۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۲ - ۱۲:۰۰
کد خبر: 55437837

بازدید از تالاب‌های ایران، تجربه‌ای منحصربه فرد است از این رو با ما همراه باشید و درباره استیل، تالابی خاص در آستارا بدانید.

استیل، تالابی خاص در آستارا

سلام نو _ سرویس گردشگری: کشور ایران تالاب‌ها فراوانی دارند که هرکدام با داشتن ویژگی منحصربه‌فردی اهمیت بالقوه‌ای دارد. تالاب استیل یکی از مشهورترین تالاب‌های ایران است و از مقاصد طبیعت‌گردی و جاذبه های استان گیلان به شمار می‌آید. این تالاب میزبان پرندگان مهاجر از دیگر گوشه‌های جهان است و با درختان متحرک خود شهرت دارد.

تالاب استیل؛ خاص و منحصربه فرد

اگر می‌خواهید یکی از بهترین و جذاب‌ترین مناطق گردشگری را ببینید، سراغ تالاب استیل آستارا بروید. این منطقه زیبا آن‌قدر جذاب و دوست‌داشتنی است که در سال ۱۳۸۴ به عنوان یکی از پنج مناطق گردشگری برتر در استان گیلان شناخته شده است.

این تالاب با نام‌های تالاب هستیل، تالاب درختان شناور و دریاچه متحرک هم شناخته می‌شود. هنگامی که به تماشای این تالاب می‌نشینید، انگار که یک نقاشی سه‌بعدی و زیبا را از آب و درخت مشاهده می‌کنید. تصویر درختان سرسبز و پرتراکم که در آب زلال تالاب افتاده است، آن‌قدر زیباست که نمی‌توانید از آن چشم بردارید. آب این تالاب همچون آینه‌ای در دل طبیعت است که زیبایی‌های اطراف خود را در آن منعکس می‌کند.

استیل، تالابی خاص در آستارا

پدیده جالبی که البته برای ساکنان این منطقه عادی شده است و دلیل آن هنوز مشخص نیست، جابه‌جایی آب تالاب است. اگر شب را کنار این تالاب اتراق کنید، صبح که از خواب برمی‌خیزید، متوجه تغییر مکان آب می‌شوید که برخی درختان زیر آب رفته‌اند و برخی از آب سر بیرون آورده‌اند.

جنگل‌های انبوه و محیط سرسبزی که در اطراف این تالاب وجود دارند از دیگر زیبایی‌های طبیعی هستند که باعث شده‌اند تا جلوه‌گری تالاب بیشتر خود را نشان دهد. البته نباید پرندگان مهاجر را هم نادیده گرفت؛ پرندگانی که از مناطق قطبی و اروپای مرکزی به این منطقه سفر می‌کنند و مهمان این تالاب می‌شوند.

البته خاص بودن این منطقه را نمی‌توان به این چند مورد محدود کرد. درختان توسکای شناور با ریشه‌های رها در تالاب، هر لحظه در حال تغییر مکان هستند و همین عامل هم سبب شده است تا به عنوان یک مورد جذاب برای گردشگران تلقی شود. پس با این همه شگفتی در تالاب استیل آستارا بهتر است که هر چه سریع‌تر بار و بندیل سفر را ببندید و خود را به دل جاده بسپارید.

استیل، تالابی خاص در آستارا

وارد آستارا که می‌شوید، دیدنی‌ها کم نیستند؛ اما تالاب استیل آستارا چیز دیگری است. این تالاب با ۱۳۸ هکتار مساحت، ۱۳ متر پایین‌تر از سطح دریا قرار گرفته است. آب شیرین این تالاب از باران تأمین می‌شود و ممکن است چشمه‌های اطراف هم در افزایش میزان آب آن مؤثر باشند. در همین محدوده کوچک بیش از ۸۰ نوع گیاه و جانور در خطر انقراض وجود دارند که اگر دست نجنبانید و آن‌ها را نبینید، ممکن است هیچ گاه این گونه‌ها را به تماشا ننشینید.

جنگل‌های سرسبز اطراف تالاب در این محیط آینه مانند به زیبایی منعکس می‌شوند. احساس می‌کنید زمینی آینه مانند جلوی رویتان است. البته در داخل این تالاب پر از ماهیان کپور و اردک ماهی است که پرندگان مهاجری که از دیگر کشورها و مناطق قطبی به این ناحیه می‌آیند از این آبزیان تغذیه می‌کنند.

بازدید از تالاب استیل آستارا

تالاب استیل در استان گیلان، حدود ۷ کیلومتری جنوب مرکز شهر آستارا، کنار جاده‌ اصلی تالش قرار دارد. برای رسیدن به تالاب استیل ابتدا به آستارا سفر کنید. از این شهر به‌سمت جنوب حرکت کنید و خودتان را به جاده آستارا-رشت برسانید.

استیل، تالابی خاص در آستارا

بعد از طی حدود پنج کیلومتر به تالاب خواهید رسید. یک جاده‌ کمربندی دورتادور تالاب کشیده شده که با طی آن چشم‌اندازهای بسیار زیبایی را مشاهده خواهید کرد. برای ورود می‌توانید از قسمت شمالی اقدام کنید.

تالاب استیل امکانات چندانی ندارد و تنها آلاچیق‌هایی برای گردشگران و محلی برای شستن ظروف در آن در نظر گرفته شده است. همچنین امکان قایق‌سواری در تالاب وجود دارد.

تالاب استیل محیطی بکر است که تفریحات محدودی را در آن می‌توان تجربه کرد. می‌توانید با کرایه قایق‌های پدالی یا موتوری، در تالاب گشت‌وگذار کنید. همچنین اگر اهل عکاسی هستید، بی‌شک سوژه‌های متعددی برای عکاسی خواهید یافت، از آب‌ ساکن تالاب گرفته تا درختان توسکا. برای بازدیدهای خانوادگی و دوستانه نیز پیک‌نیک را توصیه می‌کنیم. زیراندازی پهن کنید و روزی را با شادی و آرامش در جوار تالاب استیل سپری کنید.

جای‌جای طبیعت در هر فصل از سال زیبایی و جذابیت خود را دارد و انتخاب را سخت می‌کند. با این حال پاییز بهترین زمان بازدید از تالاب استیل است؛ چراکه در این موسم پرندگان به تالاب می‌آیند و از شرجی تابستانی هوا کاسته می‌شود.

استیل، تالابی خاص در آستارا

روبه‌روی تالاب استیل، هتل اسپیناس شعبه دارد. این هتل با چهار ستاره، دارای امکاناتی نظیر رستوران و پارکینگ است. همچنین می‌توانید در ویلاهای اجاره‌ای اطراف شب را بمانید. اقامتگاه‌های بوم‌گردی آستارا نیز از دیگر گزینه‌هایی است که می‌توانید روی آن حساب باز کنید.

این منطقه شکار ممنوع اعلام شده است؛ پس از شکار پرندگان جدا خودداری کنید. ماهی‌گیری در تالاب استیل مجاز نیست؛ تنها می‌توانید ماهی تازه را از ماهی‌گیران محلی خریداری کنید. از نزدیکی بیش از حد به تالاب بپرهیزید؛ چراکه امکان فرورفتن گل وجود دارد.

هرچند قایق‌رانی یکی از تفریحات تالاب است، طبق نظر فعالان محیط زیست، این کار اکوسیستم تالاب را بهم می‌زند. بنابراین با چشم‌پوشی از این امکان، به حفاظت تالاب کمک خواهید کرد. طبیعت با بخشندگی پایان‌ناپذیر منابع خود را در اختیار ما قرار داده است. قدردان آن باشیم و از ریختن زباله (حتی موارد تجزیه‌پذیر و ته‌سیگار) جدا خودداری کنیم.

کد خبرنگار: ۲۶
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید