۲۳ تیر ۱۴۰۲ - ۱۴:۳۱
کد خبر: 55449420

روستاگردی در اردبیل کاری درخورتوجه است از این رو با ما همراه باشید و درباره لرد، روستایی بزرگ در خلخال بدانید.

لرد، روستایی بزرگ در خلخال

سلام نو _ سرویس گردشگری: توجه به گردشگری روستایی در سال‌های اخیر در اولویت بسیاری از گردشگران قرار گرفته است؛ به‌گونه‌ای که حضور در روستاهایی با بافت‌ تاریخی، فرهنگی غنی، آب‌وهوایی مناسب و محصولات ارگانیک را به حضور در شهرهای شلوغ و پرسروصدا ترجیح می‌دهند.

درباره روستای بزرگ تر خلخال، روستای لرد

روستای لرد در ۲۷ کیلومتری شهر کلور مرکز بخش شاهرود واقع شده‌است. راه اصلی این روستا ازمسیر شاهرود به طول ۶۵ کیلومتر و راه فرعی از مسیر روستای بفراجرد به طول ۳۲ کیلومتر با شهر خلخال، مرکز شهرستان خلخال فاصله دارد. این روستا از شمال به روستای میان رودان و از جنوب به روستای کرنق و از مشرق به کلور و روستای درو جنوب شرقی به روستای کرین و از مغرب به کوه سر به فلک کشیدهٔ آق داغ متصل است.

این روستا بزرگترین روستای شهرستان خلخال می‌باشد و در حال حاضر دارای ۹۲۶ خانوار و نزدیک به ۴۰۰۰ نفر جمعیت ثابت است و با توجه به مهاجرت فصلی تعدادی از اهالی آن به شهرهای گیلان که در فصول بهار و تابستان برای کاشت و داشت و برداشت محصولات کشاورزی به روستا برمی گردند و خانه و لوازم زندگیشان همچنان در روستا دایر و پابرجاست، جمعیتش به حدود ۵۰۰۰ هزار نفر می‌رسد.

لرد، روستایی بزرگ در خلخال

در مورد پیشینه ی تاریخی این روستا اطلاعات کافی و دقیق وجود ندارد امّا وجود قبرستانی به نام ( گبره قبرسان) به معنی گورستان گبرها ، در فاصله دو کیلومتری این روستا بر قدمت چند هزار ساله ی آن دلالت دارد. همچنین وجود کوهی به نام (قلعه گردن ) در قسمت شمالی روستا گویای وجود یک قلعه دفاعی در زمان های گذشته می باشد اما در حال حاضر هیچ اثری از وجود قلعه به چشم نمی خورد. سالمندان این روستا نقل می کنند که عده ای از اهالی لرد در زمان های نه چندان دور در دو محل خوش آب و هوا به نام ( دینار دول و طالشه دره ) که فعلاً جزو مراتع این روستا می باشند ، سکونت داشته اند و تدریجاً به دلیل عدم وجود امنیت به مکان فعلی روستا نقل مکان کرده اند . آثار آبادانی قابل توجهی از این دو آبادی باقی نمانده است و در اثر مرور زمان و عوامل طبیعی همه ی آثار آن ها از بین رفته است . در تایید این مطلب می توان به اسناد ملکی ثبتی مربوط به اراضی نسقی این مناطق تحت عنوان( قریه ی دینار دول و قریه ی طالشه درق ) از توابع لرد اشاره کرد . در بعضی از نقشه ها نیز این دو محل تحت عنوان ( آبادی خالی از سکنه ) نام برده شده است.

لرد، روستایی بزرگ در خلخال

جاذبه های دیدنی روستای لرد

روستای گردشگری لِرد به‌ واسطه باغ‌های متنوع و جاذبه‌هایی نظیر غار سنگی کوخول عنبر، بقعه امامزاده محمد، دشت گل‌های شقایق، منطقه حفاظت‌شده آق داغ و چشمه‌های طبیعی و معجزه‌آسا شناخته می‌شود.

چشمه آبشار سیبیه خانی لرد

بیشتر افراد با شنیدن نام روستای گردشگری لرد، به یاد چشمه‌آبشار سیبیه خانی لرد می‌افتند که یکی از عوامل رونق صنعت گردشگری در این روستا است. چشمه‌آبشار سیبیه خانی (به ترکی آق بلاغ) با طول ۱۸۰ متر، لقب طولانی‌ترین «چشمه‌آبشار» ایران را به خود اختصاص می‌دهد؛ اگرچه به‌دلیل عدم پیگیری مسئولان در آثار ملی به ثبت نرسیده‌ است. سیبیه در زبان تاتی به‌معنای سفیدرنگ و خانی به‌معنای چشمه است.

در ارتفاعات منطقه، چشمه‌سارهای فراوانی وجود دارد که تامین‌کننده آب جریان‌هایی چون میانرودان، گلبند رود، رودخانه زال و… هستند. مهم‌ترین چشمه این ناحیه که آبدهی قابل‌توجهی دارد، چشمه سیبیه خانی است. این چشمه که در موقعیتی مرتفع قرار گرفته است و آب بسیار سردی حتی در گرم‌ترین روزهای تابستان دارد، بلافاصله پس از خروج، آبشاری بسیار زیبا را با دورنمایی جالب و دیدنی تشکیل می‌دهد. همچنین وجود گونه‌های متنوع گیاهی درختی و علفی، به‌خصوص داروهای گیاهی مانند قارچ‌های طبیعی خوراکی، گلپر و... در پیرامون این آبشار زیبایی آن را دو چندان می‌کند.

لرد، روستایی بزرگ در خلخال

آب چشمه‌آبشار سیبیه خانی، منشا تشکیل یکی از سرشاخه‌های اصلی رودخانه زال است که از طریق این رود به رودخانه قزل اوزن تخلیه می‌شود. این چشمه‌آبشار در محدوده منطقه حفاظت‌شده آق داغ قرار دارد که مهم‌ترین زیستگاه حیات وحش در استان اردبیل است.

از لحاظ اقلیمی، روستای لرد در منطقه کوهستانی و در دامنه شرقی کوه مرتفع آق‌داغ قرار دارد. به همین دلیل، در پاییز و زمستان دارای هوای بسیار سرد و در بهار و تابستان دارای آب و هوایی معتدل است. بهترین فصل برای دیدن شگفتی‌های منطقه و شنیدن نوای کبک‌ها و بلبلان و صدای روح‌بخش آب، فصل بهار، به‌ویژه ماه‌های اردیبهشت و خرداد است. در همه فصول سال می‌توان از این روستای گردشگری دیدن کرد؛ ولیکن زیبایی‌های این روستا در فصل بهار به اوج خود می‌رسد.

کد خبرنگار: ۲۶
۲۲دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 9
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 13
  • حسن دریایی لرد IR ۲۲:۱۰ - ۱۴۰۲/۰۴/۲۴
    8 3
    عالی بود خودم اهل همین روستای جذاب و دیدنی هستم درباره زبان هم کاش توضیحاتی میدادین که از زبانهای باستانی ایران هست
  • طهمورث نچاری FR ۲۲:۱۶ - ۱۴۰۲/۰۴/۲۴
    4 0
    با تشکر از تهیه کننده
  • سارا IR ۱۱:۱۰ - ۱۴۰۲/۰۴/۲۵
    9 2
    من دو سال در این روستا معلم بودم این روستا مردمان بسیار خوب و مهربان دارد بهتر بود در این مقاله به لباس زیبای زنان روستا و همچنین زبان انها بیشتر می پرداختید لباس زنان این روستا منحصر به فرد است و زبانشان هم از زبانهای کهن ایران باستان یعنی تاتی است که کمتر دستخوش تغییرات گشته تا حدود زیادی اصالت خودش را را حفظ کرده است
  • سمیه محمدی DE ۲۰:۳۲ - ۱۴۰۲/۰۴/۲۵
    4 0
    با تشکر از نویسنده این مقاله لطفا در مورد لباس لهجه و آداب و رسوم هم مطلب تهیه بشه ممنون
  • ابراهیم کاویانی لرد DE ۰۲:۱۵ - ۱۴۰۲/۰۴/۲۶
    4 0
    سلام ممنون از لطف شما بسیار عالی
  • مهدی صمدی GB ۰۸:۰۲ - ۱۴۰۲/۰۴/۲۶
    4 0
    ممنون وتشکر بابت معرفی روستای بزرگ لرد با فرهنگ وپیشنه درازی که دارد ناشناس باقی مانده است کاش از زبان باستانی تاتی که میراث دار زبان های باستانی ایران زمین میباشدبیشتر تحقیق به عمل می‌آمد. تات هادر کنار ایلامی ها وغیره که پیشینه درازی قبل ورود آریایی ها به به سرزمین‌های پهناورایران. از بومیان این سرزمین پهناور بودند با سپاس فروان از دوستانی که باعث اطلاع رسانی این روستای بزرگ وتاریخی سرزمین من ایران شدند.
  • جواد بخشی IR ۰۸:۲۳ - ۱۴۰۲/۰۴/۲۶
    2 0
    این روستا پرجمعیت ترین روستای ایران هستش.
  • IR ۱۶:۱۵ - ۱۴۰۲/۰۴/۲۶
    2 1
    سلام با تشکر از تهیه کننده این مقاله،،خیلی زیبا،، ولی صد افسوس ک لباس محلی و زبان تاتی و خانه های گلی و قدیمی در روستای زیبا کم رنگ تر شده و روز ب روز زندگی مدرن بالباس غیر محلی و زبان فارسی جایگزین میشه
  • جواد IR ۱۶:۱۲ - ۱۴۰۲/۰۸/۱۸
    0 0
    مهم ترین جاذبه روستاگردی در استان اردبیل و شهرستان خلخال که هنوز هم فرهنگ و اصالت و زبان خودشون رو حفظ کرده اند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید