چالوس علاوه بر جاذبه‌های طبیعی زیبا، جاذبه‌های تاریخی درخور توجه نیز دارد از این رو با ما همراه باشید تا بدانیم جاذبه‌های تاریخی چالوس کجاست.

جاذبه‌های تاریخی چالوس کجاست؟

سلام نو _ سرویس گردشگری: یکی از قدیمی ترین و جذاب ترین شهرهای استان مازندران، چالوس است. این شهر که قدمتی چند هزار ساله دارد، در طول تاریخ با نام های شالوس و سالوس شناخته میشده است چالوس در انتهای جاده چالوس، یکی از زیباترین و در عین حال، خطرناک ترین جاده های شمالی کشور قرار دارد. نزدیک به ۷۰هزار نفر در شهر چالوس زندگی می کنند که اکثر آن ها، بومی های کلارستاق هستند و به گویش ماندرانی صحبت می کنند اما جالب است بدانید در دورانه حکومت قاجاریه، ایل کرد خواجوند و در زمان پهلوی اول، ساکنین شرق لنگرود واقع در استان گیلان، به چالوس رجوع کردند. در ادامه به تعدادی از جاذبه‌های تاریخی این شهر می‌پردازیم.

از کاروانسرا تا مدرسه‌ای به نام در چالوس

کاروانسرای سنگی پای قله کندوان

کمتر گردشگری است که در سفر به چالوس و بازدید از جاهای دیدنی این شهر، نگاهی به کاروانسرای سنگی پای قله کندوان بیاندازد چراکه جاهای دیدنی چالوس و مناطق اطراف به قدری جذاب هستند که دیگر گردشگران فرصتی برای بازدید از این بنای تاریخی نخواهند داشت.

جاذبه‌های تاریخی چالوس کجاست؟

همچنین همانطور که از نام این کاروانسرای تاریخی معلوم است، این بنا در فاصله ۲۰۰ متری شمال تونل کندوان قرار داشته و گردشگران برای دسترسی روستای کندوان از شهر چالوس می بایست کمتر از دو ساعت رانندگی کنند تا پس از ۸۰ کیلومتر، به این بنای تاریخی برسند و از طرفی، طبیعت زیبای جاده چالوس هم باعث شده گردشگران در طول مسیر فراموش کنند تا در روستای کندوان نگاهی به این بنای تاریخی بیاندازند.

کاروانسرای سنگی پای قله کندوان از تاریخی ترین جاهای دیدنی چالوس است که در فهرست آثار ملی ایران هم قرار دارد. این بنای تاریخی در گذشته گنبدهای بسیاری داشته که هرکدام دارای نورگیر بوده و بر روی ۴ طاق محکم ساخته شده بودند اما امروزه تنها ۵ عدد از آن گنبدها باقیمانده است.

دبستان پروین اعتصامی

دبستان پروین اعتصامی شهر چالوس از معدود مدارس کشور است که بنایی تاریخی بوده و در فهرست آثار ملی ایران قرار دارد. قدمت این بنای تاریخی به دوران حکومت پهلوی اول برمیگردد و در طول تاریخ، کاربردهای متفاوتی داشته است.

جاذبه‌های تاریخی چالوس کجاست؟

دبستان پروین اعتصامی در سال ۱۳۱۲ همزمان با افتتاح کارخانه حریربافی ساخته شد و در آن زمان، نقش رستوران کارخانه را داشت اما بعد از مدتی، در سال ۱۳۲۰ به مدت چهار سال، این رستوران تبدیل به مرکز فرماندهی ارتش شوروی سابق شد و از سال ۱۳۲۵ تا به امروزه، این بنای تاریخی به عنوان یک مدرسه مورد استفاده قرار گرفته است.

دبستان پروین اعتصامی یکی از دبستان های معروف دار استان مازندران به شمار می رود و همواره خروجی های خوبی را ارائه داده است. این دبستان که در خیابان امام خمینی شهر چالوس قرار دارد، در سال ۱۳۸۵ به فهرست آثار ملی ایران افزوده شد.

کاخ‌ها و عمارت‌های چالوس

کاخ اجابیت چالوس

یکی از جاذبه های دیدنی و تاریخی چالوس، کاخ اجابیت است که از ارزش قابل توجهی هم برخوردار می باشد. کاخ اجابیت چالوس در روستایی با همین نام قرار داشته و روستای اجابیت هم در فاصله ۲ کیلومتر شهر حسن کیف، مرکز شهر کلاردشت واقع شده است. قدمت کاخ اجابیت چالوس به دوران حکومت پهلوی و سال ۱۳۱۸ هجری شمسی برمیگردد و در آن زمان، برای ساخت این بنای تاریخی از معماران و مهندسان اروپایی استفاده شد تا با گچ کاری های زیبا، تزئینات بی نظیر، نقاشی های جذاب و غیره، یکی از زیباترین کاخ های شمال کشور ساخته شود.

جاذبه‌های تاریخی چالوس کجاست؟

جالب است بدانید در آن زمان، رضا شاه برای ساخت این بنای تاریخی سه موقعیت در نظر گرفته بود اما نمیدانست کاخ را در کدام یک از این موقعیت ها بنا کند لذا تصمیم گرفت سه لاشه گوشت را در این موقعیت ها قرار داده و هرکدام که دیرتر فاسد شد، کاخ را در آنجا بنا کند. امروزه کاخ اجابیت چالوس در فهرست آثار ملی ایران قرار گرفته و نهاد ریاست جمهوری هم مالکیت آن را برعهده دارد.

کاخ چای‌خوران چالوس

اگرچه امروزه این کاخ حکم موزه دارد و برای بازدید عموم قرار داده شده؛ اما در روزگار پهلوی اول برای صرف چای و رفع خستگی بین مسیر مورد استفاده قرار می‌گرفته است. سه نکته باعث تمایز این بنا در شمال کشور شده و امثال من و شما را به خود جلب می‌کند؛ اول اینکه فوق العاده قدیمی است و در عین حال برخلاف سایر بناهای باستانی کشور پابرجا مانده؛ دوم اینکه با اصول معماری غربی ساخته شده و در آخر اینکه، علی رغم روح تجمل‌گرایی در معماری آن روزگار، کاخ چای‌خوران فوق العاده ساده و به دور از تجمل کار شده است.

جاذبه‌های تاریخی چالوس کجاست؟

برای مشاهده گچبری‌های زیبا، بالکن دلباز، سرستون‌های باستانی وکاشی‌کاری‌های هنرمندانه کاخ چای‌خوران چالوس، باید به جنوب میدان معلم، جنب ساختمان دادگستری مراجعه کنید.

عمارت ملکه مادر

در روستای مازوپشته و در جوار جنگل‌های سبز، کاخی باشکوه است که محمدرضا پهلوی در زمان اقامت خود در رامسر، دستور ساخت آن را صادر کرد. در حال حاضر این کاخ در تصرف شخصی است. از دوران پهلوی بناهای تاریخی بسیاری در شمال کشور، به جای مانده است که از مناطق تاریخی و جاهای دیدنی چالوس به شمار می‌روند. از سایر جاهای دیدنی چالوس می‌توان به عمارت شاه چشمه، استراحت گاه رضاخانی، کاخ چای خوران و پل زغال اشاره کرد که در فهرست آثار ملی ایران، به ثبت رسیده است.

کد خبرنگار: ۲۶
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید