نادرشاه افشار، آرامگاهی دیدنی دارد از این رو با ما همراه باشید تا بدانیم آرامگاه نادر شاه افشار در کجا قرار دارد.

آرامگاه نادر شاه افشار در کجا قرار دارد؟

سلام نو_ سرویس گردشگری: مشهد یکی از مهم‌ترین مقاصد گردشگری مذهبی در ایران و جهان است و از همین رو سفر به مشهد از پرطرفدارترین سفرهای زیارتی در میان ایرانیان و شیعیان به شمار می‌رود. اما جاذبه‌های گردشگری مشهد علاوه بر حرم مطهر امام هشتم (ع)، گستره وسیع و متنوعی را در بر می‌گیرد. یکی از مهم‌ترین اماکن تاریخی و گردشگری مشهد، آرامگاه نادر شاه افشار، جهانگشای شرق است.

آرامگاه نادر شاه افشار؛ بنایی طراحی شده

معماری باشکوه آرامگاه نادرشاه از یک سو و موزه نادری از دیگر سو، این مجموعه را به یکی از جاذبه های گردشگری مشهد تبدیل کرده‌اند. بنای موزه معماری جالب‌ توجه دارد و در موزه اشیای تاریخی و ارزشمندی نظیر سلاح و جنگ‌افزارها به نمایش گذاشته شده است.

پس از انقراض سلسله‌ صفویه و تسلط محمود افغان و اشرف افغان بر ایران، نادرشاه افشار (۱۱۰۰ تا ۱۱۶۰ هجری قمری) که به او در اروپا لقب «آخرین جهانگشای شرق»، «ناپلئون ایران» و «اسکندر دوم» نیز داده‌اند، از منطقه‌ خراسان قیام کرد و توانست مدعیان محلی، افغان‌ها و امپراتوری عثمانی را سرکوب کند. سپس در سال ۱۱۴۸ در دشت مغان مجلسی ترتیب داد و خود را پادشاه ایران نامید.

آرامگاه نادر شاه افشار در کجا قرار دارد؟

نادرشاه افشار که برای اولین بار شهر مشهد را به‌عنوان پایتخت ایران انتخاب کرد، اولین مقبره‌ خود را در این شهر در سال‌های ۵-۱۱۴۳ قمری احداث کرد. او بعد از اینکه در سال ۱۱۴۸ قمری رسما پادشاه ایران شد، بلافاصله در صدد فتح هند برآمد، زمانی که از این سفر پرغنیمت بازگشت تصمیم گرفت تا مقبره‌ دیگری برای خود در این شهر بسازد.

ازاین‌رو، دستور داد تا سنگ‌های مرمر سیاه بزرگی را از دهخوار قان آذربایجان به خراسان بیاورند. بعضی از این سنگ‌ها بین ۲۰ تا شصت خروار، وزن داشتند و حمل و نقل‌شان هزینه‌ بسیار سنگینی داشت. به همین دلیل سه قطعه از این سنگ‌های حجیم را «ایران خراب »، «عالم خراب » و «خراج عالم» نامیدند.

او سرانجام در سال‌های آخر عمرش، بنای دیگری به‌عنوان مقبره‌ خانوادگی ساخت که عمارت خورشید نام گرفت، ولی جسدش در هیچ‌کدام از این سه مقبره به خاک سپرده نشد. سر نادرشاه افشار را پس از قتل در سال ۱۱۶۰، از قوچان به هرات فرستادند. جسد بی‌سر او نیز به‌طور موقت در یکی از این مقبره‌ها به خاک سپرده شد، اما بعدها آغا محمد خان قاجار آن را به تهران منتقل کرد.

آرامگاه نادر شاه افشار در کجا قرار دارد؟

به همین دلیل نادرشاه تا مدت‌ها در شهر مشهد مقبره‌ای نداشت تا اینکه قوام السلطنه در اواخر دوره‌ قاجار، یعنی در سال ۱۲۹۶ در محل یکی از همان سه مقبره‌ ویران شده‌ نادری، یک آرامگاه جدید برای وی احداث کرد و استخوان‌هایش را از تهران به آنجا منتقل کرد. این بنا تا مدت‌ها بر پا بود و سر انجام در سال ۱۳۳۵، انجمن آثار ملی ایران تصمیم گرفت تا آرامگاهی در شان نام نادرشاه در آنجا بنا کند که این کار از سال ۱۳۳۶ آغاز شد و در سال ۱۳۴۲ پایان یافت.

از محل قرارگیری تا دسترسی آرامگاه نادر شاه افشار

آرامگاه نادر شاه افشار از جاهای دیدنی استان خراسان رضوی در مشهد است که در خیابان شیرازی، ضلع شمال غربی چهارراه شهدا (نادری سابق) قرار دارد و در فاصله کمی از حرم مطهر واقع شده است. با استفاده از اتوبوس و تاکسی به‌راحتی می‌توانید از حرم به آرامگاه نادر شاه افشار دسترسی داشته باشید.

آدرس: مشهد، خیابان شیرازی، چهارراه شهدا، آرامگاه نادر شاه افشار

آرامگاه نادر شاه افشار در کجا قرار دارد؟

دسترسی به مجموعه با اتوبوس، تاکسی و مترو امکانپذیر است. مجموعه در طرح ترافیک قرار دارد بنابراین اگر با ماشین شخصی برای بازدید می‌روید در نزدیکترین پارکینگ عمومی ماشین خود را پارک کنید و ادامه مسیر را پیاده و یا با استفاده از سرویس حمل و نقل عمومی طی کنید.

اتوبوس

اتوبوس‌های تندرو خط ۶ (پایانه فردوسی)، خط درون شهری ۵۰ (پایانه حرم)، خط ۵۱ (پایانه میامی)، خط ۵۷ (گلشهر) و... در چهارراه شهدا دارای ایستگاه هستند. از این چهارراه حدود ۲۰۰ متر پیاده روی برای رسیدن به آرامگاه نیاز است.

مترو

سوار خط ۲ مترو شده و در ایستگاه شهدا که در فاصله نزدیکی از مجموعه قرار دارد، پیاده شوید. حدود ۶۵۰ متر پیاده‌روی تا رسیدن به مقصد در پیش دارید.

مانند هر موزه دیگری برای ورود به باغ موزه نادری باید مبلغی را پرداخت کنید و در طول یک ساعت می توانید بخش های مختلف این موزه را ببنید. طراوت و سرسبزی باغ، زیبایی خاصی به موزه نادری می دهد، برای همین بهتر است ماه های بهاری را به سفر به مشهد و بازدید از این بنا اختصاص دهید.

آرامگاه نادر شاه افشار در کجا قرار دارد؟

در این بازه زمانی آب و هوای مشهد بسیار خنک و دل پذیر می شود. در محوطه باغ اولین چیزی که نظرها را جلب می کند، مجسمه برنزی نادرشاه و سربازانی است که در پی او می دوند، در کنار این شاهکار هنری می توان عکس های زیبایی ثبت کرد. این مجسمه با نظارت استاد صدیقی و در کارخانه ریخته گری برونی ایتالیا ساخته شده است. جالب است بدانید که این مجسمه بیش از ۱۴ هزار کیلوگرم وزن دارد.

کنار آرامگاه و پای مجسمه برنزی، لوله توپ جنگی بزرگی می بینید که از اشغالگران پرتغالی به غنیمت گرفته شده و زمان ساخت آن به سال ۱۵۹۱ میلادی برمی گردد. این اثر تاریخی از حیث هنری نیز اثری برجسته به شمار می رود.

در ادامه نیز می توان به بازدید از تالارهای موزه و آثار گرانبهایشان رفت. در یکی از این تالارها سلاح های دوره های مختلف تاریخی به نمایش گذاشته شده اند و تالار دیگر، محل نمایش آثار مربوط به دوران صفوی و افشاری است. در این ۲ تالار اشیا و آثاری مثل نسخ خطی نفیس، سکه ها، خنجر، تفنگ، تپانچه و توپ های جنگی خواهید دید.

آرامگاه نادر شاه افشار در کجا قرار دارد؟

از دیگر تفریحاتی که می توان در موزه نادری داشت، عکاسی با لباس های تاریخی است که در ابتدای ورودی موزه نادری در اختیار بازدیدکنندگان قرار داده می شود. لباس های تاریخی زنانه یا مردانه و همچنین زره و کلاه خود مربوط به دوران افشاریه را به تن کنید تا سفری به زمان داشته باشید.

کد خبرنگار: ۲۶
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید