قلعه رودخان جاذبه‌ای خاص با ویژگی‌ها و بخش‌های درخورتوجه است از این رو با ما همراه باشید و درباره جالب‌ترین بخش‌های قلعه رودخان بدانید.

جالب‌ترین بخش‌های قلعه رودخان

سلام نو _ سرویس گردشگری: قلعه رودخان یکی از بزرگترین قلعه های آجری ایران است که برای مدتی میزبان میرزاکوچک خان جنگلی بوده است. در نظر داشته باشید برای رسیدن به قلعه مورد نظر باید از وسط جنگلی بی نظیر و رودخانه پیاده روی کنید. در ادامه به تعدادی از بخش‌های درخورتوجه و جالب قلعه رودخان می‌پردازیم.

قلعه رودخان؛ جالب و دیدنی

این منطقه دارای ۲ بخش به نام قوزخانه و ارگ در قسمت غربی است. از لحاظ قسمت شرقی و غربی این بنا باید بگوییم که در قسمت شرقی، زندان ها، آبریزگاه، وروری های دوازده گانه و حمام قرار گرفته و در قسمت غربی نیز؛ آب انبار، سردخانه، چشمه، چندین قسمت مسکونی، ۴۰ برج دیده بانی، اتاق های ۸ ضلعی، شاه نشین، ارگ و برخی از نقاط دیگر قرار گرفته است. از ویژگی های دیوار قلعه رودخان این است که دور تمام این برج و باروها، حفره هایی وجود دارد که شیب دار هستند. کاربرد این قسمت ها، برای مواقع جنگی است و برای تیراندازی و ریختن مواد مذاب بر روی سر دشمنان تعبیه شده بوده اند.

جالب‌ترین بخش‌های قلعه رودخان

نکته ی جالبی که درباره ی این منطقه وجود دارد این است که این دژ هیچ وقت اجازه ی ورود هیچ مهاجمی را به خود نداده است و تا به حال هیچ کسی نتوانسته است که آن را فتح کند. تعداد پله های این قلعه یکی از سوالاتی است که معمولا کسانی که قصد رفتن به آن را دارند درباره ی آن زیاد می پرسند. بگذارید تا جواب این سوال را اینگونه بدهیم که یکی از نام های قلعه رودخان، قلعه ی هزار پله است! البته تعداد دقیق پله های قلعه رودخان، ۹۳۵ عدد است. درباره ی زمینی که قلعه رودخان در آن قرار گرفته است نیز باید بگوییم که بر اساس نظریه های زمین شناسی در این منطقه، ذخایر بسیار زیادی از آهن وجود دارد.

بخش‌های جالب‌تر در قلعه رودخان

وروردی قلعه

ورود به قلعه رودخان از طریق دروازه اصلی انجام می‌شود که در ضلع شمالی قرار دارد و به سبب قرارگیری در شیب تند تپه و دو برج عظیم در دو طرف خود، کمتر در دسترس دشمنان قرار داشته است.

جالب‌ترین بخش‌های قلعه رودخان

در دو طرف دروازه ورودی، دو سکو به ارتفاع ۱.۵ متر وجود دارد تا به عنوان محلی برای استقرار محافظین مورد استفاده قرار گیرند. این ورودی با بیش از ۳ متر ارتفاع، افراد را به یک راهرو هدایت می‌کند که در دو طرف آن، سکوهایی قرار دارد و به همین سبب می‌توان به آن نقش بارانداز (محلی برای استراحت) را داد. پس از عبور از این راهرو محوطه قلعه نمایان می‌شود و از آنجا با پشت سر گذاشتن چند پله سنگی می‌توان به سمت پشت بام بالای دروازه رفت. این مسیر شما را به داخل برج‌های دروازه نیز می‌رساند.

برج ها

در دو سوی دروازه، برج های بزرگی دیده می‌شوند که روزنه یا پنجره‌هایی برای نور و حفاظت از قلعه دارند. این برج‌ها از بیرون به شکل استوانه به نظر می‌رسند؛ اما اتاق‌هایی هشت‌ضلعی درون آنها وجود دارد. اندازه قطر و شکل این برج‌ها کمی با هم متفاوت هستند؛ اما نقشه داخلی آنها به یک صورت است.

همه برج‌های قلعه دارای سقف هستند و قادر بوده‌اند تا نگهبانان را از باد و باران و برف در امان نگه دارند. با ورود به برج‌ها متوجه وجود اجاق و دودکش در درون آنها می‌شوید که به منظور گرم شدن نگهبانان در سرمای زمستان تعبیه شده بودند.

جالب‌ترین بخش‌های قلعه رودخان

شاه نشین

مهم‌ترین بنای قلعه در قسمت غربی، شاه‌نشین است که محل استقرار حکمران بوده و در فاصله ۲۰۰ متری از دروازه ورودی و بر بلندترین نقطه قلعه واقع شده است. این بنا از نظر شکل و ابعاد، متفاوت از سایر سازه‌های قلعه به نظر می‌رسد و دو بخش پایینی و بالایی و یک تراس، قسمت‌های مختلف آن را تشکیل می‌دهند. تراس این بنا محل خوبی برای نشستن و تماشای قلعه به شمار می‌رود و در آن می‌شود از مناظر اطراف نیز لذت برد.

امروزه بقایای زیادی از این بنا به چشم نمی‌خورد؛ اما بر اساس مطالعات در طبقه همکف آن دو اتاق و یک ایوان وجود داشته و ایوان مرکزی با راه‌پله‌ای به طبقه بالا راه می‌یافته است. اتاق فوقانی از درون به شکل یک هشت‌ضلعی بوده و از خارج به صورت نیم‌استوانه به نظر می‌رسیده است.

پایگاه نظامی در بخش شرقی

بخش شرقی به عنوان پایگاه نظامی قلعه به شمار می‌رود و دروازه ورودی و یک خروج اضطراری در بخش جنوب شرقی، زندان، حمام، آبریزگاه، محل اسکان افسران ارشد و تعدادی واحد مسکونی و قراول‌خانه را در خود جای داده است. قراول‌خانه‌ها دو طبقه هستند و نورگیرها و روزنه‌های متعدد آنها امکان تسلط بر محیط پیرامون را فراهم می‌کنند.

جالب‌ترین بخش‌های قلعه رودخان

وجود یک دروازه بزرگ، قراول‌خانه‌های متعدد، تاسیسات معماری و خروج اضطراری در این بخش نشان می‌دهد که بخش شرقی اهمیت ویژه‌ای در گذشته داشته و احتمالا محل نگهداری تسلیحات، مواد غذایی و مصالح ساختمانی بوده است.

کد خبرنگار: ۲۶
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید