۲۰ فروردین ۱۴۰۲ - ۲۱:۵۸
کد خبر: 55429227

طبیعت‌گردی در ایران عزیزمان جذاب و شکوهمند است، در این میان با ما همراه باشید تا بدانیم تالاب قوری گل در کدام شهر است.

تالاب قوری گل در کدام شهر است؟

سلام نو _ سرویس گردشگری: در پهنه وسیع کشورمان ایران، دریاچه و تالاب های بسیاری داریم که مأمن پرندگان و جانوارن متعددی هستند. تالاب قوریگل یکی از تالاب ها و دریاچه های زیبا در دشتی سرسبز است که منظره ای افسانه ای همانند مناظر توصیفی شاهنامه دارد. اگر به پرنده نگاری یا عکاسی از مناظر طبیعی علاقه مندید یا در مجموع طبیعت گردی فعال هستید، می توانید مقصد بعدی سفر خود را تالاب قوریگل انتخاب کنید.

درباره تالاب قوری گل

تالاب قوری گل در سال ۱۳۵۴ به عنوان یک تالاب بین المللی به ثبت رسید و از سال ۱۳۷۳ شکار در این ناحیه ممنوع شد. در اطراف این تالاب گونه‌های جانوری مختلفی زندگی می‌کند که شامل پرنده‌های مهاجر زیادی است. به همین دلیل از این منطقه برای اهداف آموزشی و تحقیقاتی نیز استفاده می‌شود. از جمله گونه‌های جانوری ساکن در حومه تالاب قوری گل می‌توان به گرگ، روباه، سمور، مار، اردک سفید، قورباغه، اردک مرمری، موش مغان و غیره اشاره کرد. همچنین ماهی‌های متنوعی در این تالاب سکونت دارند که باعث شده تا بعضی ماهیگیران برای صید ماهی راهی آنجا شوند.

تالاب قوری گل در کدام شهر است؟

در اطراف تالاب قوری گل بستان آباد پوشش گیاهی متنوعی هم وجود دارد که بعضی از آن‌ها در دل آب رشد می‌کنند. به همین دلیل گیاهان شناور روی آب تالاب به جذابیت آنجا افزوده‌اند و منظره‌ای جالب برای عکاسی به وجود آورده‌اند. همچنین در تالاب و اطراف آن می‌توان انواع جلبک، آلاله آبی و غیره را دید که چشم‌اندازی زیبا خلق کرده‌اند.

اکنون شاید از خود بپرسید که چه زمانی برای سفر به این تالاب بهتر است؟ در پاسخ باید بگوییم که بهار و اوایل تابستان بهترین فصل برای رفتن به این منطقه است. این ناحیه در زمستان سپید پوش می‌شود که البته فرصت خوبی برای برف بازی ایجاد می‌کند. ولی به دلیل برودت هوا اکثر گردشگران روزهای بهاری را برای رفتن به تالاب قوری گل انتخاب می‌کنند.

اگر روزی بخت با شما یار شد و تالاب قوری گل بستان آباد سفر کردید، از تفریحاتی مثل ماهیگیری، عکاسی و پرنده‌نگری غافل نشوید. همچنین می‌توانید با کمپ زدن در آنجا از آب و هوای منطقه لذت ببرید. در نزدیکی این تالاب امکانات رفاهی قابل قبولی مانند آلاچیق، آب آشامیدنی، سرویس بهداشتی و منقل وجود دارد و نیاز اولیه گردشگران را برطرف می‌کند.

تالاب قوری گل در کدام شهر است؟

همچنین چندین وسیله بازی برای کودکان در نظر گرفته شده که می‌توانند در آنجا سرگرم شوند.

شهر قرارگیری تالاب قوری گل

تالاب قوری‌ گل با وسعت ۲۰۰ هکتار در ۴۰ کیلومتری جنوب‌ شرقی تبریز قرار دارد. این تالاب در ارتفاع ۱۸۹۰ متری از سطح دریا واقع شده و دارای طول و عرضی به طول چهار کیلومتر و مساحت ۱۶ کیلومتر است. ژرفای دریاچه در عمیق‌ترین نقطه به ۱۳ متر می‌رسد.

قوری‌ گل در زبان ترکی به معنی تالاب خشک است. این تالاب در نزدیکی بستان‌آباد واقع شده و در ردیف آب‌های راکد آذربایجان به شمار می‌رود. گفتنی است شهر بستان‌آباد در محل شهر باستانی و گمشده «اوجان» بنا شده است. اوجان پایتخت ییلاقی در دوره ایلخانان مغول بوده، که بعدها در اثر حوادث روزگار به‌کلی منهدم شده است.

این منطقه که از جاهای دیدنی استان آذربایجان شرقی محسوب می‌شود، در مسیر ارتباطی جاده ابریشم قرار داشته، همواره پرجمعیت بوده و دارای چمنزارهای وسیع و سرسبز و چشمه‌های آب معدنی است. ازاین‌رو، مرکز این منطقه از ابعاد تاریخی و آبادانی «بستان‌آباد» خوانده می‌شود.

تالاب قوری گل در کدام شهر است؟

به‌دلیل اینکه تالاب قوری‌ گل در مجاورت کوه‌ها و ارتفاعات برفگیر دامنه شرقی گردنه شبلی قرار گرفته، و به‌دلیل تامین آب از محل آب‌های جاری از بارش برف و باران و نیز تعدادی چشمه زیرزمینی که در کف تالاب جریان دارند، همواره در تمام فصول سال پرآب است. یکی از ویژگی‌های کم نظیر این تالاب در مقایسه با سایر دریاچه‌های منطقه این تالاب آب شیرین بودن آن بوده و در صورت تصفیه قابل شرب است. در حال حاضر این آب برای آبیاری کشتزارهای روستاهای پیرامون دریاچه یعنی روستاهای ارشتناب، رامناب و یوسف آباد، به مصرف می‌رسد.

تالاب قوری گل در ۴۰ کیلومتری جنوب‌ شرقی تبریز، در ۱۵ کیلومتری غرب شهر بستان‌آباد و در نزدیکی روستای یوسف‌آباد قرار دارد. برای دسترسی به تالاب، در جاده ترانزیت تبریز به بستان‌آباد، به‌سمت جنوب شرقی تبریز پیش برانید. حدود ۱۵ کیلومتری بستان‌آباد و در قسمت شمال جاده، به تالاب قوری گل خواهید رسید.

آدرس: استان آذربایجان شرقی، ۴۰ کیلومتری جنوب شرق تبریز، ۱۵ کیلومتری غرب شهر بستان‌آباد

تالاب قوری گل در کدام شهر است؟

یادمان باشد که تالاب ها از مهم ترین محیط های زیستی در زمین هستند. چرا که باعث تغذیه و تخلیه آب های زیرزمینی، حفاظت در برابر نیروهای طبیعی، حفظ خط ساحلی و کنترل فرسایش، بهره برداری تجاری و حفاظت از حیات وحش می شوند. همچنین در تنظیم جریان آب و کنترل سیلاب، جلوگیری از نفوذ آب شور به سفره های آب زیرزمینی، پاکسازی مواد سمی، بادشکن بودن، جذب و کاهش کربن و حفظ تنوع زیستی منطقه، نقشی حیاتی دارند.

کد خبرنگار: ۲۶
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید