تویسرکان یکی از شهرهای بسیار زیبای همدان است که زیبایی‌های بسیاری را در خود جای داده است. یکی از زیبایی‌های این شهر پل قلعه شیخ می‌باشد که قدمت آن به دوران قاجار بازمی‌گردد.

پلی با قدمت قاجاری در قعر تویسرکان

سلام نو - سرویس گردشگری:‌ پل قلعه شیخ مربوط به دوره قاجار است و در شهرستان تویسرکان، بخش مرکزی، دهستان حیقوق نبی، روستای قلعه شیخ واقع شده است. این اثر که در تاریخ ۱۸ اسفند ۱۳۸۷ با شمارهٔ ثبت ۲۵۱۲۸ به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است،‌ جزو جاهای دیدنی تویسرکان به حساب می‌آید.

موقعیت جغرافیایی

تویسرکان یکی از شهرهای قدیمی ایران از لحاظ گردشگری است. این شهر در استان همدان قرار گرفته و به دلیل برخورداری از جاذبه‌های گردشگری بسیار زیادی که دارد امروزه به یکی از اصلی‌ترین مراکز گردشگری در این استان تبدیل شده است. یکی از این جاذبه‌های گردشگری پل تاریخی روستای قلعه شیخ است که در شهرستان تویسرکان در بخش مرکزی این شهرستان و در دهستان حیقوق نبی (ع) واقع شده و مربوط به دوره‌ی قاجار است.

پلی با قدمت قاجاری در قعر تویسرکان

فرهنگ و تاریخ پل

این پل در تاریخ ۱۸ اسفند ۸۷ با شماره‌ی ثبت ۲۵۱۲۸ به عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است. این بنا بر روی رودخانه‌ی قلعه شیخ قرار گرفته و بر روی کتیبه‌ی آجری که بر پیشانی آن قرار گرفته شده تاریخ ۱۳۱۷ هجری قمری نوشته شده است.

پل قلعه شیخ توسط سازندگان، وقف استفاده‌ی مردم شده و تا سال‌های اخیر به عنوان جاده‌ی اصلی استفاده می‌شد، اما به دلیل نیاز به ایمنی و مقاومت بیشتر به ویژه برای خودروهای سنگین، پل جدیدی در کنار آن ساخته شد و عبور و مرور از روی آن انجام می‌شود.

پلی با قدمت قاجاری در قعر تویسرکان

معماری پل

پل قلعه شیخ با طولی معادل ۷/۸ متر و عرضی برابر ۵/۶ متر از یک چشمه‌ی طاقگرد ساخته شده و شانه‌های دو طرف پل در محل اتصال با زمین از سنگ لاشه است. در گذر سالیان دراز و با عبور سیلاب‌های خروشان، ساختار مستحکم پل تغییر چندانی نکرده است. طاق پل از نوع گرد (رومی) و ارتفاع راس آن تا کف رودخانه ۳/۹ متر وعرض دهانه ۵/۶ متر وارتفاع روی پل تا کف رودخانه حدود ۵ متر است.

کد خبرنگار: ۲۵
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید