فرهنگ و هنر: اگر ادرار نوزاد چند ماهه بر روی لباس مان بریزد چه حکمی دارد؟ آیا عوض کردن لباس کفایت می کند آیا غسل دارد وآیا بین ادرار دختر و پسر نوزاد شیر خوار تفاوتی است؟ برای پاسخ به این سوالات با ما در این بخش از سایت نمناک همراه شوید.
اینکه گفته می شود ادرار نوزاد شیرخوار نجس نیست، گفته ای اشتباه است. بلکه اگر ادرار نوزاد به چیزی برخورد کند برای تطهیر باید یک مرتبه آب بریزند تا پاک شود، در ادرار بزرگسال باید دو مرتبه با آب قلیل و یا یک بار با آب کر (لوله کشی شهری) شسته شود. ضمنا مدفوع نوزاد نیز نجس هست.
ادرار نوزاد نجس است لیکن اگر نوزاد پسر شیرخوار باشد و هنوز غذاخور نشده باشد، ادرار کند، اگر یک مرتبه آب قلیل روزی چیزی که پسر نوزاد ادرار کرده است،ریخته شود و آب به تمام جاهای نجس آن برسد، پاک است. در مثل لباس فشار دادن هم لازم نیست، هرچند احتیاط مستحب آن است که یک مرتبه دیگر هم آب ریخته شود.
اما اگر ادرار نوزاد دختر باشد، باید دو مرتبه آب قلیل روی آن ریخته شود . در مثل لباس و فرش بعد از هر دفعه باید فشار داده شود.
مسأله ی که به آن اشاره نموده اید در کتاب های فقهی به این صورت آمده است:«اگر چیزی به بول (ادرار) پسر شیرخواری که غذاخور نشده و شیر خوک نخورده نجس شود چنان چه یک مرتبه آب روی آن بریزند که به تمام جاهای نجس آن برسد پاک می شود. و در لباس و فرش و مانند این ها فشار لازم نیست». پس اولا؛ مدفوع پسر شیر خوار، مشمول این حکم نمی باشد، ثانیا؛ در عبارات فقها این تعبیر وجود ندارد که ادرار پسر شیر خوار نجس نیست.
چندی پیش در مجله ای در صفحه ی دینی درباره ی نجاست نوشته بود که:«نجاست پسر شیرخواره نجس نیست». آیا واقعا این حکم از کدام روایت نشأت گرفته است؟
مسأله ی که به آن اشاره نموده اید در کتاب های فقهی به این صورت آمده است:«اگر چیزی به بول (ادرار) پسر شیرخواری که غذاخور نشده و شیر خوک نخورده نجس شود چنان چه یک مرتبه آب روی آن بریزند که به تمام جاهای نجس آن برسد پاک می شود. و در لباس و فرش و مانند این ها فشار لازم نیست». پس اولا؛ مدفوع پسر شیر خوار، مشمول این حکم نمی باشد، ثانیا؛ در عبارات فقها این تعبیر وجود ندارد که ادرار پسر شیر خوار نجس نیست.
این مسأله تقریبا مورد اجماع تمام فقهای اسلامی - شیعه و سنی – است و مستند فتوای فقها، جمعی از روایات است که در کتابهای فقهی و روایی آمده است.
البته آنچه به نقل از مجله نام برده، نوشته اید در تاریخ فقه اسلامی به این صورت آمده است که:کسانی مانند اسکافی و صدوق معتقدند:بول (ادرار) پسر شیرخواری که هنوز غذاخور نشده نجس نیست. پس طبق این دیدگاه هم، غائط (مدفوع) پسر شیرخوار، نجس است و تنها ادرار، نجس نیست.
نتیجه این که؛ آن چه از این مجله نقل کردید، اولا؛ مخالف فتوای تقریبا تمام فقهاست ثانیا؛ با فتوای کسانی مثل صدوق هم موافق نیست.
استفتائات آیت الله مکارم شیرازی:
آیا ادرار نوزاد تا زمان شیرخوارگی برای مادر طاهر است و مادر می تواند با بدن و لباسی که از ادرار نوزادش خیس شده نماز بخواند؟
پاسخ :نجس است و باید آن را تطهیر کند.
نحوه طهارت شیئی که با بول نوزاد نجس شده [روش تطهیر با آب ]
پرسش :اگر چیزی با بول نوزادی نجس شود آیا در فرایند تطهیر، فشار لازم است؟
پاسخ :هرگاه چیزی با بول پسر یا دختر شیرخواری که غذا خور نشده نجس گردد، چنانچه یک مرتبه آب (قلیل) روی آن بریزند پاک میشود و در لباس و فرش و مانند آن فشار لازم نیست، ولی احتیاط مستحبآن است که دومرتبه بریزند.
طهارت غساله چیزی که با بول شیرخوار نجس شده [روش تطهیر با آب ]
«هرگاه چیزی با بول پسر یا دختر شیرخواری که غذاخور نشده نجس گردد، چنانچه یک مرتبه آب روی آن بریزند پاک میشود و در لباس و فرش و مانند آن فشار لازم نیست، ولی احتیاط مستحب آن است که دومرتبه بریزند.» آیا غساله آن نجس است و جمع کردن آن لازم است؟
پاسخ :غساله آن پاک است؛ فشردن و جمع غساله لازم نیست هر چند بهتر است.
شیر خشک و صدق غذا خور شدن [روش تطهیر با آب ]
پرسش :نسبت به تطهیر راحت تر بول شیر خوار غذاخورشدن پسربچه شیرخوار، با خوردن شیرخشک هم صدق می کند؟
پاسخ :شیر خشک هم در حکم غذا خوردن است.
مطابق نظر آیت الله سیستانی:
مسأله ۱۷۳. اگر شیئی به ادرار پسر یا دختر شیرخواری که غذا خور نشده، نجس شود، چنانچه یک مرتبه آب – هرچند کم – روی آن بریزند که به تمام جاهای نجس آن برسد و نجاست داخل آب از بین رفته حساب شود، پاک می شود ولی احتیاط مستحب آن است که یک مرتبه دیگر هم آب روی آن بریزند و در لباس و فرش و مانند اینها، فشار دادن لازم نیست.
مسأله ۱۷۴. اگر شیئی که ظرف نیست به غیر ادرار نجس شود (مثل خون، مدفوع و منی) چنانچه با برطرف کردن نجاست، یک مرتبه آب قلیل روی آن بریزند و از آن جدا شود، پاک می گردد ولی لباس و مانند آن را (بنابر فتوی یا احتیاط) باید فشار دهند تا غساله آن بیرون آید. رساله آیت الله سیستانی.
منابع:
هدانا
مرکز ملی پاسخگویی به سوالات دینی
نظر شما