چالوس تماشایی و دیدنی است و پر از جاذبه، از این رو با ما همراه باشید تا درباره زیباترین جاذبه‌های طبیعی چالوس بیشتر بدانیم.

جنگل های چهار باغ مرزن آباد

سلام نو _ سرویس گردشگری: از آنجا که بیشتر مساحت کشور ما خشک و بی‌آب است؛ شمال سرسبز ایران، همواره چون بهشتی گمشده، مقصد محبوب سفرهای گاه و بی‌گاه همه ما بوده است. در این میان اما، چالوس حال و هوای دیگری دارد. از سمت مشهد، پس از بابلسر و محمود آباد، از سمت تهران، پس از مرزن آباد و کلاردشت و از سمت رشت، پس از رامسر و نمک آبرود، نگین زیبای شهرهای شمال، با ساحل تمیز، آبشارهای حیرت‌انگیز و جنگل‌های سرسبز، مسافران را به خود می‌خواند.

دریاچه و جنگل‌های بی‌نظیر چالوس، جایی برای تماشا

دریاچه سد دریوک

دریاچه سد دریوک با آبی شیرین، حدود یک هکتار وسعت دارد و روبروی دره ولی‌آباد هزارچم، در دامنه کوه دال کمر قرار گرفته است. عمق دریاچه حدود پنج متر برآورد می‌شود و پیرامون آن را مراتع و مرغزارها احاطه کرده‌اند. این دریاچه مامن و زیستگاه پرندگان بومی و وحشی است و در ماه‌های زمستان نیز پرندگان مهاجری مانند غاز و مرغابی در اطراف آن مشاهده می‌شود. اقلیم مناسب، فضای طبیعی و دلنشین و چشم‌اندازهای بدیع، جلوه تفرجگاهی جذابی به این منطقه بخشیده‌اند و آن را در ردیف جاهای دیدنی چالوس قرار داده‌اند. وجود راه‌های دسترسی، محوطه‌های اتراق، مرغزارهای وسیع و پرندگان گوناگون از دیگر قابلیت‌های گردشگری دریاچه سد دریوک به ‌شمار می‌روند.

زیباترین جاذبه‌های طبیعی چالوس

جنگل های چهار باغ مرزن آباد

جنگل‌های چهار باغ مرزن آباد که با نام منطقه حفاظت ‌شده چهار باغ نیز شناخته می‌شود، از جاهای دیدنی چالوس در استان مازندران است و در حوالی منطقه سیاه بیشه، در کیلومتر ۹۰ محور کرج ـ چالوس قرار دارد. منطقه جنگلی چهار باغ با مساحتی بالغ بر ۱۹ هزار هکتار که شامل اکوسیستمی جنگلی کوهستانی و رودخانه‌ای و در برگیرنده روستاهای زیادی از جمله دلیر، ایلت، مچر، نوکرس، واسپول، دزماکوی، کیجان، انگورن، چهار باغ، پولاد کوه و است. همچنین دارای گون‌های جانوری از جمله پازن (کل و بز)، خرس، پلنگ، مرال، شوکا، روباه، گرگ، خوک، کب دری، کبک معمولی، عقاب طلایی، است و از نظر زیست محیطی از اهمیت فراوانی برخوردار است. در این منطقه ۲ محیط‌بان وظیفه حفاظت و حراست از مواهب طبیعی و محیط زیست را عهده‌دار هستند.

مرداب و کوه، از دیگر جاذبه های طبیعی چالوس

مرداب کندوچال

اگر به جنگل فین سفر کردید، بازدید از مرداب کندوچال را از دست ندهید. این مرداب در دل جنگل فین و در میان انبوهی از درختان سرسبز قرار گرفته است.

زیباترین جاذبه‌های طبیعی چالوس

تالاب کندوچال یک هکتار مساحت دارد و عمق آن چیزی حدود 4 تا 5 متر می‌باشد. غیر از درختانی که اطراف این مرداب را احاطه کرده و جلوه‌ای خاص به آن داده‌اند، بخش‌هایی از مرداب نیز پوشیده از نی و گیاهان مردابی است. اگر در اریبهشت‌ماه به بازدید از مرداب بروید، سطح آن را پوشیده از نیلوفر مرداب خواهید دید.

علاوه بر گیاهان زیبا و درختان سرسبزی که در اطراف این مرداب دیده می‌شوند، پرندگان و جانوران جنگل نیز این مکان را به عنوان پناهگاه و محل آبشخور خود انتخاب کرده و جلوه‌ای خاص و بی‌نظیر به آن بخشیده‌اند.

مرداب هسل

مرداب هسل یا تالاب کنیچال یکی از جاذبه‌های شگفت‌انگیز چالوس است که همچون زیبایی خفته در میان جنگلی سرسبز با درختان سربه فلک کشیده و انبوه پنهان است. برای رسیدن به این مرداب رویایی و زیبا باید در دل جنگلی سحرانگیز پیاده‌روی کنید و هرچه به‌سمت آن پیش بروید، متوجه اسیدی شدن و ترش مزه بودن هوا خواهید شد و این نوید دهنده نزدیک شدن به این مکان شگفت‌انگیز است.

زیباترین جاذبه‌های طبیعی چالوس

وقتی به مرداب هسل برسید، خواهید دید که درختان و گیاهان همچون مرواریدی آن را احاطه کردند و جلوه و زیبایی خاصی به آن بخشیده‌اند. این مرداب در ارتفاع ۲۵۰ متری از سطح دریا قرار دارد و مساحت آن در زمانی که بیشترین آب را دارد، کمتر از یک هکتار است. در مطالعات و اندازه‌گیری‌های سال ۱۳۸۵، مساحت مرداب حدود ۳,۸۰۰ متر بوده است. عمق آب در این بازه در عمیق‌ترین نقطه که در سمت جنوب غربی قرار داشت، ۲/۳۰ متر و عمق آن با اتکا به داغ‌آب موجود بر تنه درختان و سنگ‌ها در زمان ظرفیت کامل ۴/۴۰ متر بوده است. در گذشته حجم آب هسل بیشتر بود و در بعضی از نقاط عمق به بیش از ۱۵ متر نیز می‌رسید.

کوه تخت سلیمان چالوس

منطقه تخت سلیمان در استان مازندران قرار دارد و تعداد زیادی قله بالای ۴۰۰۰ متر در آن جای گرفته‌اند. به همین دلیل این محدوده یکی از بلندترین ناحیه‌های البرز مرکزی است. تخت سلیمان از شمال به چالوس، تنکابن و سلمانشهر، از غرب به دره سه هزار، از جنوب به طالقان و الموت و از شرق محدود به دره چالوس است و به‌عنوان یکی از جاذبه های گردشگری چالوس شناخته می‌شود.

زیباترین جاذبه‌های طبیعی چالوس

معروف‌ترین قله این منطقه کوه تخت سلیمان نام دارد که در منطقه کوهستانی البرز مرکزی و در استان مازندران، شهرستان کلاردشت جای گرفته است. رایج‌ترین مسیر صعود به این قله از طریق جبهه جنوبی است که از منطقه علم‌چال و گردنه شانه‌کوه عبور می‌کند.

کد خبرنگار: ۲۶
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید