در آن متولد شد و مدتی بعد به برنامه «خندوانه» رفت، از نحوه طراحی عروسک جنابخان و محبوبیت این روزهایش بعد از گذشت حدود یک دهه گفت.
وی همچنین از عروسکهای محبوبی یاد کرد که جای خالیشان در تلویزیون احساس میشود. او از خلأ ساخت برنامه عروسکی برای کودکان هم گفت.
این کارگردان که مدتی است در تدارک ساخت سریالی برای مخاطب بزرگسال در شبکه نمایش خانگی است، درباره فعالیت این روزهایش نیز گفت.
روایتی از مسیر ساخت جنابخان
سالارزهی مسیر خلق کاراکتر «جنابخان» را اینگونه روایت کرد: ما در راستای ساخت یک مجموعه جدید و تاثیرگذار در حوزه کودک که بعدا «کوچه مروارید» نام گرفت، مطابق روال سایر کارها، ابتدا اتاق فکری با شرکت نویسندگان، طراحان و فعالان برنامهسازی بخصوص کار عروسکی راه انداختیم و بعد از چند ماه جلسات متعدد و طراحی کلیات و جزئیات مجموعه از جمله فرم و محتوا در مرحله بعدی شروع شد و آنهم دعوت به همکاری نویسندگان مطرح برنامههای کودک همچون امیر سلطاناحمدی، نیوشا صدر، محمد نادری و سایر دوستان نویسنده بود و به تدریج شخصیتها و قصهها شکل گرفت.
با شکلگیری ادبی کاراکترها مرحله طراحی و ساخت فیزیکی عروسکها شروع شد و در این مرحله ابتدا طراحی دو بعدی کاراکترها توسط خانم هدیه هاشمی و آقای نیما مجلسی زیر نظر من شکل گرفت و پس از این و در مرحله ساخت عروسکها توسط خانم هدیه هاشمی، بیش از ۲۰ عروسک از جمله «جنابخان» خلق شدند.
چرا محمد بحرانی صداپیشه جنابخان شد؟
وی ادامه داد: همزمان با ساخته شدن عروسکها از صداپیشه ها دعوت کردیم که تست شوند با کدام عروسک سازگارترند تا انتخاب شوند و ضمنا قبلا نویسنده ها هم علاوه بر نوشتن متن ها برای انتخاب اسم، نام های مختلف را به من پیشنهاد می دادند که یا رد یا تصویب می شد. در نهایت محمد بحرانی که از ابتدا در کنار مجموعه و در اتاق اولیه این مجموعه حضور داشت، به عنوان صداپیشه نهایی جنابخان تایید شد که همانطور که طی این سالها شاهد بودیم، در روند رشد و موفقیت جنابخان نقش مهمی داشته است.
خالق ادبیات و متن جنابخان که بود؟
سالارزهی درباره ادبیات و لحن جنابخان که در «خندوانه» دیده می شود، اظهار کرد: به غیر از محمد بحرانی باید از آقای محمد نادری یاد کرد که در حوزه ادبیات و متن، خالق جنابخان هستند و نام جنابخان را هم مدیون ایشان هستیم. همچنین باید از خانم هدیه هاشمی نام ببریم که ظاهر فعلی جناب خان را مدیون ایشان هستیم. اما باید خاطرنشان کنم که این امر نتیجه یک فعالیت دسته جمعی و گروهی است که تک تک افراد در آن نقش موثر و غیر قابل انکاری دارند.
کلاه قرمزی، مجید دلبندم و عروسکهایی که رها شده بودند
سالارزهی گفت: اوایل سال ۹۰ یکی از دلایلی که برای من انگیزه شد تا برای ساخت مجموعه «کوچه مروارید» تلاش کنم، خلائی بود که در حوزه کار عروسکی و بِرندهای عروسکی بود. در همان دوران آقای طهماسب و همکارانشان فقط ایام عید کلاه قرمزی را می ساختند و با فاصله هر چند سال یک بار سینمایی «کلاه قرمزی» را ارائه می کردند. خانم برومند مدتها بود که کاری نکرده بود و عروسک هایی مثل مجید دلبندم و سایر عروسک های برند به دلایل ناشناخته و برخلاف میل خالقانشان خیلی وقت بود که رها شده بودند. در آن زمان احساس کردم که ضرورت دارد تلاشی شود برای اینکه مجددا یک سری کارهای عروسکی موفق و اساسی طراحی و ساخته شود. در نتیجه «کوچه مروارید» را طراحی کردیم و منجر به خلق کاراکتر جنابخان و عروسکهای دیگر شد.
جنابخان در حوزه بزرگسال موثرتر عمل کرد
این کارگردان سپس درباره حضور جنابخان در «خندوانه» و محبویتش برای مخاطبان بزرگسان گفت: بعد از اتفاقاتی که افتاد و جناب خان در برنامه «خندوانه» به خانه های مردم رفت، محبوب و برند شد، بر مبنای ویژگی هایش در حوزه بزرگسال موثرتر عمل کرد. اگرچه بچه ها هم به این کاراکتر علاقه مند هستند.
وی درباره اینکه چرا پس از جناب خان اتفاق مشابهی صورت نپذیرفته است؟ گفت که نمی توان به صورت دقیق این مساله را توضیح داد اما نبود اراده جدی در بخش خصوصی و دولتی را می توان مشاهده کرد که شاید یکی از دلایل آن، شرایط اقتصادی موجود در جامعه و هزینه بالای ساخت این نوع برنامه ها به ویژه در شبکه نمایش خانگی باشد؛ چراکه ساخت یک برنامه عروسکی ده ها برابر انیمیشن ها و برنامه های خارجی که در شبکه نمایش خانگی و VOD پخش می شود، هزینه دارد و علاوه بر آن باید در تولید و پخش آن استمرار و ثبات قدم باشد تا کودکان با دیدن مکرر این برنامه ها به آن علاقمند شده و این محبوبیت گسترش یابد و این استمرار باعث شود که یک برند عروسکی بتواند موفق شود.
او درباره بازگشت عروسکهای برندی که زمانی در تلویزیون جان داشتند و حالا خلأ آنها حس می شود، اظهار کرد: زمانی که من «کوچه مروارید» را ساختم، سعی کردم با تبلیغات چند صد میلیونی این برنامه را از طریق بیلبورد در سطح تهران تبلیغ کنم. این رقم برای سالهای ۹۱ و ۹۲ رقم بسیار زیادی بود، اما حالا که به آن گذشته نگاه می کنم، می بینم که این نوع تبلیغ برای کار عروسکی به چند دلیل اشتباه بوده است. چراکه بچه ها باید به یک برنامه عادت کنند و طی استمرار این امر شدنی است و نه با تبلیغات محیطی و غیره.
یک عروسک چگونه برند میشود؟
سالارزهی درباره اینکه یک عروسک چگونه برند می شود؟ اظهار کرد: به نظر من برای اینکه یک عروسک برند شود، باید ابتدا در حوزه شخصیت و متن درست طراحی شود، ایده ها درست باشد و در بستر متن و قصه مناسبی قرار بگیرد و تمامی مراحل کار که قبلا توضیح دادم درست انجام شود. از طراحی و پرورش ایده تا شکل گیری یک کاراکتر عروسکی که ظرفیت محبوب شدن را داشته باشد بیش از یک سال زمان و همکاری تعداد زیادی هنرمند را می طلبد و اگر فرض کنیم چنین چیزی اتفاق بیفتد این برنامه باید به میزان زیادی پخش شود بچه ها آن را ببینند و به آن عادت کنند؛ بنابراین این کار شدنی است ولی هم هزینه زیادی می برد و هم اینکه در نهایت آزمون و خطا هم در آن است.
جنابخان با رامبد جوان و محمد بحرانی صعود میکند
سرپرستی طراحی و خلق عروسک جنابخان گفت: حتما اینگونه است که با وجود محمد بحرانی و رامبد جوان، جناب خان همیشه مسیر صعودی خودش را حفظ می کند. به ویژه محمد بحرانی که عاشق کاراکتر جناب خان است و از آن در برابر هر آسیبی محافظت خواهد کرد. از طرفی اتاق فکری که در «خندوانه» وجود دارد، موثر است و همه اینها کمک کردهاند جناب خان مسیر رو به رشدی را طی کند و امیدوارم این مسیر ادامه داشته باشد. ولی در مجموع اتفاقی که افتاد و با برنامه هایی که در ذهنم داشتم همسو نبود، به نوعی هدف من بر این بود که برند عروسکی برای بچه ها داشته باشیم اما خب دستاندازی در این مسیر ایجاد شد و البته صرفا به خاطر جنابخان نبود. بلکه شرایط حاکم بر رسانهها و شبکه نمایش خانگی آن سالها هم موثر بود و این شرایط را رقم زد.
به دست آوردن جنابخان اتفاق سادهای نیست
او درباره عملکرد جناب خان در فصل جدید «خندوانه» نیز اظهار کرد: می بینم که جناب خان چه قدر دوست داشتنی است و چقدر مردم دوستش دارند و امانتی را که بچه های کوچه مروارید به محمد و رامبد سپردند، خوب مراقبت می کنند. باید بدانیم به دست آوردن اتفاقی مثل جناب خان، اتفاق ساده ای نیست. ما تلاش می کردیم در بخش خصوصی این کاراکتر را نگه داریم و در همان فضایی که مربوط به کودکان است، کار را ادامه دهیم اما حالا خواست خدا بود که به شکل دیگری در «خندوانه» برود و مسیرش را ادامه دهد و یکی از دلایلی که مالکیت جناب خان را برخلاف میلم از دسترس خارج کردم، این بود که متعلق به مردم است و نباید بیش از این آسیب ببیند.
ضمن اینکه از مسئولانی که تصمیمگیرنده هستند، تقاضا می کنم که کاراکترهایی مثل کلاه قرمزی، مجید دلبندم و سایر عروسک های محبوب را به عنوان سرمایه های ملی و مردمی به برنامه هایشان برگردانیم.
سالارزهی در پایان گفت: ما در حوزه کار انیمیشن و عروسکی استعدادها و توانایی هایی داریم که پراکنده و هدایت نشده هستند. اگر مسئولان و دستاندرکاران توجه کنند و رونق اقتصادی ایجاد شود، واقعا در سطح جهانی میشود کار کرد.
ساخت سریالی که ۲۰ سال طول میکشد
این کارگردان در ادامه، از تدارک سریالی جدید در شبکه نمایش خانگی خبر داد و توضیح داد: در حال حاضر در حال طراحی و نویسندگی مجموعه جدیدی برای نمایش خانگی هستیم که شاید بلندترین و طولانی ترین سریالی باشد که تاکنون ساخته شده باشد. فضای کار بیشتر به کمدی رمانتیک نزدیک است که مستلزم همراهی و همکاری هنرمندان و بازیگران در مدت زمان حدود ۲۰ سال است که کار ساده ای نیست ولی اگر همه چیز خوب پیش برود، ان شاءالله سال آینده ساخته خواهد شد.
سالارزهی گفت: هنوز عنوانی برای آن انتخاب نشده است ولی بعد از اتمام تولید فصل اول این مجموعه، پروژه های عروسکی که به غیر از «کوچه مروارید» به آن فکر کردیم و به نظرمی رسد که امکان ساخت و موفقیت شان بیشتر است، در اولویت قرار می گیرند؛ البته احتمال اینکه بدون جناب خان «کوچه مروارید» را ادامه دهیم وجود دارد.
نظر شما